Abi Daré, Jenta som fikk en stemme

Abi Daré, Jenta som fikk en stemme

Leseeksemplar fra Kagge forlag

 

Denne romanen likte jeg svært godt.

Jeg stusset veldig over språket i boken, om det var en dialekt eller noe forfatteren ville ha fram, men når jeg kom et stykke uti og språket ble bedre, forstod jeg.

Forfatteren skriver:

Takk Adunni, for at du ville dele din verden med meg. Du kom på et tidspunkt da jeg var langt nede på skrivereisen min. Å høre de første ordene dine på et gebrokkent, desperat engelsk, først som en hvisken i ørene mine en morgen, og deretter som en vedvarende høy stemme de neste tre årene, forandret alt for meg, for deg og andre jenter som deg, fulle av håp. 

 

Boken ble gitt henne via en stemme på engelsk. Den engelsken er veldig gebrokken i starten, mye feil bruk av ord, men etterhvert som Adunni lærer mer og mer, blir språket mye bedre.

Hun har så mange morsomme beskrivelser av mennesker, så mange ganger lo jeg godt.

Sitat:

Der stien stopper er det en kvinne med samme slags kjole som profeten, og hun møter  oss med et opp-ned-smil. Hun minner meg om en husflue, denne kvinnen, med en tynn kropp og tynne armer som er fulle av hår og mørk hud, hvite øyeepler som rekker til sida av hodet, og en lang, tynn fiolett kjole rundt kroppen som ligner tynne vinger. Hun har på seg samme slags lue som profeten, men hennes ser ut som den vokser. Jeg ser en rød parykk under lua, og den ligner på noe som en bil har kjørt over og most mange ganger.

 

Vi får et rystende innblikk i livet til kvinnene i Nigeria og mye lærdom om landet også. Når Adunni blir mer skolert, får vi også faktaopplysninger i starten på kapitlene.  Jeg visste ikke at Nigeria var det  7. største landet i verden, blant annet.

Skal du lese kun noen få bøker i år og liker romaner som griper deg, ja da anbefaler jeg varmt Jenta som fikk en stemme. Og irriterer du deg over språket,  da vet du at det har en årsak. Det ville ikke vært det samme, tenker jeg, hvis hun snakket språklig helt korrekt. 4 års skolegang er ikke mye. Utdannelse er viktig og skal verden bli et bedre sted å være, ja da må vi få jentene ut i skole. Og dette er jo Adunnis stemme som snakker.

Moren til Adunni går bort og faren gifter henne bort til en eldre mann, som kone nummer tre.

Jeg kjenner jeg kunne tenkt meg å høre hvordan det går videre med Adunni.

Jeg savner henne allerede.

 

Vg’s omtale:

https://www.vg.no/rampelys/bok/i/15XeMM/bok-anmeldelse-av-jenta-som-fikk-en-stemme-av-abi-dare-fascinerende-og-underholdende

 

 

Fjorten år gamle Adunni vokser opp på den nigerianske landsbygda og drømmer bare om én ting. Å få utdannelse.

Moren hennes har alltid sagt at det er den eneste måten å få en stemme på, en mulighet til å bli hørt og bestemme sin egen framtid.

 

Nå leser jeg:

Kristin Hannah, De hjemvendte

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Jeg leser alt jeg kommer over av Hannah, kun en som har falt igjennom her, de andre har vært utrolig bra. Nå har jeg flyttet på denne fra stabel til stabel, så nå må jeg få lest den.

 

Kristin Hannah, Nattergalen

Kristin Hannah, Det store ødet

Kristin Hannah, For alle vinder

Kristin Hannah, Sommernatten

Kristin Hannah, Vinterhagen

 

Fra omslaget:

De hjemvendte av Kristin Hannah gir et dypt og realistisk innblikk i hvordan et militært yrke påvirker en familie og et ekteskap.

Alle ekteskap har et bristepunkt. Alle familier har sine sår. All krig har en pris …

I likhet med mange ektepar har Michael og Jolene Zarkades en slitsom hverdag med barn, karriere, regninger og oppgaver … og det mens deres tolvårige ekteskap er i ferd med å gå i oppløsning.
Da Jolene attpåtil blir sendt ut i militært oppdrag og etterlater forsvarsadvokaten Michael hjemme, helt uten erfaring i å ta seg av de to døtrene, går det fra vondt til verre. Som mor er det tøft for Jolene å reise fra familien, men som soldat styres hun av plikten. I brevene hun sender hjem, later hun som at alt er i orden, for å skjerme familien. Krigen kommer til å endre Jolene mer enn noen av dem kunne se for seg, og da tragedien inntreffer, må Michael kjempe sitt livs kamp for familien sin ..

 


Juni:

Lesestabel juni 2023, tema lett blanding feelgood/romaner/drama

Natasha Lester, Alix St. Pierres Tre liv

 

 

Januar:

Bøker lest Januar 23, tema utgitt 2021, 12 bøker, herav 3 krim

Februar:

Bøker lest februar 23, tema norske forfattere, 14 lest, herav tre krim

Mars:

Bøker lest mars 2023, tema nordisk, 10, 7 bøker lest, herav 3 krim

April:

Bøker lest april 23, 10 leste, pluss to halvleste, herav 2 krim

Mai:

Bøker lest mai 2023, 16,3 bøker lest, mest krim

 

 

 

 

2022:

Mine 10 favorittromaner i 2022

De 6 beste krim/spenningsbøker 2022

Kjært barn har mange navn, historisk drama, feelgooddrama, drama, her er de jeg har lest i 2022

Bokåret 2022, Arrangementer, og 50 titler jeg har likt godt.

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg