Mine 15 krimfavoritter 2020

 

 

Det har vært litt moro å se igjennom hva jeg leste i 2020.

Et overblikk over leste bøker 2020, 196,6 bøker, måned for måned, herfra skal favorittene plukkes

Mine favoritter skjønnlitteratur:

https://lillasjel.blogg.no/mine-15-favorittboker-2020.html

Jeg vil også komme med en oversikt over de skjønnlitterære romanene jeg likte best, av norske forfattere.

 

 

Jeg liker godt å lese krim, men ikke alle krimbøker faller i smak.

Kanskje er jeg ekstra kritisk, når det gjelder krim. En krim må fenge meg fra første til siste side. Jeg føler den skal være noen lunde realistisk, troverdig. Jeg må dessuten like hovedpersonen, hvis dette er personer vi følger fra bok til bok.

Jeg er ikke så glad i spionromaner, heller ikke psykologiske thrillere, selv om noen av de faller i smak, så skal det mer til, før jeg liker dem. Ofte blir de ikke spennende nok. Jeg liker best etterforskingskrim, der vi følger etterforskningen og kan selv være med å finne ut hva som har skjedd. Jeg er ikke så glad i at det blir for mye ondskap og for makabert, selv om det gjør meg ikke noe å lese det, så føles det ofte unødvendig for meg. Det er ikke det som gjør om en krim er bra eller ei for meg, jeg kan godt forestille meg hva som har skjedd, istedetfor å få det forklart detaljert. Jeg liker heller ikke så godt å vite hvem gjerningsmannen er på forhånd.

Jeg er derfor ikke noen enkel person å skrive krim til, men mange greier det. Jeg har lest mange krimbøker jeg har likt i år også.

Det vil bli færre krim som vil bli lest i år, tror jeg. Jeg heller nok mer til mer skjønnlitteratur for øyeblikket, men samtidig har jeg jo mange jeg følger bok for bok, så noen blir det dette året også.

Her kommer de 15 jeg har likt best i 2021. De kommer tilfeldig, jeg rangerer de ikke.

Obs dette er leseeksemplarer.

Jeg skriver ikke omtale for hver enkelt bok her, vil du lese mer om boken, åpner du linken til omtalen. Jeg avslører aldri innholdet.

 

 

Tove Alsterdal, Blindtunnel
Leseeksemplar fra Kagge forlag
Bok nummer to er en ny forfatter for meg. Jeg har en bok av henne fra før, Ingen vei tilbake,  men ikke lest den enda.
Jeg skal lese alle av Tove Alsterdal, for dette var en krim jeg likte svært godt. Mest av alt likte jeg den historiske biten. Stedene i boka er fiktive, men det som handler om fordrivelsene fra Sudetenland, er hentet fra virkeligheten.
For fyldigere omtale, åpne linken under:
Dyptpløyende thriller fra en av Sveriges beste krimforfattere.

Et barnelik i en forlatt tunnel vekker en farlig historie til live.Daniel har mistet jobben og ønsker seg vekk fra livet i Sverige. Sonja går med på å selge rekkehuset og søke drømmen om et annet liv – på en vingård fjernt fra deres gamle hverdag.
Gården ligger i Tsjekkia, i området som en gang kaltes Sudetenland og var del av Hitlers rike. Den har stått tom i årtier, vinmarkene er overgrodde.
Når Daniel slår opp en gjenmurt vegg i kjelleren, forvandles det nye livsprosjektet til et mareritt. Snart forstår Sonja hvorfor huset mangler speil.

 

Robert Galbraith, Hvit død

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

Ja den som klarer å forstå hvordan denne historien henger sammen, ja den er god. Dette er kompliserte saker.

Galbraith, psedonym for J.K. Rowling, har en spesiell skrivestil, nemlig småpratende og detaljert. Vanligvis liker jeg krimbøker uten altfor mye detaljer, men Galbraith har en måte å skrive på, som likevel fenger meg. 680 sider kunne nok likevel blitt kuttet noe ned, men samtidig skaper skrivestilen en stemning i boken der man koser seg. Den er underholdende.

Robert Galbraith, Hvit død

 

Hvit død er en klassisk krim med moderne vri, et gripende mysterium, en ekte pageturner og en spennende fortsettelse på historien om Cormoran Strike og Robin Ellacott.

En plaget ung mann ved navn Billy ankommer privatdetektiv Cormoran Strikes kontor. Billy ber om hjelp til å etterforske en forbrytelse han mener han var vitne til som barn. Han virker svært desorientert, men likevel er det noe ærlig og oppriktig med Billy og hans historie, synes Strike. Før han får stilt flere spørsmål, styrter Billy panisk ut av kontoret.

Strike og hans tidligere assistent Robin Ellacott – nå forretningspartner – forsøker å komme til bunns i Billys sak. Det fører dem på en kronglete sti gjennom Londons bakgater, via de innerste sirklene i parlamentet, til en vakker, men dyster herregård på landsbygda. Samtidig er Strikes privatliv langt fra enkelt. Strike har mer enn noensinne bruk for Robin, men forholdet dem imellom er mer innviklet enn som så ….

Romanen er skrevet af J.K. Rowling under pseudonymet Robert Galbraith. J.K. Rowling er forfatter av Harry Potter-serien og Den tomme stolen.

 

Hanne Gellein, Alle fugler små

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Hanne Gellein, merk dere navnet, skriv det ned, alle som elsker spenning. Jeg  holdt nesten pusten i 300 sider, på slutten dunket hjertet og jeg tror ikke øynene har flydd så fort over boksidene noen gang. Det må være verdensrekord.

Dette var dritspennende fra aller første side til jeg heiv etter pusten etter å passert 300. Da var jeg nesten glad det var slutt selv om jeg også misunner de som ikke har begynt.

For de som ikke liker makabert er det kun et par sider i starten med en obduksjon, ellers bare uhyggelig stemning og spenning.

Hanne Gellein, Alle fugler små

 

 

Alle fugler små er en spenningsroman med et skremmende perspektiv. To kvinner forenes i deres søken etter sannhet og de som gjemmer seg i skyggene. For ingen ting er som det skal være i Trondheim.

Patolog Silje Andersen har nettopp flyttet fra en tung fortid til Trondheim. Under obduksjonen av en ung gutt oppdager hun en skjebnesvanger sammenheng.

Dommer Ingeborg Witsøe Berg er fortsatt i sorg over datteren Maja som mistet livet i en ulykke. Mens hun forbereder en viktig rettssak, oppdager Ingeborg en kjøttmeis inne i huset. To spørsmål dukker opp: Hvordan kan datterens yndlingsfugl ha tatt seg inn i et lukket rom? Og hva hendte egentlig da Maja druknet i Nidelva?

 

Sven Petter Næss, Skjebnesteinen

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Sven Petter Næss, Den stille uke

Sven Petter Næss, Skjebnesteinen

Den første var veldig veldig bra og nummer to er like bra. Jeg koser meg virkelig med å lese Næss sine bøker.

De er behagelig å lese og de er spennende og umulig er det å forstå hvordan alt henger sammen, for her blir man lurt gang på gang. Alt ser noenlunde klart ut og så endevendes alt.

 

 

 

Hvor langt vil du gå for å beskytte familien din?

En norsk student blir bortført i Edinburgh, og et døgn senere blir hun funnet nesten livløs i elva. Den unge kvinnen Amandeep er niesen til Kripos-etterforsker Harinder Singh, og han drar til Skottland for å bistå familien.

Harinder reiser som privatperson, men blir raskt involvert i etterforskningen. Litt vel mye, synes de skotske politikollegene. Han følger ikke instruks og går sine egne veier i jakten på gjerningspersonene.

Saken har forgreininger til Norge. Harinders kollega Rachel Hauge finner en sammenheng mellom bortføringen i Edinburgh og drapet på en tyster i narkomiljøet i Oslo et halvt år tidligere. Det fører både henne og Harinder på kollisjonskurs med to beryktede utelivsbaroner og tvillingbrødre som styrer sin del av narkotrafikken i byen.

 

Anders de la Motte, Våroffer

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Våroffer er fjerde bok i årstidskvartetten til De la Motte og for meg ble det den beste. Han har vært nominert til Svenska Deckarakademins pris for de tre første uten å få den, så nå er det på tide.

Våroffer er veldig veldig spennende og er fengende fra første siden og gurimalla den skal være god den som klarer å forstå hva som har skjedd med 16 år gamle Elita Svart.

Anders de la Motte, Våroffer

 

 

Valborgsnatten 1986 blir 16 år gamle Elita Svart myrdet i skogen nær et slott i nordvestre Skåne. Stebroren Leo tilstår og like etterpå forsvinner resten av den merkelige familien Svart sporløst.

Våren 2019 flytter legen Thea Lind inn på slottet. Etter å ha gjort et merkelig funn i en eldgammel eik begynner hun å grave i det som skjedde med den døde jenta. I takt med at hun oppdager likheter mellom jentas oppvekst og sin egen vanskelige fortid, blir hun stadig mer overbevist om at sannheten om den gamle tragedien aldri har kommet fram. Og at våren 1986 har krevd flere ofre.

Våroffer er den siste, frittstående delen av Anders de la Mottes årstidskvartett. Alle de tre foregående bindene har vært nominert til Svenska Deckarakademins pris for beste svenske kriminalroman.

 

Myriam Bjerkli, Djevelens yngel

Leseeksemplar fra forfatteren.

 

Jeg har lest Lille Linerle og Stella Polaris og var veldig spent på den siste boken, der Myriam tar opp igjen tråden fra Lille Linerle. De kan leses frittstående.

Hun skriver også om vanlige mennesker, som kanskje tar feil valg i livet.

Myriam H. Bjerkli, Djevelens yngel

 

 

Ni år gamle Eivind blir kidnappet av en kvinne midt i Sandefjord sentrum, samme dag som 17 år gamle Tobias forsvinner under en sykkeltur i Kodal.
Politiførstebetjent Håkon Haakonsen fokuserer først og fremst på Eivinds forsvinning. Hvem vil kidnappe en ni år gammel gutt? Da han etter hvert får mistanke om at kidnapperen er guttens
halvsøster, Mari, som forsvant for mange år siden, blir det enda mer uforståelig. Hvorfor har hun kommet tilbake og tatt med seg lillebroren sin?
Da sykkelen til Tobias blir funnet, skjønner Håkon at heller ikke Tobias har forsvunnet frivillig. Noe har skjedd ham, men det finnes ingen spor. Midt i kaoset får Håkon også en drapssak i hendene. Har de tre sakene noen sammenheng?

Dette er den siste boka i Kodal-trilogien. Hver bok kan lese frittstående, men vi møter de samme menneskene i ulike roller gjennom bøkene. Og i denne siste dras trådene tilbake til Mari, som forsvant i Lille Linerle.

 

Anne Mette Hancock, Pitbull

Leseeksemplar fra Vigmostad & Bjørke

Hancock har gitt ut to bøker før og jeg digget de rett og slett. Ny dansk krimkomet, som har fått bare gode omtaler for de to første. Jeg var derfor veldig spent på den tredje, om hun greier å følge opp suksessen. Og for meg var det blink igjen. Jeg liker veldig godt skrivestilen til Hancock. Lettlest og friskt, uten for mye utenomsnakk. Dette er bra krim og jeg venter allerede på neste.

 

Anne Mette Hancock, Likblomsten

Anne Mette Hancock, Mercedes-snittet

Anne Mette Hancock, Pitbull

 

 

Tredje krim fra den danske bestselgerforfatteren som lyktes på første forsøk med Likblomsten.
Hvem tør å gå i graven med svart samvittighet? 
Journalist Heloise Kaldan er i gang med research til en artikkel om Røde Kors’ våketjeneste, en ordning hvor frivillige tilbyr en hånd å holde i til mennesker som ligger på dødsleiet. Hun knytter seg spesielt til Jan Frischof, en kreftsyk eldre mann fra Sønderjylland som frykter døden som nærmer seg. I delirium tilstår han at han som ung var involvert i et drap. 
Heloise reiser til Sønderjylland for å oppklare hva som skjedde med offeret, som gikk under navnet Pitbull. 
Saken har forbindelse til en rekke uløste forsvinningssaker og Heloise får hjelp av sin gode venn, etterforsker Erik Schäfer. Det er et kappløp med tiden å avdekke de gamle forsvinningssakene før Frischof dør. Hvem var Pitbull? Hvilken rolle spilte Frischof i hans død? Og hvem kan Heloise stole på når både de pårørende og det lokale politiet åpenbart lyver? 
Anne Mette Hancock (1979) bor i København og jobber som journalist. Hun brakdebuterte i 2017 med Likblomsten. Pitbull er tredje bok i serien om Kaldan og Schäfer. 

Espen Skjerven, Slakt

Leseeksemplar fra Pitch forlag

 

Espen Skjerven er utdannet jurist og jobber som dommer i Jæren tingrett. Slakt er hans debut som krimforfatter og vi håper det ikke blir med en bok for dette var ulidelig spennende.

En velskrevet krim med en hovedperson, Tom Grayston, som vi gjerne følger videre.

 

 

 

Investor Erik Hoff kjemper for sin uskyld i en brutal dobbeldrapssak i 
Sandnes. Når politibetjentene Tom Grayston og Dagny Stokka undersøker 
nye tips i saken, vikles de inn i en mørk underverden av prostitusjon, 
overgrep og grov menneskehandel. Sannhet og tillit settes på prøve, og 
grensen mellom skyld og uskyld viskes ut.

Slakt ble utgitt i august 2019 og er første bok i en krimserie om Tom Grayston. Han er ung og sporty, med en sterk rettferdighetssans og dyp lojalitet til familien.

 

 

Tove Taalesen, Dronningen

Leseeksemplar fra Panta forlag

 

Det er debutboken til Taalesen og det er en glitrende debut.

Jeg er særlig fornøyd med actionpartiene som hun mestret svært godt.

Det var veldig spennende og jeg er imponert over hvor barbarisk hun er når tar livet av folk. Skulle tro hun hadde lang trening. Særlig slutten var så spennende at jeg holdt pusten.

Tove Taalesen, Dronningen

 

Hun er dronningen av Norge. Familiens overhode. Makten, tronen og slottet er hennes liv.

Kongelige fra hele Europa, samfunnstopper, regjeringen, eliten og kjendiser ankommer Slottet for å delta på en gallamiddag med slottsball. Alle vet at dronningen skal presentere en historisk kunngjøring. NRK, TV2, CNN, BBC og kjendispressen er der.

Hele verden følger med. Plutselig kollapser den nøye planlagte kvelden i et spektakulært kaos. En halsbrekkende jakt på liv og død gjennom slottets verden starter.

Noen fra innsiden er desperate etter å gi dronningen og monarkiet et dødsstøt.

Dronningen og de få hun kan stole på, står ansikt til ansikt med den utenkelige muligheten: Alt de lever for, kan gå tapt for alltid, om de ikke klarer å avsløre komplottet i tide.

Denne intenst spennende krimromanen tar deg med inn i en lukket verden og lar deg oppleve et slott fra innsiden.

 

Lasse Gallefoss, Krigernes fred

Leseeksemplar fra Aschehoug forlag.

 

En fantastisk krim, annerledes plott fra årene etter krigen, når man ikke helt visste hvem som var venn og fiende.

Velskrevet, en virkelig kvalitetskrim, der du ikke greier å finne ut hvem som egentlig  står bak. Anbefales varmt til både damer og herre og uten groteske, makabre beskrivelser.

Lasse Gallefoss, Krigernes fred

 

 

Annen verdenskrig er over, og seierherrene styrer landet. Under okkupasjonen var Storm Steinset dobbeltagent for motstandsbevegelsen. Organisasjonen han spionerte for, er fortsatt hemmelig, så kollegene ved Oslo politikammer tror han var nazist. Når flere politimenn som jobbet for tyskerne blir funnet drept med samme torturmetoder de selv benyttet under krigen, havner Storm på drapsmannens dødsliste. Men han blir også involvert i saken som etterforsker.

Storms makker er politiets yngste fullmektig, Robert Rødberg, som alltid har drømt om å bli en helt. Under krigen vervet han seg til de norske styrkene, men havnet aldri i kamp. Så kom freden, og freden tilhører krigerne. Nå får Robert en ny sjanse til å kjempe for Norge.
Jakten på morderen tar Storm og Robert inn i hemmelighetene i Norges nye maktsirkler. En ny krig står i fare for å bryte ut, en krig der hemmelighetene fra den forrige kan få deg drept.

 

 

Ellen G. Simensen, Tro meg når jeg lyver

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Simensen er debutant. Tro meg når jeg lyver, er en krim som jeg tror vil nå langt og allerede er den solgt til Frankrike. Fantastisk debutbok. Veldig spennende og den er velskrevet.

Ellen G. Simensen, Tro meg når jeg lyver

 

 

Tro meg når jeg lyver er en psykologisk krimroman som spenner et vidt lerret fra øst i landet til ytterst i vest.

Politimannen Lars Lukassen ser muligheten til en permanent forfremmelse idet han må rykke ut til likfunnet av en tidligere
klassekamerat. Situasjonen på politistasjonen i Hønefoss forverres da en uhyggelig skikkelse oppsøker barn og deler sine mørke hemmeligheter. Samtidig kommer læreren Johanna Brekke til byen for et vikariat. Lars blir raskt tiltrukket av henne. Men hva er det Johanna rømmer fra, og hvem er venn og hvem er fiende i jakten på sannheten?

 

Peter May, Lockdown i London

Leseeksemplar fra Goliat forlag

 

Peter May er en av mine favorittkrimforfattere. Jeg har ikke fått lest alle bøkene som er utgitt på norsk, da det er kommet flere de siste årene, som enda ikke har kommet i hylla, derfor er jeg ekstra glad for igjen å få lese en krim av May. Lockdown i London, er skrevet før pandemien kom og det er jeg glad for, for jeg er ikke så glad i de bøkene som blir skrevet i full fart for å selge på det som skjer akkurat nå.

Peter May, Lockdown i London

 

 

 

 

En storby i karantene London, episenteret av en global pandemi, er en by i karantene. Vold og sivil ulydighet blusser opp. Ingen er trygg fra det dødelige viruset som allerede har tatt tusenvis av liv. Helsevesenet er i krise. Et drept barn På byggeplassen til et midlertidig sykehus, finner byggearbeidere en bag med benrestene til et dødt barn. En brutal drapsperson er på frifot i byen. Hans mål er at ingen skal finne ut av identiteten til barnet. En farlig konspirasjon Vi møter førstebetjent Jack MacNeil på sin siste dag hos Metropolitan Police, før han skal pensjoneres. Jobbkarrieren hans er på randen, ekteskapet har kollapset, og familien er rammet av viruset. Farlige krefter følger alle hans bevegelser, forberedt pa. a. drepe for å skjule sannheten. Hva vil stoppe ham først – viruset eller morderne?

 

Frode Eie Larsen, Så ble det kaldt

Leseeksemplar fra forlagshuset Vestfold

 

Det er fint å lese bøkene til Eie Larsen, om Eddi Stubb etter hverandre men kan også leses frittstående, for det er avsluttende historier.

Dette var en skikkelig bra krim, selv om jeg og Frode Eie Larsen ikke helt var enige i alt som skjedde i boken, noe han har bedt pent om unnskylding for. Jeg vet dog ikke om jeg er klar for å tilgi han. Jeg må la det synke inn og se hva han gjør i de neste bøkene hans skriver. Hva jeg reagerte på? Nei, det er en hemmelighet, men leser du boken vil du skjønne det.

Frode Eie Larsen, Så ble det kaldt

 

 

I Larvik blir en kvinne kidnappet etter en kveld på byen, og sporene leder Eddi Stubb utenlands. Der tar saken en brå og uventet vending, da en ny tragedie inntreffer. Så forsvinner nok en person, og saken kommer ubehagelig tett på Eddi.

I denne iskalde spenningsromanen avdekkes løgner, svik og grufulle familiehemmeligheter.

Klarer politiet å få finne løsningen, før liv går tapt?

I “Så ble det kaldt” tar forfatteren oss tett på personene og handlingen, man suges inn i fortellingen og slipper ikke ut før siste side er lest.

 

 


William Shaw, Gravens hemmeligheter 

Leseeksemplar fra Goliat forlag

 

Shaw er en av mine krimforfatterfavoritter, som ikke er nordisk. Stort sett leser jeg nordisk krim. Ikke fordi andre er dårlig, men fordi jeg ikke når å lese alle. Gravens hemmeligheter får toppkarakter av meg. Type favorittkrim for meg. Fine hovedpersoner, spennende, lettlest, ikke for groteskt, etterforsking så jeg kan fundere på hvordan det henger sammen. Anbefales varmt.

William Shaw, Gravens hemmeligheter 

 

Et morbid funn

Et uidentifiserbart lik blir funnet i en fryser i et tomt rikmannshjem. Ingen virker til å bry seg om hvem det er eller hvem som har plassert det der. Na.r etterforsker Alexandra Cupidi får saken, har hun ingen anelse om at den vil lede henne til en rekke av mord og begravde hemmeligheter.

En forbrytelse fra historien

Han forsvant fem år tidligere og nesten ingen fikk det med seg. Men når bevis flyter til overflaten, som tyder på at han var knyttet til sexforbrytelser, kommer Alexandra Cupidi, datteren Zo.e og vennen William South borti en skummel kraft som ønsker å bringe dem til taushet.

Et begravlagt liv

Når hun graver i hemmelighetene finner Alexandra Cupidi ut at kriminalitet og makt sjelden befinner seg langt fra hverandre. Det er farlige forbindelser mellom de to sakene.

 

Lars Kepler, Speilmannen

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

Jeg har lest alle Keplerbøkene så da må jeg jo lese Speilmannen også. Den er like spennende som de tidligere Keplerbøkene.

Bøkene deres er ikke for de sarte. Det er rått og brutalt og makabert og høyspenning.

Lars Kepler, Speilmannen

 

En ung kvinne forsvinner på vei hjem fra skolen. Fem år senere blir hun funnet drept på en lekeplass midt i Stockholm. Gjennom overvåkningskameraer klarer Joona Linna å spore opp et øyenvitne. Når det viser seg at vitnet er en psykisk syk mann som overhodet ikke husker noe av det han har sett, kontakter Joona hypnotisør Erik Maria Bark.

 

 

2 kommentarer
    1. Jeg leser nesten ikke, men fikk en krimbok til jul. Tre engler tror jeg den heter. Helt passe skummel, det mest skumle var at han skrev så levende om maten og sin lidenskap for mat at jeg ble kjempesulten å spiste i et sett he he

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg