Tove Taalesen, Dronningen

Tove Taalesen, Dronningen

Leseeksemplar fra Panta forlag

 

Jeg var litt spent på om jeg kom til å like denne krimboken.

Det er debutboken til Taalesen og det er en glitrende debut.

Jeg er særlig fornøyd med actionpartiene som hun mestret svært godt.

Det var veldig spennende og jeg er imponert over hvor barbarisk hun er når tar livet av folk. Skulle tro hun hadde lang trening. Særlig slutten var så spennende at jeg holdt pusten.

Dette er en krim for alle. Det er ikke noen makabre utbroderinger, ikke mer enn man må forvente i en krimbok.

I utgangspunktet er jeg en person som ikke er glad i bøker om monarker og presidenter og akkurat når det gjaldt den biten, datt jeg litt ut. Noen navn er fiktive, mens andre er virkelige og det forvirrer meg. Jeg ville hatt ingen virkelige,  for nå ble jeg sittende å tenke på hva som er sannhet og hva som er oppdiktet, det på tross av at Taalesen skriver at alt er fiksjon.

Men det er nok bare jeg som henger meg opp i dette, for jeg har ikke sett noen andre kommentere det. Jeg er nå en gang litt rar sånn.

Alt i alt en strålende debut og en bok veldig mange vil like godt.

 

 

Hun er dronningen av Norge. Familiens overhode. Makten, tronen og slottet er hennes liv.

Kongelige fra hele Europa, samfunnstopper, regjeringen, eliten og kjendiser ankommer Slottet for å delta på en gallamiddag med slottsball. Alle vet at dronningen skal presentere en historisk kunngjøring. NRK, TV2, CNN, BBC og kjendispressen er der.

Hele verden følger med. Plutselig kollapser den nøye planlagte kvelden i et spektakulært kaos. En halsbrekkende jakt på liv og død gjennom slottets verden starter.

Noen fra innsiden er desperate etter å gi dronningen og monarkiet et dødsstøt.

Dronningen og de få hun kan stole på, står ansikt til ansikt med den utenkelige muligheten: Alt de lever for, kan gå tapt for alltid, om de ikke klarer å avsløre komplottet i tide.

Denne intenst spennende krimromanen tar deg med inn i en lukket verden og lar deg oppleve et slott fra innsiden.

 

August

Benedict Wells, Becks siste sommer

Nå leser jeg:

Karin Kinge Lindboe, Far og Sachsenhausen
Leseeksemplar fra Liv forlag, Forlagshuset i Vestfold

 

Dette er en av bøkene i posen med bøker jeg fikk av forlagssjef og forfatter Myriam Bjerkli, når jeg fikk komme på besøk til forlaget.

Julaften i juli i Larvik

 

 

 

«Så fikk jeg endelig brevet. Kjente igjen skriften hennes med det samme. Det var fra Mia. Lieber Steff …
Jeg lukket øynene før jeg leste videre. Det var som om hjertet mitt hadde fått en ny lyd.
Angret hun, tenkte jeg, angret hun på at hun hadde gjort det slutt? Nå som hun visste at jeg satt her, visste at jeg var fange i Sachsenhausen?
Jeg tenkte at hun måtte jo angre. Hun var nødt til å angre, det hadde vært oss to så lenge. Likevel torde jeg nesten ikke å lese videre.»

Vi satt i hagen i Stavern og far fortalte om krigen.
Han snakket mye om den tiden nå nesten bestandig.

… Jeg vil skrive ned din historie, far, sa jeg.
Får jeg lov til det?»

 

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil å dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg