Kristin Hannah, For alle vinder

Kristin Hannah, For alle vinder

Leseeksemplar fra Feelgoodbøker, Cappelen Damm

 

Denne gleder jeg meg veldig til. Jeg har lest  tre bøker av Hannah. Jeg likte svært godt Nattergalen og Det store ødet, mens Sommernatten falt igjennom her, den ble for lett. Nå er det en ny historisk roman og jeg hadde skyhøye forventninger.

God ferie og gode bøker, det er lykken for meg.

Kristin Hannah, Nattergalen

Kristin Hannah, Det store ødet

Kristin Hannah, Sommernatten

 

Forventningene ble til de grader innfridd. Enda en “kvinne med ryggen til” roman, som vi elsker å kalle de, pga omslagsbildet, som er en vanvittig bra roman.

Jeg leste store deler på flyet hjem fra Rhodos i går og det var nesten så jeg ønsket meg  lengre flytid, for jeg ble ikke ferdig.

Jeg tørket tårer flere ganger underveis og på slutten rant snørr og tårer i ett.

Dette blir en ny toppselger for Kristin Hanna.

Texas 1935, tørke, depresjon, arbeidsledighet, fortvilelse. For meg et nytt tema jeg ikke vet jeg har lest noe om før.

Jeg så noen kommenterte i en omtale at det ble litt dystert, men det var jo dystre tider. Det er jo umulig å fargelegge noe som er ganske så grått.

Likevel har Hannah greid noe som ofte for meg skiller en roman som griper meg, fra en som flyr flyktig forbi, hun griper tak i hjertet mitt. Det føles ekte. Hun suger meg inn i historien og får meg til å bli så inderlig glad i personene hun skriver om. Jeg vil holde om dem og trøste dem og hjelpe dem frem. Det var like før jeg grov frem de dollarene jeg har liggende her og sa, se her, ta disse. Jeg skal hjelpe dere.

For dere som ikke liker “dame med ryggen til”-bøker og fremdeles tror de er lette kjærlighetsromaner, gjør et unntak. Gi denne en sjanse. Kristin Hannah, For alle vinder må du bare lese.

 

Fra forfatterens anmerkninger!

 

Omtale For alle vinder

Fra den nr. 1 New York Times bestselgende forfatteren av Nattergalen og Det store ødet, kommer det her en episk roman om kjærlighet, heltemot og håp, med den store depresjonen i Nord-Amerika som bakteppe.

Texas, 1934. Millioner av mennesker har mistet arbeidet, og en ekstrem tørke holder på å ødelegge De store slettene. Bøndene står på for å redde levebrødet sitt mens avlingene visner av vannmangel, og voldsomme støvstormer truer med å begrave dem alle. Dette er en av de mørkeste periodene under den store depresjonen. I disse desperate tidene må Elsa Martinelli som så mange av sine naboer ta et vanskelig valg: bli og slåss for hjemmet og levebrødet, eller flytte vestover til California, i søken etter et bedre liv.

For alle vinder er et uforglemmelig portrett av USA og den amerikanske drømmen, sett gjennom øynene til en av de ukuelige kvinnene hvis mot og offer skal komme til å definere en generasjon. Boken gikk rett inn på 1. plass på både New York Times’ – og USA Todays bestselgerlister.

 


Juli:

Lesestabel juli 2021, Pocketsommer

 

Haruki Murakami, Kafka på stranden
Elisabeth Gifford, Den gode doktoren fra Warszawa

Lene Lauritsen Kjølner, Ingen til bords

Fiona Valpy, I tykt og tynt

Peter May, Jeg svikter deg aldri

Dina Jefferies, Grevinnen fra Toscana

Gill Thompson, Barnet på plattform 1

Roar Ræstad, Sovende hunder

Camilla Grebe, Åsa Träff, Mannen uten hjerte

Catherine Ryan Hyde, Dagen som endret alt

 

Nå er jeg klar for augustbøkene.

Lesestabel august 2021, Tema: Fyttirakkern, hvor jeg gleder meg

 

Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

Februar:

Bøker lest februar 2021, 17 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2021, 17 bøker

April:

Bøker lest april 2021,19 leste, 2uleste, 3 halvferdig

Mai:

Bøker lest mai 2021. 5,5 murstein og 1 roman

Juni:

Bøker lest juni 2021, tema før år 1900, 12 bøker

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg