Jenny Lecoat, Hedys krig

Jenny Lecoat, Hedys krig
Leseeksemplar fra Aschehoug
Basert på virkelige hendelser, det bruker å slå an hos meg. Krysset bare fingrene for at det ikke ble for mye hjerte/smerte så allergien min blusser opp. Jeg kan ikke for det, men kjærlighetshistorier kjeder meg så inderlig hvis det er bare det det dreier seg om.
Dette ble ikke kjedelig i det hele tatt. Ja, det er en kjærlighetshistorie, men det er så mye mer. Romanen er basert på historien til virkelige mennesker og det er utrolig spennende å lese den. Vil du ha en historisk roman, som er gripende uten å være supervond å lese, anbefaler jeg virkelig Hedys krig. Jeg ble så hekta at jeg måtte bare lese den ut. Ny lærdom var det også å høre om at øya Jersey var okkupert av tyskerne. Jeg tror faktisk ikke at jeg har lest noen bøker fra Jersey.
Dette er en type bok som er av mine favorittbøker å lese. Selv om det er fiksjon og vi må ha det i tankene så det også mye av det som er virkelige hendelser.
Definitivt en av bøkene du bør lese hvis du er glad i gode romaner.
Bilder hentet fra denne artikkelen
 
Hedy Bercu
Venninnen Dorothea

Fra omslaget:I juni 1940 blir de britiske kanaløyene okkupert av tyskerne. Hedy Bercu er en ung jødisk kvinne fra Wien som flyktet fra nazistene til Jersey to år tidligere. Men denne gangen kommer hun seg ikke unna.

Hedy er redd. Hun vet hva nazistene gjorde mot jøder i Østerrike, og frykter for sitt liv. Hun gjør det hun kan for å skaffe mat, overleve okkupasjonen og unnslippe konsentrasjonsleirene. Hun skjuler identiteten sin og får jobb som oversetter for tyskerne, ettersom hun er en av de veldig få på øya som kan tysk. Denne jobben gjør det også mulig for henne å bidra i motstandsarbeidet. Motvillig faller hun for den tyske løytnanten Kurt, som har blitt forelsket i henne. De vet begge at forholdet setter deres liv i fare, men kjærligheten gjør dem modige.

Fortellingen om Hedy og Kurt er basert på virkelige hendelser på Jersey under andre verdenskrig.

 

Jenny Lecoat vokste opp på Jersey. Besteforeldrene på begge sider var aktive i motstandskampen, og deler av deres fortelling inspirerte forfatteren til å skrive denne boka. Lecoat flyttet etter hvert til Storbritannia og har arbeidet som standup-komiker, skuespiller, skribent og manusforfatter.

 

Nå leser jeg:

Chris Whitaker, Vi begynner med slutten
Leseeksemplar fra Vigmostad og Bjørke
Fine omtaler, er litt spent
Fra omslaget:Rett eller galt? Livet leves et sted midt imellom. Duchess er 13 år gammel og følger bare sine egne regler. Iher- dig beskytter hun sin fem år gamle bror Robin, samtidig som hun passer på moren sin, Star. Politisjefen Walk har bodd hele livet i den californiske kystbyen der han og Star vokste opp. Han plages med det som skjedde da han som ung måtte vitne i saken som sendte bestevennen, Vincent King, i fengsel på livstid. Walk gjør alt han kan for å beskytte Star, Duchess og Robin. Men er det nok? Nå, 30 år senere, slipper Vincent ut av fengsel. Men hva er det egentlig som venter ham på utsiden? Vi begynner med slutten er en roman helt utenom det vanlige om to typer familier – de vi fødes inn i, og de vi selv skaper. 

 

Juni:

 

Lesestabel juni, Tema nyheter 2022

Ingrid Berglund, Den svarte svanen

S.Kirk Walsh, Elefantpasseren i Belfast

Elizabeth Strout, Åh, William

Amor Towles, Lincoln Highway

Kathryn Hughes, Minneskrinet

Tidsfikserne og Vikingene

Hadley Freeman, Den jødiske familien Glass

Carmen Korn, Oppbruddstid. Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Januar:

Bøker lest januar 2022, 14 bøker, herav 5 krim/spenning

Februar:

Bøker lest februar 2022, 24 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2022, 15 bøker, herav 14 krim

April:

Bøker lest april 2022, 17 bøker

Mai:

Bøker lest mai 22, 14 bøker, mest krim

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

 

Det nyeste nummeret av Hverdagsnettmagasinet, proppfull av forfatterintervjuer og mye mer, blant annet Bokidioten funderer litt på om det er mulig å kvitte seg med bøker.

 

 

 

2 kommentarer
    1. Enig i omtalen din av Hedys krig – jeg likte boken, og jeg lærte noe nytt. Fin link du har funnet med bakgrunns-stoff.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg