Kate Morton, Hjemkomst

Kate Morton, Hjemkomst

Leseeksemplar fra Vigmostad og Bjørke

 

Kate Morton, Klokkemakerens datter

Jeg leser alt av Morton og synes hun er en av de bedre feelgoodforfatterne. Jeg likte godt Klokkemakerens datter også. Jeg måtte bare først  forstå hvordan boken var satt sammen.

Hjemkomst ble en suksess for meg. Det er samme fortellerglede i Hjemkomst som i Klokkemakerens datter.

Litt utålmodig må jeg innrømme at jeg ble underveis, for det er detaljert. Vi blir nesten kjent med hele bygdas befolkning, føles det. Men Morton skriver veldig beskrivende så man ser det for seg. Og det er en komplisert historie dette.

Jeg vil se den som løser dette mysteriet før de kommer til slutten. Ja, for svaret får vi. Jeg tok feil på nesten alt. Kun en ting hadde jeg rett. 🤪

Men 600 ganske tettskrevne sider er mye. Romanen ville ikke blitt dårligere for meg om den var bittelitt kortet ned.

Men jeg koste meg, jeg gjorde det. Og så moro at jeg selv snart er på vei til Australia. 11. januar lander jeg i Sydney. The blue mountains var nevnt og jeg hadde akkurat bestilt utflukt dit, når jeg leste det.  Selv om vi ikke fikk være med dit i boka.

Jeg gleder meg til neste Kate Morton bok. Du verden hvor bra hun skriver. Anbefales liker du historisk feelgooddrama med er mysterie vi må løse.

 

 

Ny bok fra forfatteren av Tilbake til Riverton, Den glemte hagen, En svunnen tid, Hemmeligheter, Huset ved innsjøen og Klokkemakerens datter. Julaften 1959, Adelaide Hills: Det har vært en glødende varm dag, og i kveldstimene avdekkes en foruroligende scene ved et idyllisk bekkefar på en sagnomsust eiendom tilhørende Turner-familien. Den lille byen Tumbeela blir med ett sentrum for en av Sør-Australias mest sjokkerende drapssaker. Seksti år senere får Jess, som har jobbet som journalist i London i mange år, en uventet telefon. Hun drar umiddelbart tilbake til Sydney. Hennes kjære bestemor Nora har vært utsatt for en hjemmeulykke i og befinner seg på sykehus. I huset til bestemoren finner Jess en bok som omhandler etterforskningen av tragedien som rammet Turner-familien julaften i 1959. Jess skjønner at det finnes en forbindelse mellom hennes egen familie og denne beryktede saken – som egentlig aldri ble oppklart. Hennes egen familiehistorie hviler på en løgn. Hjemkomst er en familiesaga som spenner over flere generasjoner. Hva gjør vi for dem vi elsker? Og hvor langt er vi villig til å gå for å hindre sannheten i å komme for en dag? «Vidunderlig» Elle «Alle lagene i denne historien inneholder overraskelser for enhver.» Kirkus Reviews

 

Nå leser jeg:

Erin Litteken, Minnevokteren fra Kiev

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Dette er av min favorittsjanger, historisk drama, det må bli bra.

 

 

I 1929 er Katya 16 år, bor på familiens gård og er forelsket i nabogutten. Så kommer Stalins aktivister med sine krav om kollektivisering. Deretter forsvinner de første naboene. Motstanden har sin pris – de som tør å protestere blir borte. En desperat sult rammer landsbygda, kampen om å finne mat utgjør Katyas hverdag. Overlevelse virker som en drøm snarere enn mulighet. Men, selv i de mørkeste stundene finnes det kjærlighet og menneskelighet.
70 år seinere i USA, er Cassie 31, nylig blitt enke med en liten datter. Hun flytter til bestemoren for å ta vare på henne. Der oppdager hun dagboken, som er skrevet på ukrainsk. Hun får uventet hjelp av naboen, Nick. Etter hvert blir hun mer kjent med og tiltrukket av denne mannen. Sammen avdekker de historie. Den bestemorens hadde ønsket å fortelle, men som ble altfor smertefull til å formidle.

«En romantisk kjærlighetshistorie med en mørk fortid. (…) er du på leting etter en kjærlighetsroman, vil jeg absolutt anbefale deg denne.» Nancy Øvrehus, Stavanger Aftenblad


Juni:

Lesestabel juni 2023, tema lett blanding feelgood/romaner/drama

Natasha Lester, Alix St. Pierres Tre liv

Alex Schulman, Malma stasjon

Maggie O’Farrell, Portrett av en brud

Elizabeth Strout, Lucy ved havet

Catherine Isaac, En ny begynnelse

Abi Daré, Jenta som fikk en stemme

Vibecke Groth, Oppdagelsen

Kristin Hannah, De hjemvendte

Eli Åhman Owetz, Et bedre menneske

 

 

Januar:

Bøker lest Januar 23, tema utgitt 2021, 12 bøker, herav 3 krim

Februar:

Bøker lest februar 23, tema norske forfattere, 14 lest, herav tre krim

Mars:

Bøker lest mars 2023, tema nordisk, 10, 7 bøker lest, herav 3 krim

April:

Bøker lest april 23, 10 leste, pluss to halvleste, herav 2 krim

Mai:

Bøker lest mai 2023, 16,3 bøker lest, mest krim

 

 

 

 

2022:

Mine 10 favorittromaner i 2022

De 6 beste krim/spenningsbøker 2022

Kjært barn har mange navn, historisk drama, feelgooddrama, drama, her er de jeg har lest i 2022

Bokåret 2022, Arrangementer, og 50 titler jeg har likt godt.

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg