Kristin Hannah, De hjemvendte

Kristin Hannah, De hjemvendte

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Jeg leser alt jeg kommer over av Hannah, kun en som har falt igjennom her, de andre har vært utrolig bra. Nå har jeg flyttet på denne fra stabel til stabel, så nå måtte jeg få lest den.

 

Kristin Hannah, Nattergalen

Kristin Hannah, Det store ødet

Kristin Hannah, For alle vinder

Kristin Hannah, Sommernatten

Kristin Hannah, Vinterhagen

 

Hva kan jeg si. Jo for det første tror jeg at jeg aldri har grått så mye når jeg har lest en bok. Jeg måtte tørke av brillene igjen og igjen. Dette grep meg langt inn i hjerterota.

Dette må være den boka av Hannah som har vært aller sterkest for meg. Selv om  flere av de andre også har vært utrolig bra.

For meg fremstår det så ekte. Det er ikke forutsigbart. Jeg har ikke ord. Jeg slukte hele boken, 450 sider på en dag. Jeg greide ikke å legge den fra meg rett og slett. Alt annet måtte vente.

 

Igjen dette med bøker som selges i kiosk/dagligvare. Tro ikke at det kun er banale kjærlighetshistorier. Jo, da en form for kjærlighetshistorie er det her også, men det er bare undertonen i handlingen.

Temaet er alle de som blir sendt i krigen. Hvordan påvirker det de som er der og de som venter hjemme og hva skjer når de er hjemme igjen. Et høyaktuelt tema dessverre.

Vi har nordmenn som blir sendt ut i krig, men vi har også utallige flyktninger,  som kommer til landet og vi forventer at de skal oppføre seg helt normalt så snart de setter foten innenfor våre fredelige grenser.

Vi glemmer hvilke traumer de gjemmer i ryggsekken.

De hjemvendte er en bok jeg anbefaler varmt, både til damer og herrer. Dette er ikke det vi kaller en typisk “damebok”. Egentlig en bok alle burde lese for å forstå en virkelighet som er fremmed for de fleste av oss.

 

Jeg anbefaler også sterkt boken til Simon Strander, om samme tema.

https://lillasjel.blogg.no/simon-stranger-304-dager.html

 

 

Fra omslaget:

De hjemvendte av Kristin Hannah gir et dypt og realistisk innblikk i hvordan et militært yrke påvirker en familie og et ekteskap.

Alle ekteskap har et bristepunkt. Alle familier har sine sår. All krig har en pris …

I likhet med mange ektepar har Michael og Jolene Zarkades en slitsom hverdag med barn, karriere, regninger og oppgaver … og det mens deres tolvårige ekteskap er i ferd med å gå i oppløsning.
Da Jolene attpåtil blir sendt ut i militært oppdrag og etterlater forsvarsadvokaten Michael hjemme, helt uten erfaring i å ta seg av de to døtrene, går det fra vondt til verre. Som mor er det tøft for Jolene å reise fra familien, men som soldat styres hun av plikten. I brevene hun sender hjem, later hun som at alt er i orden, for å skjerme familien. Krigen kommer til å endre Jolene mer enn noen av dem kunne se for seg, og da tragedien inntreffer, må Michael kjempe sitt livs kamp for familien sin ..

 

Nå leser jeg:

 

Vibecke Groth, Oppdagelsen

Leseeksemplar fra Pitch forlag

 

Denne spurte jeg etter, etter at jeg hadde sett den ene fine omtalen etter den andre. Jeg er spent, for jeg er jo ekstremt på vakt når det står kjærlighetshistorie. Jeg er kresen der og pirkete.

 

 

En altoppslukende kjærlighetshistorie
Aldri hadde hun elsket noen så høyt.
Det eneste hun ville var å være sammen med ham. Men kjærligheten deres får store konsekvenser – mange år frem i tid.

Da moren dør, gjør Julie en oppdagelse som snur livet på hodet. Hva er det moren har gjort? Hvem er hun egentlig?

Julie er på familiehytta på Tjøme. På loftet finner hun en bunke med gamle brev. Det viser seg at det er kjærlighetsbrev; nesten hundre lidenskapelige kjærlighetsbrev fra en mann Julie aldri har hørt om … Gjennom brevene blir hun kjent med en helt annen side av moren, og hun blir også tvunget til å stille spørsmål ved sin egen identitet. Er kjernefamilien hun vokste opp i basert på en løgn? Oppdagelsen setter også hennes eget familieliv i spill. Er hun så lykkelig som hun har innbilt seg, eller har hun bare godtatt ting som de er? Og hva er viktigst – kjærlighet og begjær eller familie og trygghet?

Dette er den første boken i en trilogi.


Juni:

Lesestabel juni 2023, tema lett blanding feelgood/romaner/drama

Natasha Lester, Alix St. Pierres Tre liv

Alex Schulman, Malma stasjon

Maggie O’Farrell, Portrett av en brud

Elizabeth Strout, Lucy ved havet

Catherine Isaac, En ny begynnelse

Abi Daré, Jenta som fikk en stemme

 

 

Januar:

Bøker lest Januar 23, tema utgitt 2021, 12 bøker, herav 3 krim

Februar:

Bøker lest februar 23, tema norske forfattere, 14 lest, herav tre krim

Mars:

Bøker lest mars 2023, tema nordisk, 10, 7 bøker lest, herav 3 krim

April:

Bøker lest april 23, 10 leste, pluss to halvleste, herav 2 krim

Mai:

Bøker lest mai 2023, 16,3 bøker lest, mest krim

 

 

 

 

2022:

Mine 10 favorittromaner i 2022

De 6 beste krim/spenningsbøker 2022

Kjært barn har mange navn, historisk drama, feelgooddrama, drama, her er de jeg har lest i 2022

Bokåret 2022, Arrangementer, og 50 titler jeg har likt godt.

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg