John Boyne, Alt som er ødelagt

 

Jeg vurderte frem og tilbake i går hvilken som skulle få bli sist ut denne måneden, men til slutt vant denne som hadde ligget i stabel før også. De andre får vente.

Ojojoj, valgets kvaler, store, viktige avgjørelser

John Boyne, Alt som er ødelagt

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

John Boyne, Gutten i den stripete pyjamasen 

John Boyne, Hjertets usynlige stormer

Den hvite fjæren og Hendelsenes hus, står i hylla og venter.  De må jeg snart få lest. De har vært med på flere ferier men blitt med hjem igjen. Og jeg må skaffe meg Gutten på toppen av fjellet.

 

John Boyne skriver bare helt fantastisk. Romanen kan leses frittstående, men jeg anbefaler å lese Gutten i den stripete pyjamasen først, for da forstår man lettere historien. Jeg er ihvertfall veldig glad jeg gjorde det.

Det er humor i boken, i tillegg til alvoret. Uventede vinklinger også. Jeg sitter igjen og spør meg selv om skal tro hvordan jeg selv ville vært.
Gretel var bare 12 år under krigen og å dømme et barn, blir feil for meg. Hvordan skulle vel hun kunne gjøre noe annet enn å prøve å innrette seg etter forholdene.
Det vi vet er at de som har opplevd store traumet, prøver å unngå å snakke om de, for det smerter for mye. Og hva da når du har vært med på det selv.

Tankevekkende. Dette er ikke en bok man trenger å skygge unna hvis man ikke liker vonde bøker, for det er ikke skildringer fra krigen.

 

Fra omslaget:En frittstående, etterlengtet oppfølger til verdenssuksessen Gutten i den stripete pyjamasen. 91 år gamle Gretel Fernsby har bodd i den samme leiligheten i London i flere tiår. Hun lever et stille, tilbaketrukket og behagelig liv, til tross for hennes dystre bakgrunn. Flukten fra Nazi-Tyskland for over 70 år siden snakker hun aldri om. Hun snakket heller ikke om etterkrigsårene i Paris sammen med moren. Og minst av alt snakker hun om sin far, som var sjefen for en av de mest beryktede og fryktede konsentrasjonsleirene i Polen. En dag flytter det inn en ung familie i leiligheten under Gretel. Nærmest mot sin vilje blir Gretel kjent med den lille gutten, Henry, selv om synet av ham vekker minner hos Gretel som hun helst vil glemme. Da hun blir vitne til en voldsom krangel mellom Henrys foreldre, forstår Gretel at noe må gjøres. Men for å hjelpe gutten må hun fortelle verden hvem hun er. Alt som er ødelagt er en knusende, men nydelig fortelling om en kvinne som må se sin egen fortid i øynene for å innse at det aldri er for sent å være modig.

 

På nattbordet ligger denne:

Yvette Manessis Corporon, Ved vandringens ende

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Bøker lest september 2021, 13 bøker

 

En bok fra Korfu, det bruker å falle i smak her.

 

Handlingen i Ved vandringens ende er lagt til Korfus pittoreske landsbyer, og er en fortelling med mange lag – her finner vi innslag både av nyere gresk historie, den greske kongefamilien og gresk mytologi, men mest av alt handler boken om kraften og magien i en mors kjærlighet.

Korfu, 1946: Ti år gamle Markos vokser opp i en av Korfus mange fattige familier. Etter en ulykke er det bare han og moren igjen, og de er snart desperate av sult. Markos henvender seg nok en gang til venninnen Katerina og ber om hjelp. Men moren hans vet at det bare finnes én måte å redde det som er igjen av familien.

Katerina har vært Markos’ beste venn så lenge hun kan huske, og mange ganger har hun stukket til ham mat fra foreldrenes kjøkken. Men når kommunistene kommer til den lille landsbyen, blir Katerina og Markos tvunget til å flykte, hver til sitt. Før de tar et tårevått farvel, lover de hverandre at de en dag skal finne tilbake til den lille landsbyen og til hverandre.

Vil de noen gang finne veien tilbake – til landsbyen, til hverandre og til livet slik det en gang var?

 

Juni:

Lesestabel juni 2023, tema lett blanding feelgood/romaner/drama

Natasha Lester, Alix St. Pierres Tre liv

Alex Schulman, Malma stasjon

Maggie O’Farrell, Portrett av en brud

Elizabeth Strout, Lucy ved havet

Catherine Isaac, En ny begynnelse

Abi Daré, Jenta som fikk en stemme

Vibecke Groth, Oppdagelsen

Kristin Hannah, De hjemvendte

Eli Åhman Owetz, Et bedre menneske

Kate Morten, Hjemkomst

Ragnhild Kolden, Krig

 

 

Januar:

Bøker lest Januar 23, tema utgitt 2021, 12 bøker, herav 3 krim

Februar:

Bøker lest februar 23, tema norske forfattere, 14 lest, herav tre krim

Mars:

Bøker lest mars 2023, tema nordisk, 10, 7 bøker lest, herav 3 krim

April:

Bøker lest april 23, 10 leste, pluss to halvleste, herav 2 krim

Mai:

Bøker lest mai 2023, 16,3 bøker lest, mest krim

 

 

 

 

2022:

Mine 10 favorittromaner i 2022

De 6 beste krim/spenningsbøker 2022

Kjært barn har mange navn, historisk drama, feelgooddrama, drama, her er de jeg har lest i 2022

Bokåret 2022, Arrangementer, og 50 titler jeg har likt godt.

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg