Natasha Lester, Den hemmelige gaven

Natasha Lester, Den hemmelige gaven

Leseeksemplar fra Strawberry publishing

 

Jeg har lest to bøker av Lester og gledet meg til en ny. Favoritten så langt er

Natasha Lester, Den franske fotografen

Den likte jeg svært godt.

Natasha Lester, Syersken fra Paris

Syersken fra Paris var også fin.

Jeg gikk derfor ut fra at dette blir en bra leseopplevelse, 538 sider, og det ble det.

Dette er en av de bedre underholdningsbøkene og hadde jeg nå enda hatt den berømmelige solsengen jeg savner så innmari, så hadde den nok vært enda bedre.

Jeg er romantikkallergisk og ville byttet ut 50 sider med kyss, hjerte og smerte med motstandsarbeid. Men en venn av meg var slett ikke enig i det. For henne var det ikke for mye romantikk.

Og kanskje er det bra at bøkene ikke blir for hjerteskjærende vond, slik at flere orker å lese dem og lære mer om forholdene til kvinner under krigen.

Jeg digget virkelig å høre om de kvinnelige pilotene og forskjellsbehandlingen de fikk. De var tøffe damer ja. Ikke visste jeg det var så mange kvinner som var piloter på den tiden.

Og jeg noterte meg et sitat som dessverre også ofte gjelder i dag:

Hvis du blir bedt om å gjøre noe av en overordnet, så tror du at det må være riktig. Selv om du vet  at det ikke er det. Men du overbeviser deg selv om at det er du som tar feil.

 

Jeg anbefaler gjerne Natasha Lesters bøker. De er alle inspirert av virkelige mennesker og hendelser. Jeg er spent på hva hun vil skrive om neste gang.

 

To av kjolene som er omtalt i boken. Venus og Aladin

 

 

Bildet er hentet fra artikkelen :

Les gjerne denne interessante artikkelen fra Aftenposten om kvinnelige piloter under andre verdenskrig

https://www.aftenposten.no/norge/i/yvyRx/luftens-heltinner

En annen interessant artikkel og i og med at det nå er i vinden å skrive om kvinnelige helter, får vi håpe på at flere forfattere hiver seg på trenden.

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/livet/2018/09/08/195427052/andre-verdenskrigs-toffeste-kvinner

 

 

På YouTube ligger mange autentiske filmklipp, blant annet om de russiske “Nattheksene”, Night witches, som fløy om natten for å ødelegge for tyskerne

 

Intervju med Natasha Lester

https://www.facebook.com/watch/?v=715590595818493

 

Omslagsbildet yter ikke romanen noe for for rettferdig fremstilling. Hadde vært bedre med et bilde av en kvinnelig pilot og et fly.

 

 

Fra omslaget:

England 1939: Den talentfulle flyveren Skye Penrose er fast bestemt på å gjøre en innsats i krigen, til tross for at kvinner ikke har adgang til det britiske flyvåpenet. Det leder til en gjenforening med barndomsvennen Nicholas Crawford, som i mellomtiden har giftet seg med den gåtefulle franske kvinnen Margaux Jourdan.

Paris 1947: Designer Christian Dior viser sin ekstravagante første kolleksjon til en verden som er trøtt av krig og sorg. Han navngir også sin første parfyme, Miss Dior, etter søsteren Catherine, som en hyllest til hennes innsats i den franske motstandsbevegelsen.

England 2012: Den australske motekonservatoren Kat Jourdan oppdager en hemmelig garderobe full av uvurderlige Dior kjoler i bestemorens forlatte hytte i England. Etter hvert som Kat dykker ned i mysteriet, begynner hun å tvile på alt hun trodde hun visste om den kjære bestemoren.

Den hemmelige gaven er en uforglemmelig historie om hvor langt mennesker er villige til å gå for å beskytte hverandre og om en kjærlighet som trosser alt og varer livet ut.

 

Her er det en feil i teksten. Nicholas og Margaux var ikke gift, men “forlovet”

 

Nå skal jeg lese:

Daniela Krien, Kjærlighet i nødsfall 

Leseeksemplar fra Forlaget Press

 

Forlaget press har gitt meg mange fine leseopplevelser fra forfattere som har vært ukjent for meg.

Her er noen av de:

Sven G. Simonsen, Risiko

Jón Kalman Stefánsson, Stjernenes knitring

Leif Enger, Når sola vender tilbake, vil vi vite

Benedict Wells, Ut av ensomheten

 

Jeg har derfor store forventninger til denne også.

 

 

Fem ulike kvinner prøver på det umulige – å elske, være sterk og samtidig være tro mot seg selv. Paula, Judith, Brida, Malika og Jorinde var tenåringer da Berlinmuren falt, da frihet erstattet grenser og restriksjoner. Men frihet bringer med seg et nytt press: presset av å kunne velge.

En roman om morsrollen og barnløshet, uønskede svangerskap og sorg, skilsmisse og utroskap. Fem liv, fem kvinner – knyttet sammen av tilfeldigheter eller slektskap, ulike, men like i sin leting etter lykken. Men hva er igjen av disse fem kvinnene etter at de har oppfylt sine roller som koner, mødre, venner, elskere, søstre og døtre? Forventer de for mye av livet?

Slagkraftig og aktuell, gripende og engasjerende. Kjærlighet i nødsfall går rett i strupen på hvordan det er å være kvinne i det 21. århundre.

 

Mars 2021:

 

https://lillasjel.blogg.no/marslesestabel-nyheter-2021.html

Alex Schulman, Overleverne

Cilla & Rolf Börjlind, Frossent gull 

 

Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

Februar:

Bøker lest februar 2021, 17 bøker

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg