Elizabeth Strout, Lucy ved havet

Elizabeth Strout, Lucy ved havet

Leseeksemplar fra Press forlag

Elizabeth Strout, Jeg heter Lucy Barton og Hva som helst er mulig.

Elizabeth Strout, Åh, William

Elisabeth Strout, Olive igjen

Elizabeth Strout, Olive Kitteridge

Elizabeth Strout, Jeg heter Lucy Barton og Hva som helst er mulig.

 

Etter å ha lest de to første om Lucy nå i mai, kan jeg nesten ikke vente med å lese mer om henne. Du verden hvor jeg gledet meg.Jeg har lest den på senga og gledet meg hver kveld til å fortsette.

Jeg kan ikke helt forklare hvorfor, men jeg elsker disse bøkene. Det føles så ekte.

Dette er heller ikke noe actionbøker, det er stille og rolig. Betraktninger om mennesker. Lucy er forfatter og sier at det er menneskene som gjør at hun er forfatter, uten dem, ville hun ikke vært det. Det å betrakte menneskene og lære om deres historie. Og det er nettopp det vi får i Strouts romaner. De samme personene går igjen i bøkene og jeg anbefaler sterkt å lese de i rekkefølge de ble gitt ut. Til og med Olive Kitteridge dukker opp, i en liten birolle.

Jeg leste først Åh William og da savnet jeg å vite Lucys historie. Så leste jeg i mai, de to første, Jeg heter Lucy Barton og Hva som helst er mulig og da ble jeg så glad for nå forstod jeg så mye mer. Hun fletter karakterene sammen på et vis, vi møter de igjen. De kan leses frittstående, men jeg tror at da mister man mye. Man vil ikke lære Lucy så godt å kjenne og vite hvorfor hun er som hun er. Hun hadde en svært spesiell oppvekst og familie.

Lucy ved havet var bare magisk for meg. Egentlig rart, for det er så rolig en bok og jeg er en som liker drama og action.

Det handler om at eksmannen William tar med seg Lucy og flytter ut til havet, når coronapandemien rammer verden. Sammen lager de seg sin egen hverdag der, og vi får møte mennesker som bor der og døtrene og deres familier. I tillegg til pandemien, er hun også innom presidenvalget og demonstrasjonene som herjet Usa, men hun gjør ikke noe stor sak av de, bare betrakter det som skjer, ut fra sitt ståsted.

Det er så merkelig, men det er som om jeg ser de foran meg. Hun beskriver mennesker så fint. Alt er ikke bare solskinn, noen blir Lucy glad i og noen liker hun ikke, akkurat slik det er i det virkelige liv, men hun tillater mennesker å være seg selv likevel, på et vis.

Jeg har faktisk ikke ord, jeg blir bare grepet av noe jeg tror mange ikke helt forstår, mange vil nok tenke kjedelig, men for meg er det selv livet hun beskriver. Jeg synes det er usedvanlig vakkert.

 

 

Idet en verden i panikk går i lockdown blir Lucy hentet av sin eksmann William og flyttet fra Manhattan til en småby i Maine. De neste månedene er det bare de to, Lucy og William – og deres kompliserte fortid – i et lite hus ved havet.  

 

Elizabeth Strouts bøker er elsket av lesere og kritikere over hele verden. I denne fjerde frittstående romanen om Lucy Barton skildres frykten og utfordringene i et liv i isolasjon, så vel som håpet, roen og mulighetene som de lange, stille dagene kan inspirere til. I hjertet av historien ligger de dype menneskelige relasjonene som forener oss også når vi ikke er sammen. 

«Ingen romanforfattere i samtiden har Strouts ekstraordinære evne til radikal empati, til å se inn i menneskenes essens, til å forene oss uten sentimentalitet. Det var ikke bare at jeg elsket Lucy ved havet; jeg trengte den. Måtte horder av lesere føle seg styrket, trøstet og på alle måter oppløftet av Lucys historie.» 

The Boston Globe 

Kåret til en av årets beste bøker 2022 av The New York Times Book Review, The New Yorker, Oprah Daily, Entertainment Weekly, San Francisco Chronicle, NPR, Time, The Washington Post, PopSugar, She Reads 

Lucy ved havet er en frittstående roman om Lucy Barton.

 

Planen er nå å begynne på denne, hvis jeg ikke plutselig ombestemmer meg. Jeg er litt stresset for det er så mange jeg er utålmodig etter å få lest denne måneden.

Maggie O’Farrell, Portrett av en brud

Leseeksemplar fra Gursli Berg forlag

 

Jeg spurte etter denne romanen, for jeg trodde jeg hadde lest en bok av forfatteren før, men jeg har visst blandet henne sammen med en annen. Men jeg har sett fine omtaler og  for meg, nye forfattere, er spennende. Og jeg har visst en i hylla fra før ser jeg, kjøpt for kr 10,-

Jeg skulle lese den i april, men nådde det ikke, så jeg krysser fingrene for juni.

 

 

 

 

Fra omslaget:I 1560 forlater femten år gamle Lucrezia de’ Medici hjembyen Firenze for å starte sitt ekteskapelige samliv med hertugen av Ferrara. Under et år senere er hun død. Dødsårsaken var offisielt «flekkfeber», men ryktene om at hun var blitt myrdet av sin ektemann, var vanskelige å slukke. Få skriver historiske romaner som Maggie O’Farrell. Med «Portrett av en brud» gir hun et fascinerende innblikk i livet ved et italiensk renessansehoff – og i datidens kvinneliv. Som datter i en adelig familie blir Lucrezia nærmest solgt inn i ekteskapet for å knytte strategiske og politiske bånd. O’Farrell skriver glitrende litterært og lar menneskelige tanker og følelser krysse århundrer på en svært engasjerende måte

 


Juni:

Lesestabel juni 2023, tema lett blanding feelgood/romaner/drama

Natasha Lester, Alix St. Pierres Tre liv

 

 

Januar:

Bøker lest Januar 23, tema utgitt 2021, 12 bøker, herav 3 krim

Februar:

Bøker lest februar 23, tema norske forfattere, 14 lest, herav tre krim

Mars:

Bøker lest mars 2023, tema nordisk, 10, 7 bøker lest, herav 3 krim

April:

Bøker lest april 23, 10 leste, pluss to halvleste, herav 2 krim

Mai:

Bøker lest mai 2023, 16,3 bøker lest, mest krim

 

 

 

 

2022:

Mine 10 favorittromaner i 2022

De 6 beste krim/spenningsbøker 2022

Kjært barn har mange navn, historisk drama, feelgooddrama, drama, her er de jeg har lest i 2022

Bokåret 2022, Arrangementer, og 50 titler jeg har likt godt.

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg