David Ärlemalm, Som natten

 

David Ärlemalm, Som natten

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Jeg begynte på en bok av forfatteren, Litt død rundt øynene, i fjor, men akkurat da ble den for trist for meg, så jeg la den på vent og der ligger den enda. Jeg skal lese den, for det virket til å være en bra bok. Nå prøver jeg denne først og så skal jeg komme tilbake til den andre. Jeg må ha en måned senere med bøker som har ventet lenge, så da får jeg ta den opp igjen.

Dette var en bra bok,  men en trist bok.  Litt samme tema som den første, rus og kriminalitet og vold.

Dette er et liv så fjernt fra det jeg opplever, at det er vanskelig å forstå. Hjelpesløsheten, men også håpet om å få det bra, ikke gi opp.  Likevel savner jeg litt en slutt. Jeg vil gjerne vite hvordan det går. Det er ofte slik at romaner slutter, uten en avslutning og jeg er litt gammeldags der.

 

 

Fra omslaget:

For tyve år gamle Asynja er den fire måneder gamle datteren «Snäckan» alt som virkelig betyr noe. Når det går galt med kjæresten Eddies narkotikahandel, blir Asynja og datteren maktesløse brikker i et mørkt spill. I løpet av noen dager i Sør-Stockholm driver Asynja lenger og lenger vekk fra livet hun drømte om.

Som natten er en mørk roman om en ung kvinne som forlot en smertefull oppvekst i Norrland, og trekkes inn i en kriminell underverden. Det er en fortelling om brutalitet, men også om vennskap og menneskelig varme, og om hvor langt du er villig til å gå for å beskytte det kjæreste du har.


Juni:

 

Lesestabel juni, Tema nyheter 2022

Ingrid Berglund, Den svarte svanen

S.Kirk Walsh, Elefantpasseren i Belfast

Elizabeth Strout, Åh, William

Amor Towles, Lincoln Highway

Kathryn Hughes, Minneskrinet

Tidsfikserne og Vikingene

Hadley Freeman, Den jødiske familien Glass

Carmen Korn, Oppbruddstid.

Jenny Lecoat, Hedys krig

Chris Whitaker, Vi begynner med slutten

Jan-Philip Sendker, Hele verdens tårer

H.S.Palladino, Den som frykter snøen

Ruth Druart, Mens Paris sov

Caroline Säfstrand, Den hemmelige ingrediensen

 

Dette var siste bok i juni. Nå starter jeg på juli.

Lesestabel juli 22. Tema Pocketsommer

Første bok ut er:

John Boyne, Hjertets usynlige stormer

Kjøpt

 

Jeg har flere bøker av Boyne. De har vært med på ferie og hjem igjen. Nå skal denne prioriteres.

 

Hjertets usynlige stormer er en roman om én manns kamp for å finne sin plass i livet, om et Irland i rivende forandring fra et samfunn der den katolske kirken bestemmer nær sagt alt, til et moderne europeisk land.

Cyril Avery er ikke en ekte Avery, det er i hvert fall hva adoptivforeldrene hans sier. Men hvis han ikke er en ekte Avery, hvem er han da?

Cyrils mor blir gravid utenfor ekteskap som 16-åring og bortvist fra landsbyen sin, en katolsk liten flekk på den irske vestkysten. Hun slår seg ned i Dublin og adopterer barnet bort til et velhavende, lettere eksentrisk ektepar: Den kjederøykende forfatteren Maude, som ikke vil bli for populær, og bankmannen Charles. Men Cyril føler seg ikke som noen Avery, og han føler seg overhodet ikke hjemme i etterkrigstidens katolske Irland. Det er først da han møter den karismatiske skjørtejegeren Julian Woodbead at han tør ta de første skrittene i jakten på hvem han er – en søken som fører ham til Amsterdam og New York i et forsøk på å finne lykken og kjærligheten.

John Boyne forførte en hel verden med ungdomsromanen Gutten i den stripete pyjamasen. Nå er han tilbake med Hjertets usynlige stormer, en rørende og viltvoksende historie som strekker seg gjennom mer enn 70 år.

 

 

Januar:

Bøker lest januar 2022, 14 bøker, herav 5 krim/spenning

Februar:

Bøker lest februar 2022, 24 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2022, 15 bøker, herav 14 krim

April:

Bøker lest april 2022, 17 bøker

Mai:

Bøker lest mai 22, 14 bøker, mest krim

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=

Det nyeste nummeret av Hverdagsnettmagasinet, proppfull av forfatterintervjuer og mye mer, blant annet Bokidioten funderer litt på om det er mulig å kvitte seg med bøker.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg