Invitasjon til Krimfestivalen 2022. Forfatterne kommer faktisk hjem til deg

 

https://www.krimfestivalen.no/

Ja, nå er det klart for ny krimfestival.

Det er kjempespennende for alle oss som liker krim.

Det er gratis inngang, men det hjelper ikke alle oss,  som ikke har anledning til å dra til Oslo.

Det er da det er så fint at de kommer inn i stua vår.

Vi kan nemlig følge med direkte eller når det passer oss, på YouTube.

Alle arrangementer blir streamet. Det er jo bare helt magisk

Jeg skal sette meg i godstolen og ønske de velkommen en etter en.

Ja, nå er det 60 forfattere som deltar,  så jeg kan ikke få med meg alle.

Jeg har sett over programmet og plukket ut noen av de jeg vil prøve å få sett.

Jeg leser for det meste nordisk krim. Ikke fordi de er best,  men fordi jeg når ikke over alle jeg vil lese. Denne måneden og en måned til før ferien, har jeg tema bøker i serie. Dette fordi jeg henger grundig etter i alle seriene jeg følger og serier jeg ønsker å begynne på.

Lesestabel mars 2022, Bøker i serie

Jeg kommer nok til å se det meste, men kan ikke presentere alle her.

Torsdag 17. mars klokka 10, braker det løs

Gunnar Staalesen møtte vi på krimhelg på Osterøy i oktober.

Krimhelg på Osterøy

Det var en fantastisk opplevelse og både gubben og jeg gleder oss til høsten, siste helga i september, ny krimhelg.

 

Clare Mackintosh står i hylla og venter. Pascal Engman har jeg lest en av Rottekongen, ikke helt min stil. Max Seeck leste jeg nå i mars, den første i serien og har planer om å få lest den neste i mai eller juni, Jenta under isen.

Max Seeck, Heksejakt

Elina Backman er ny for meg. Jeg vil prøve å få lest den i april eller mai. Gode omtaler.

 

Fra omslaget:

Når kongen dør er en spennende, original og kul krimdebut fra finske Elina Backman. Når kongen dør er solgt til 15 land, har vunnet flere priser og er nominert til årets beste oversatte krim av Svenska Deckarakademin. Saana har nettopp fått sparken fra jobben som journalist i sladderpressen og bestemmer seg for å dra til tanten i Hartola for å samle krefter. Men da hun får vite at en tenåringsjente ble drept i Hartola for 30 år siden, legger hun om planene og begynner å etterforske saken. Saane møter sterk motstand fra lokalbefolkningen, ingen i bygda ser ut til å ville røre opp i den gamle drapssaken. I Helsinki utreder sjefsetterforsker Jan et besyndelig drap, der kroppen til avdøde har noen besyndelige brennmerker. Snart dukker det opp et lik til med liknende arr. Det kan virke som den finske hovedstaden er rammet av en seriemorder. Da Saana og Jan møtes på en blinddate, begynner begge å fortelle om sakene de etterforsker. Kan det virkelig være en kobling mellom drapene?

 

«Elina Backman er blitt en sensasjon i Finland med debutkrimboken Når kongen dør – og hun kan absolutt sin nordic noir som virker inspirert av Stieg Larsson, Kepler og Jo Nesbø.» «…en forfatter som med sin stil og sjangerkunnskap har potensial til å skrive seg inn blant de nordiske krimbestselgerne.»

Sven G. Simonsen er også en jeg vil få med meg. Jeg var med på bloggturneen han hadde nå når han lanserte bok 2, Crux.

Både bok 1 Risiko og nå bok 2, Crux, er spenningsbøker jeg likte svært godt. Høyaktuelle temaer og velskrevet.

Sven G. Simonsen, Risiko

Sven G. Simonsen, Crux

 


Fra omslaget: Nationaltheatret T-banestasjon: Norges nyutnevnte utviklingsminister blir alvorlig skadet i det som kan være et terrorangrep. Noen uker senere blir Liv Eriksson kalt inn til en konfidensiell samtale på politihuset. Hun får vite at Dawit, en ung venn og flyktning fra Eritrea, er blitt dratt inn i en kriminell gjeng. Da statsråden ble forsøkt drept, befant Dawit seg like ved, sammen med den karismatiske gjenglederen Yonas. Angrepet på statsråden er fremdeles et mysterium for etterforskerne. Ligger løsningen i det media kaller ‘gjengsporet’? For Liv haster det med å bevise Dawits uskyld, og redde ham ut av Yonas’ grep. En mistanke får Liv til å reise til Haiti for å finne svar. For sent oppdager hun at hun samtidig river opp gamle sår, og hun tvinges til å mobilisere alt hun har av ressurser for å redde seg selv og andre.

 

Svenske tilstander vil jeg se. Tina Frennstedt har kommet med bok 3 i cold case serien sin og jeg har likt begge de to første og vil lese bok 3, Skjærsild nå snart.

Tina Frennstedt, Forsvunnet

Tina Frennstedt, Nedtelling 

 

Frennstedt lar seg inspirere av uoppklarte drap og serien skal også filmatiseres.

 

 

Mohlin & Nystrøm har jeg også lest nå i mars, bok 1, Det siste livet. Bok 2, Den andre søsteren ligger på vent

Mohlin og Nystrøm, Det siste livet

 

Johanna Mo leste jeg nettopp min første av, Nattsangeren og har bok 2 liggende klar, Skyggeliljen

Johanna Mo, Nattsangeren

 

Fredag 18. mars

Jeg starter dagen med frokost sammen med disse:

Chris Tvedt er en forfatter jeg har lest nesten alt av. Jeg tror jeg har et hull midt i, der noen mangler. Djevelen i detaljene er hans nyeste og den er også en av de jeg håpet å få lest snart.

Chris Tvedt, Formildende omstendigheter

Chris Tvedt, Bevisets stilling

Chris Tvedt, Den som forvolder en annens død

Fra omslaget: En polakk får strupen skåret over i et treningssenter i Bergen. Den danske leiemorderen som utførte drapet, blir raskt arrestert, men det tar ikke mange dagene før han blir funnet død på cella, det ser ut til at han har hengt seg. Kort tid etter blir den lokale gangsteren Peter Olsen arrestert for å ha bestilt drapet på polakken. Alt peker i retning av at han er skyldig, men forsvarsadvokat Mikael Brenne er allikevel ikke overbevist. Det er for mange detaljer i saken som ikke stemmer. Dessuten er Mikael skeptisk til om leiemorderen virkelig har begått selvmord, slik fengselet hevder. En kveld ringer det på hjemme hos Mikael Brenne. Utenfor står Peter. Han har rømt fra fengselet for ikke å lide samme skjebne som dansken. Mikael har ikke annet valg enn å ta ham inn som en uvelkommen husgjest. Peter Olsen har noe på Mikael, et feiltrinn som vil koste ham karrieren dersom det kommer ut. Som om ikke dette var nok, dukker også KRIPOS-etterforsker Edvard Matre opp i bildet. Edvard har sin egen agenda. For ham er Mikael Brenne og Peter Olsen kun brikker i et spill for å avsløre råttenskap høyt oppe i Bergenspolitiet. Men det er et farlig spill for alle, skal det vise seg. Ikke minst for Mikael Brenne.

 

Faber og Pedersen, første bok, Vinterland, leste jeg ut i går kveld ved midnatt. Kunne ikke legge meg før jeg fikk med meg slutten.  Omtale kommer senere. Bok 2, Satans sommer. Bok 3. Kveleren.

Tove Alsterdal har jeg kun lest en av foreløpig, Blindtunnel og likte den så godt at jeg har samlet opp flere av henne, men enda ikke fått lest. Enda mangler jeg vel de første.

Tove Alsterdal, Blindtunnel

Den nyeste, Synkehull, kom nå i mars

 

I et øde hus ved Offerssjön, langt inne i de svenske skogene, blir en ihjelsultet mann funnet. Han har vært innelåst lenge og har forsøkt å overleve på insekter. To av fingrene på den venstre hånden er hugget av. Politietterforsker Eira Sjödin settes på saken.
I det nesten forlatte gruvesamfunnet Malmberget, sytti mil lenger nord, finner hun et offer til. Han har også blitt innestengt for å dø. Etter hvert som Eira oppdager skremmende sammenhenger, forsvinner det nok en mann. Denne gangen berører det Eira personlig. For å finne mannen er hun villig til å risikere alt.
Synkehull er en stemningsfull og skummel krimroman.

 

Ulrika Rolfsdotter er ukjent for meg, men hennes bok Rovhjerte ser spennende ut. Første bok i ny serie.

 

Annie Ljung har skapt et nytt liv som sosionom i Stockholm, langt fra hjembyen Lockne. Når hennes demente mor rømmer fra sykehjemmet, blir Annie tvunget til å dra tilbake til stedet hun både elsker og hater. Samtidig forsvinner hennes slektning Saga sporløst, og Annie blir overtalt til å bli. Hva slags hemmeligheter har egentlig 17 år gamle Saga? Har hun rømt, vært i en ulykke eller blitt myrdet? Annie blir stadig mer involvert i søket og blir tvunget til å møte demonene fra fortiden.
Rovhjerte er første del i en drivende spenningsserie som finner sted i Ångermanland i Nord-Sverige – inspirert av folketro, historiske drap og hekseprosesser fra 1600-tallet.

 

Mikaela Bleys fjerde bok i serien , Jenter uten navn,  i serien Ellen Tamm, venter også i hylla. Det er jo umulig å nå å lese alle, men jeg gir meg ikke. Nå er hun klar med bok 1, i en ny serie med Henrik Hedin, Død for deg.

Åsa Larsson derimot, er kjent og kjær for meg. Jeg har lest alle av henne og sett alt som er filmatisert. Stor glede når hun nå kommer med en ny, Fedrenes misgjerninger. Kanskje en av de jeg gleder meg mest til i år. Denne og den nyeste av Cilla og Rolf Börjlind.

ET OFFER TIL MOLOK – ÅSA LARSSON

 

 

Statsadvokat Rebecka Martinsson kjeder seg i jobben på Kirunas politistasjon. Hun er nedlesset papirarbeid og lengter etter å få være mer operativ, å være med politikollegaene sine ut i felten. 

Så da den respekterte rettslegen Lars Pohjanen ber Rebecka om hjelp til å etterforske et gammelt drap, er hun ikke vanskelig å be. Noen har funnet liket av en mann som har vært savnet i tretti år. 

I denne sjette spenningsromanen om Rebecka Martinsson handler det om uoppklarte mysterier, familie og relasjoner, ny og gammel kjærlighet, korrupsjon og makt i lokalsamfunnet.

 

Jørgen Jæger var også en av de vi møtte på Osterøy og vi er i gang her i huset med å lese serien om Ole Vik

Bøker lest november 2021, 11 bøker

Trude Teige skriver jo drivende godt, både krim og romaner.

Pasienten, Trude Teige

Trude Teige, Aldri Tilgi

Eva B. Ragde og Trude Teige, På åstedet

Trude Teige, Havet syng og Lene seg mot vinden

Trude Teige, Mormor danset i regnet

Trude Teige, Morfar pustet med havet

 

Myriam Bjerkli blir det også hyggelig å se og høre igjen. Vi var jo på forlagsbesøk hos Forlagshuset i Vestfold juli, 2020.

Julaften i juli i Larvik

Jeg har lest alle hennes krimbøker og hun kommer jo også ut med en ny i år. Den skal leses. Det er en psykologisk thriller ser jeg. Hmmmm. Jeg er litt dårlig på akkurat den sjangeren, så da blir det spennende om den klarer å begeistre meg. Terskelen der er høy.

Lille Linerle, Myriam H. Bjerkli

Myriam Bjerkli, Stella Polaris

Myriam H. Bjerkli, Djevelens yngel

Myriam Bjerkli, Engelens fall

 


Psykologisk thriller – solid forankret i lokalsamfunn i Vestfold. Årets roman fra Myriam H. Bjerkli er frittstående, men karakterene er kjent for dem som har lest Engelens fall. Vibeke og Christian har giftet seg. Alt er tilsynelatende bra, men Vibeke mottar noen rare brev der noen forsøker å advare henne, og hevder at Christian drepte den forrige kona si. Noen skraper opp bilen hennes og skriver HORE!!! på den. Samtidig blir hun dårlig og kjenner seg både uvel og svimmel. Hun går til legen som konstaterer at hun er blyforgiftet. Er det virkelig noen som prøver å ta henne av dage? Har avsenderen av brevet rett, er Christian virkelig en skruppelløs morder?

 

Fredagsettermiddag er det en del fremmede for meg. Det kan bli spennende. Sven Petter Næss, derimot, han er ikke fremmed.

Jeg likte svært godt de tre bøkene hans om Harinder Singh.

 

Sven Petter Næss, Den stille uke

Sven Petter Næss, Skjebnesteinen

Sven Petter Næss, Skyldig

 

Da har vi kommet til lørdag 19.mars

 

Kristina Ohlsson har jeg lest mye av. Jeg leste Lotus blues nå i mars, første i en serie på tre. Jeg har også planlagt å lese den første i den nye August Strindberg-serien, Stormvakt nå de nærmeste dagene.

Eva Ragde og Trude Teiges bok har jeg også lest og anbefaler den varmt, om hvordan de jobber på åstedet for et drap.

Eva B. Ragde og Trude Teige, På åstedet

 

Og så kommer H.K. Fauskanger. Jeg leste hans nyeste nå nettopp, Skorpionbrosjen. Dette er historisk krim og jeg ble så begeistret at jeg sporenstreks bestilte de tre første.

H.K. Fauskanger, Skorpionbrosjen

Fra omslaget:Året er 1909, og Oskar Prods Brattenschlag har nylig blitt ansatt som assistent ved den norske ambassaden i London. På vei for å kjøpe fødselsdagspresang til sin kone Ada blir han tilsnakket av en mann han  tilfeldig møter, som uoppfordret forteller om en antikvitetsbutikk like i nærheten, der det ligger en skorpionbrosje i vinduet. Denne bør Brattenschlag skynde seg å kjøpe, så ikke «verdens ondeste mann» kommer ham i forkjøpet. Brattenschlag tenker at smykket kunne passe til Ada, som er født i skorpionens tegn. Idet han er i ferd med å kjøpe brosjen og en sjelden tarotkortstokk, kommer en mann inn i butikken og krever å få kjøpe kortstokken. Mannen viser seg å være den beryktede okkultisten Aleister Crowley. Det blir opptakten til en serie mystiske hendelser, forsvinninger og uforklarlige dødsfall, som Brattenschlag uforvarende virvles inn i.

Som i sine tidligere romaner vever H.K. Fauskanger historiske skikkelser og faktiske hendelser inn i et intenst krimplott, der Brattenschlag og hans ledsager professor Lagergren stilles på de vanskeligste prøver.

Vel, det er lørdag ettermiddag og kanskje har jeg begynt å bli sliten, men fortsatt er det spennende ting på gang. Bra det ligger på YouTube så jeg kan se det når jeg vil. På TV-en må jeg nok sloss med vintersport. Jojo, nå husker jeg at vi har jo tv på loftet også. Jeg blir vel henvist dit jeg da, tenker jeg.

 

Aslak Nore, Havets kirkegård, har jeg lagt frem til lesing flere ganger men enda ikke fått lest. Strålende kritikker. Det har også Vetle Lid Larsen fått, men igjen, hvordan skal man få lest alt.

Kurt Aust leste jeg nå denne uken, men det var hans første i serien fra 1700~tallet. Nå er han aktuell  med Rødt Kort.

Kurt Aust, Vredens dag.

Sigbjørn Moestue har jeg også stiftet bekjentskap med.

Sigbjørn Moestue, Himmelen skal gråte blod

Nå er han aktuell med bok 2 i serien. Den første, Himmelen skal gråte blod var veldig spennende så jeg går ut fra St det er den neste også, Taus savanne

Taus savanne er oppfølgeren til Sigbjørn Mostues Riverton-nominerte og neglebitende thriller Himmelen skal gråte blod, hvor vi møter helten Even Stubberud, leder for en topphemmelig antiterrorenhet. Der han i første bok ble involvert i en brutal flykapring, søker den pensjonerte spesialsoldaten nå en ny tilværelse i Kenya. Med et ønske om å gjøre bot for den brutaliteten han gjennom sin tidligere karriere har stått bak, skal han bidra i opplæringen av viltvoktere på savannen, for å stanse den nådeløse nedslaktingen av elefanter og annet dyreliv. Det skal imidlertid vise seg at det er sterke krefter som står bak krypskytingen – med forgreininger til en av verdens mektigste nasjoner. Samtidig får Stubberuds tidligere sjef, Elna Husøy, leder for Forsvarets etterretningstjeneste, vite at regjeringen har besluttet å igangsette tidenes byggeprosjekt i Norge, finansiert av krefter hun for alt i verden ønsker å stå opp mot. Jobben blir ikke enklere da Stubberud starter en personlig vendetta i Nairobi, som truer med å kaste Norge inn i et diplomatisk mareritt. Det synes å være bare en utvei: Even Stubberud må dø. Med et eggende imperialt bakteppe er Taus savanne en intenst spennende thriller, som berører en av vår tids største katastrofer: Naturen som forsvinner

 

Da har jeg gitt et lite utdrag av hva jeg skal se på under Krimfestivalen 2022.

Tusen takk for at alt blir streamet så vi alle kan delta fra godstolen hjemme.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg