Kurt Aust, Vredens dag.

Kurt Aust, Vredens dag.

Jeg har hele serien, 8 bøker.  kjøpt selv utenom den nyeste, som jeg har fått fra Aschehoug

https://aschehoug.no/krim-og-spenning/kurt-aust-historien-om-thomas-av-boueberge-og-petter-hortten.

Når jeg søkte etter boken på Aschehoug, står det at den er gratis som e-bok

Dette er historisk krim. År 1699. For meg er det fornøyelig og vanskelig på samme tid. Det er mye informasjon og jeg er ikke så god på konsentrasjon så jeg kan ikke ha som mål hverken å huske alt eller forstå alt. Boken er skrevet i litt gammel stil som skal passe handlingen.

Det jeg liker så godt med historisk krim, er at det blir så annerledes plott.
Nå har jeg blitt kjent med hovedpersonene og gleder meg til å være med dem inn i det nye århundre.

 


Fra omslaget:Datoen er 28. desember 1699. Et nytt sekel står for døren. Den unge nordmannen Petter Hortten og hans danske læremester, professor Thomas av Boueberge, er på vei til Ribe i Danmark for å feire nyttår. Men de to blir overrasket av en voldsom snøstorm og må søke ly i en tilfeldig kro. Umiddelbart etter deres ankomst blir en av gjestene på kroen funnet død i snøen. Thomas finner dødsfallet mistenkelig, og med vitenskapsmannens systematiske tålmodighet begynner han å stille spørsmål og søke svar, men folk på kroen synes motvillige til å ville hjelpe ham. Stormen tiltar, og ingen av de ni menneskene på kroen kan komme derifra. Ikke alle gjør det heller.

 

Nå leser jeg:

Faber & Pedersen, Vinterland

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Vinterland er en av de som vil bli prioritert for nå kommer nummer tre i serien. Gubben har lest den første og da kan ikke jeg henge etter. Satans sommer er nummer to og i mars kommer Kveleren.

 

Skarp kriminalroman om terror, ondskap og maktesløshet
Det er lille julaften, Signe Kristiansen, etterforskningsleder ved Københavns drapsavsnitt, blir oppringt av sjefen. Ferien er avlyst: Det har vært en enorm eksplosjon ved julemarkedet på Kongens Nytorv. 19 personer er drept, mange flere skadd. Danmark er rystet, og alle kluter settes til for å finne ut hva som har skjedd og hvem som står bak.
Den tidligere stjernepolitimannen Martin Juncker, Signes gamle mentor, har etter en grov tjenestefeil blitt flyttet langt ut i provinsen. Her bor han hos sin stadig mer demente far, og fått ansvaret for å lede den nyopprettete lille politiavdelingen. Det burde være udramatisk, helt til en spektakulær drapssak havner på hans bord.
Etterforskningen i København står i stampe, og sporene endres stadig, inntil Signe får et tips som peker mot et sted hun ikke i sin villeste fantasi hadde forestilt seg.

 

 

Mars

Lesestabel mars 2022, Bøker i serie

Mars:

Sven G. Simonsen, Crux

Emilie Schepp, Merket for livet

Mohlin og Nystrøm, Det siste livet

Max Seeck, Heksejakt

Katrine Engberg, Krokodillevokteren 

Kristina Ohlsson, Lotus blues

 

 

Det nyeste nummeret av Hverdagsnettmagasinet, proppfull av forfatterintervjuer og mye mer, blant annet Bokidioten som denne gang funderer på hva som foregår i hodet på alle forfatterne:

https://issuu.com/hverdagsnett/docs/hverdagsnett1_22

 


Januar:

Bøker lest januar 2022, 14 bøker, herav 5 krim/spenning

Februar:

Bøker lest februar 2022, 24 bøker

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg