S.Kirk Walsh, Elefantpasseren i Belfast

S.Kirk Walsh, Elefantpasseren i Belfast

Leseeksemplar fra Anemone, Bonnierforlag

 

Dette er siste boken jeg får fra Anemone, tror jeg,  for den redaksjonen blir nå lagt ned, etter at de kom inn i Bonnier. Anemone har gitt meg mange gode leseopplevelser.

Jeg skulle nok ønsket meg litt mer fra krigen og litt mindre fra før krigen, for første halvdel var litt svak.

Det manglet derfor litt på at jeg skulle være overbegeistret,  men helt klart en bok mange vil like å lese.

 


Fra omslaget :Inspirert av en sann men ukjent del av krigshistorien.

«Walshs nydelige debutroman forvandler det historiske stoffet til en levende roman om forsoning og omsorg.» -The New York Times Book Review.

Belfast, oktober 1940: Den unge dyrepasseren Hettie får ansvaret for en foreldreløs elefant ved navn Violet. Sammen legger Hettie og Violet ut på en ferd som viser hvor sterke bånd som kan oppstå mellom mennesker og dyr. Etter hvert som Violet begynner å venne seg til livet i fangenskap, dukker det opp mørke skyer på himmelen. En verdenskrig truer en by som allerede er splittet mellom de britiske lojalistene og de som kjemper for et fritt og forent Irland. Skjærtorsdag 1941 faller hundrevis av tyske bomber over Belfast. Nesten tusen mennesker omkommer og store deler av byen legges i ruiner. Hettie løper til dyreparken for å forsikre seg om at Violet er uskadd.

S. Kirk Walsh er forfatter, redaktør og lærer bosatt i Texas. Tekstene hennes er publisert bl.a. i New York Times Book Review og San Francisco Chronicle, og hun underviser også i skriving. Elefanten i Belfast er hennes debutroman, og hun skriver nå på sin andre roman.

Elisabeth Strout, Åh, William
Leseeksemplar fra Forlaget Press
Forlaget Press har også gitt meg mange fine leseopplevelser. Jeg tror jeg har likt godt nesten alle jeg har fått fra de. De har mange solide, gode forfattere som Islandske Jón Kalman Stefánsson og tyske Benedict Wells
Dette er tredje bok med samme hovedperson, men de skulle være frittstående, så jeg prøver.

Fra omslaget:Hva vet vi om dem vi elsker? Hva binder oss sammen, også etter at vi for lengst har vokst fra hverandre?

Da Lucy Barton mister den andre ektemannen sin, David, kjenner hun også på sorgen over mannen hun først var gift med, William. William plages av søvnløshet. Det hender han ringer Lucy for å fortelle. Til slutt spør han Lucy om hun vil være med ham på en reise, det er en familiehemmelighet han må finne ut av.

Elizabeth Strout har de siste tiårene etablert seg som en av USAs aller fremste forfattere – en unik skildrer av kjærlighet, klasse, kjønn og aldring. I Åh, William! møter vi igjen Lucy Barton fra bøkene Jeg heter Lucy Barton og Hva som helst er mulig, i et vakkert og stillfarent mesterverk om ensomhet, fellesskap, familie og forandring


Lesestabel juni, tema:Nyheter 2022

Lesestabel juni, Tema nyheter 2022

Ingrid Berglund, Den svarte svanen

 

Januar:

Bøker lest januar 2022, 14 bøker, herav 5 krim/spenning

Februar:

Bøker lest februar 2022, 24 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2022, 15 bøker, herav 14 krim

April:

Bøker lest april 2022, 17 bøker

Mai:

Bøker lest mai 22, 14 bøker, mest krim

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

Det nyeste nummeret av Hverdagsnettmagasinet, proppfull av forfatterintervjuer og mye mer, blant annet Bokidioten funderer litt på om det er mulig å kvitte seg med bøker.

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg