Yrsa Sigurdardottir, De tause

Yrsa Sigurdardottir, De tause

Leseeksemplar fra Kagge forlag

 

En ny Yrsa, er bestandig en glede og spenning. Jeg har likt de aller fleste av henne, tror det er bare et par jeg ikke har likt,  fordi de var så spøkelseshistorieaktig. Jeg liker ikke bøker der de legger an til at det skal være gjenferd som skal skade en. Har fortsatt noen få jeg ikke har lest stående i hylla, men håper å få lest de også. De uønskede, Dødsskipet og Dragsug.

Det er en stund siden en krim fenget meg slik som denne gjorde, allerede fra de første sidene. Jeg liker skrivestilen til Yrsa, de små humoristiske beskrivelsene underveis så jeg kan småhumre litt,  mens jeg grubler.

Det var litt av et plott i denne boken. Det var noen makabre beskrivelser, men kun av den døde kroppen, ikke utover i handlingen, så hvis du grøsser av det, skum bare forbi, men hvis du tåler det, er det viktig for handlingen men du forstår det likevel. Uansett er det ikke så mange linjene.

Jeg var så hekta at når gubben kom hjem, fikk han beskjed om at i dag var det han som måtte lage fredagstacoen. Jeg hadde ikke tid, for jeg hadde bare 50 sider igjen.

Og jeg greide ikke å finne ut hvordan det hang sammen. Ja da, trodde det selvfølgelig flere ganger underveis, men så kom det nye vinklinger og så var det på’n igjen. Stygt å si at man koser seg med krim, men jeg gjorde det. Dessuten er det nok litt for komplisert til at det skal være realistisk.

Dette var så gøy at jeg måtte ta meg tid midt i lesingen til å sende begeistrede anbefalinger til andre krimlesere.

Men om du er enig med meg, ja det gjenstår å se, men jeg anbefaler den varmt hvis du leser krim.

 

Yrsa Sigurdardottir, Dukken

Yrsa sigurdardóttir, Galgen

Yrsa Sigurdardottir, Syndsforlatelse

Løgnen

Bøker lest oktober 2016

 

 

En kald dag forsvinner et lite barn fra en barnevogn i Reykjavik. Elleve år senere dør en jente av meslinger, og faren søker oppgjør med personen som smittet henne. En kvinne blir funnet død i en forlatt bil.

Politimannen Huldar og psykologen Freyja må igjen samarbeide om en sak med mange irrganger, der ingen svar er åpenbare. Rundt alle involverte hersker en taushet som ingen vil bryte.

Yrsa Sigurdardóttir har etablert seg som Islands store krimdronning. “De tause” er hennes siste bok i den bestselgende serien om Huldar og Freyja.

 

Nå skal jeg lese på dagtid:

Helge Thime-Iversen, Offiseren

Leseeksemplar fra Forlagshuset i Vestfold

 

Strålende omtaler har inspirert meg til å lese denne krimboken. Det blir ikke så mange krim denne måneden, men dette er en av de jeg håper skal gi meg spennende lesing.

 

 

En mann blir kastet over bord fra en ferge på Vestlandet. Samtidig blir Njaal Natland ved Kripos kontaktet angående en kodet tallrekke som kan knyttes til en kommende terroraksjon. En intens og personlig jakt på svar starter, – både på en drapsmann og en løsning på koden. Kan Njaal finne svarene i tide til å forhindre både nye drap og en grusom terroraksjon på norsk jord?

 

På sengekanten:

Catherine Isaac, Verden for mine føtter

Leseeksemplar fra Bastion, Strawberry publishing

 

Jeg har lest to bøker av Isaac før, Den første likte jeg godt, den andre bare sånn passe, så nå håper jeg denne faller i smak

Cathrine Isaac, Et lite stjerneteppe

Catherine Isaac, Her, nå, alltid

 

 

 

Dette er siste bok fra den bestselgende forfatteren Catherine Isaac, som har solgt over 70.000 bøker i Norge. Hemmelighetene som binder oss sammen, kan også rive oss fra hverandre … 1990: Harriet er journalist, og jobben tar henne til flere farlige steder, hvor hun ved hjelp av journalistikken prøver å utgjøre en forskjell. På denne tiden ryster bildene og nyhetssakene fra barnehjemmene i Romania en hel verden, og da Harriet blir sendt dit, tvinger det henne til å tenke nøye gjennom sine egne livsvalg. Nå: Ellie er gartner og hagen er hennes tilfluktssted, stolthet og glede. Men til tross for at dagene tilbringes ute, er det lenge siden hun har tatt steget forbi hageporten. Vil et nytt bekjentskap kunne utfordre den ensomme tilværelsen og kanskje gi henne en grunn til å overvinne frykten sin? Verden for mine føtter er historien om to kvinner, to verdener og en reise som varer et helt liv.

 

 

 

Leselisten for april:

 

Aprillesestabelen, Tema Nyheter 2021

Janet Skeslien Charles, Biblioteket i Paris

Douglas Stuart, Shuggie Bain

Sofie Sarenbrant, Syndebukken

Lene Julsen, Redd deg selv først

 

Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

Februar:

Bøker lest februar 2021, 17 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2021, 17 bøker

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg