Natasha Lester, Syersken fra Paris

Natasha Lester, Syersken fra Paris

Leseeksemplar fra Anemone forlag, Strawberry publishing

Jeg har lest en av Natasha Lester før,  en veldig bra bok, Den franske fotografen, om kvinnelige krigsfotografer.

Natasha Lester, Den franske fotografen

Jeg var derfor veldig spent på denne, da den også starter i Frankrike, under andre verdenskrig.
Historien er inspirert av virkelige personer, som forfatteren så har spunnet sin historie rundt.

Jeg skulle ønske jeg leste forfatterens kommentarer før jeg begynte på historien, så jeg kjente litt til hvem de virkelige menneskene var.

Dette er en underholdningsroman som veldig mange vil like svært godt. Selv foretrekker jeg nok å kunne fått byttet ut litt hjerte og smerte og glødende kyss, med  litt mer fra selve spionarbeidet under krigen, men det er bare en personlig preferanse. Jeg vet mange elsker kjærlighetshistorier og at jeg nok er litt kjedelig der,

Så liker du feelgood som ikke er for hjerteskjærende, er dette en flott bok.

Dessuten gjør jeg meg klar for en julebokbonanza i november så da må jeg vel finne meg i litt romantikk.

 

Evelyn Nesbit, hovedpersonens “bestemor”

https://en.wikipedia.org/wiki/Evelyn_Nesbit

 

Barbizon hotell for kvinner

https://en.wikipedia.org/wiki/Barbizon_63

 

Elisabeth Hawes, kjent amerikansk designer

https://en.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_Hawes

63.229.40a 0002

Og den beryktede Harry Thaw, som har en betydelig rolle i historien, som jeg ikke kan røpe. Det må dere lese boken for å finne ut.
https://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Kendall_Thaw

 

 

 

En ny, storslått roman fra forfatteren av den internasjonale bestselgeren Den franske fotografen I 1940 blir Estella Bissette tvunget til å forlate Paris og alt hun har kjært når tyskerne rykker fram. Hun setter kursen mot New York med noen få franc, en koffert med det aller nødvendigste, symaskinen sin og en stor drøm: å åpne sin egen systue. I 2005 forbereder Fabienne Bissette en utstilling der en del av arbeidene til hennes bestemor – som var en av verdens ledende designere – skal stilles ut. Men etter hvert som Fabienne finner ut mer om bestemorens fortid, avdekkes også en fascinerende historie som inneholder både tragedier, romantikk og hemmeligheter.

Gry Strømme, Under samme sol
Leseeksemplar fra Vigmostad og Bjørke
Denne romanen  tar opp temaet voldtekt under krig, noe vi vet er altfor altfor aktuelt dessverre.
Den hardtarbeidende idealisten Rebecca Holmestrand har ofret forholdet til datteren for å gi alt i FN-jobben der hun leder et prosjekt for å straffeforfølge voldtekt i krig. April har i mange år forsøkt å få et nært forhold til moren, men nå tvinger et oppgjør seg frem. Hun vil vite hvorfor moren har valgt som hun har gjort. Hun vil vite hvem som er hennes far. Den verdenskjente forfatteren Alvaro Aingeru har skrivesperre, og søker Rebeccas tilgivelse for en hendelse i fortiden. I Under samme sol flettes disse tre menneskenes skjebner sammen – sett i lys av større temaer som krig, konflikt, traumer og tilhørighet. Karakterene i romanen må jobbe hardt gjennom hele historien for å finne nytt håp og komme nærmere hverandre.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg