H.S.Palladino, Den som frykter snøen

H.S. Palladino, Den som frykter snøen
Leseeksemplar fra Cappelen Damm
Jeg var spent på denne, den er allerede solgt til Tyskland og Sverige. Bak dette litt fremmede etternavnet, er det en norsk kvinne, ved navn Hilde Sæterøy Palladino.
Jeg er nok en av de vanskeligste og kresne leserne du kan finne, når det gjelder psykologiske thrillere, for de bruker å kjede meg. Dette tror jeg er den beste jeg har lest. Jeg ble fylt av angst fra de første siden og det var spennende helt til slutten. Og hvordan det hang sammen, ja det greide ikke jeg å forstå.
Historien begynner dog med et selvmord, som etterforskes. Jeg liker jo etterforskingskrim. Det står at det er en psykologisk krim, så det er vel det som er den rette betegnelsen da.
Det var også en tankevekkende og interessant bok om vår psykiske helse, hvordan vi kan fortrenge det vi opplever og hvordan de har det de som faller i klørne på rusen og blir boende på gata.
Vil du ha spenning uten at det er makabert, anbefaler jeg sterkt Den som frykter snøen.
Velskrevet og interessant og spennende, bedre kan det vel ikke bli?

Den som frykter snøen av H.S Palladino er en karakterdrevet psykologisk krim.

Terapeuten Bjørk Isdahl blir vitne til at hennes tidligere klient Azora brutalt tar selvmord. Azora hadde et fotografi av Bjørk med teksten «jeg vet hvorfor du har mareritt».
Bjørk har grusomme mareritt som hun aldri har fortalt til noen. Hvordan kunne Azora vite om det, og hvorfor hadde hun et foto av Bjørk?

Både politiet og Bjørk selv leter etter forbindelsen mellom Bjørk og Azora. En forbindelse som henger tettere sammen med Bjørks eget liv enn det hun selv aner.

Denne psykologiske krimromanen er et fascinerende dykk ned i menneskets fortrengte minner, i hvordan fortiden og oppveksten former og preger oss selv om man ikke husker den. Samtidig skildrer denne krimromanen et rufsete Oslo, der byens løse fugler og brutale skyggesider ligger som et troverdig og realistisk bakteppe.

 

 

Juni:

 

Lesestabel juni, Tema nyheter 2022

Ingrid Berglund, Den svarte svanen

S.Kirk Walsh, Elefantpasseren i Belfast

Elizabeth Strout, Åh, William

Amor Towles, Lincoln Highway

Kathryn Hughes, Minneskrinet

Tidsfikserne og Vikingene

Hadley Freeman, Den jødiske familien Glass

Carmen Korn, Oppbruddstid.

Jenny Lecoat, Hedys krig

Chris Whitaker, Vi begynner med slutten

Jan-Philip Sendker, Hele verdens tårer

 

Januar:

Bøker lest januar 2022, 14 bøker, herav 5 krim/spenning

Februar:

Bøker lest februar 2022, 24 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2022, 15 bøker, herav 14 krim

April:

Bøker lest april 2022, 17 bøker

Mai:

Bøker lest mai 22, 14 bøker, mest krim

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

 

Det nyeste nummeret av Hverdagsnettmagasinet, proppfull av forfatterintervjuer og mye mer, blant annet Bokidioten funderer litt på om det er mulig å kvitte seg med bøker.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg