ET OFFER TIL MOLOK – ÅSA LARSSON

Krimelskere som meg sluker jo krimbøker til frokost, lunsj og middag, men om dere skal  lese kun en krimbok i år,da må det være en riktig bra krim og jeg anbefaler  Et offer til Molok av Åsa Larsson

Dette er en av de bøkene jeg liksom ikke får til å legge fra meg for jeg må ha bare en side til, og så en side til, og så bare en liten side til

Jeg forstår også når jeg leser denne boken at jeg har begått en stor feil

Heldigvis kan denne feilen rettes opp

Jeg leste nemlig de to første bøkene om Rebecka Martinsson for noen år siden,  men jeg har klart den tabbben å la Åsa Larsson gå forbi meg etter det

Heldigvis har jeg fortsatt muligheten, nå står bok nummer 3, Svart sti og bok nummer 4, til din vrede går over, for tur,

Jeg gleder meg allerede

Et offer til Molok - Åsa Larsson Kari Bolstad

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(20195384)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>

Alle bøkene til Åsa Larsson handler om statsadvokat Rebecka Martinsson

Bøkene kan leses seperat men det er kjekt å følge persongalleriet i boken

Jeg er et følelsesmenneske og veldig visuell så jeg ser lett for meg hva som skjer i bilder og kjenner på følelsene og i denne boken kjenner jeg på alle følelser

Vi  følger Rebecka og forholdet til kjæresten Måns, et forhold preget av usikkerhet, mye på grunn av ulikt verdisyn og ønske om levemåte. Romantikeren i meg håper jo at Rebecka snart kan få opp øynene for den sympatiske politimannen Krister

Dyrevennen i meg elsker historien om hundene og deres ulike personligheter. Jeg lo godt flere ganger av Snørrvalpen.

Alle bøker med respekt for seg selv har et persongalleri der det er en du ikke liker, her er det statsadvokat Carl von Post. Jeg lo meg skakk når jeg så for meg  “Snørrvalpen vimset bort til han og slapp en kongle foran føttene hans. Det var hans rolle i flokken. Å avlede. Grave fram en kongle og foreslå en morsom lek når det lå gruff i luften. En ufarlig klassens klovn langt nede på rangstigen. Von Post stirret hatsk på konglen. Så viftet han med hånden som for å føyse vekk Snørrvalpen. Hunden tok konglen og flyttet den litt nærmere von Post. Kikket opp på han med spissede ører som for å si: Er den ikke helt uimotståelig?

Carl von Post irritererer seg grønn over den status Rebecka Martinsson har fått etter å ha løst flere mordgåter og han greier å få satt henne på sidelinjen. Vi skjønner vel likevel hvordan det går og man godter seg jo fælt når Herr Post nok en gang må slikke sine sår og overlate æren til Rebecka

Episoden med Rebecka og rettsmedisineren Pohjanen,  når de drikker seg fulle på legesprit og hjemmebrent og må  taxi når de må ut og  sikre bevis, er og fornøyelig beskrevet.

For ikke å snakke om tårene for Marcus, villhunden , nøkkelvitne til forbrytelsen og som også er truet på livet av morderen

Vi stifter bekjentskap med etterforskeren Anna-Maria Mella, mammaen og bestemoren i meg nikker gjenkjennende til mange av hennes utfordringer i familielivet, som sammen med kollegaene Tommy Rantakyrö, Fred Olsson og Sven-Erik Stålnacke må samarbeide, om aldri så motvillig, med Carl von Post.

Vi får og følge Elina Pettersson fra hun tar toget fra Stockholm til Kiruna i 1914 og forholdet hennes til disponent  Hjalmar Lundbohm. Vi får et innblikk i de tøffe forholdene under malmdriften i Kiruna på denne tiden. Her er det stor avstand mellom herskap og tjenere, slik det var på denne tiden. Elina er farmor til den myrdede Sol-Britt Uusitalo og opptakten til historien starter med henne

Persongalleriet er rikt og Åsa Larsson er en mester i å beskrive dem. I tillegg er boken spennende og jeg må bare innrømme at jeg greide ikke å løse mysteriet. Jeg ante konturene men hele tegningen så jeg ikke før mysteriet ble løst.

God lesning, jeg anbefaler Et offer til Molok av Åsa Larsson

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(20195384)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>

Tidligere bøker om Rebecka Martinsson

Solstorm - Åsa Larsson Andreas E. Østby

I Kiruna blir den åndelige lederen i Kraftkildens kirke, Viktor Strandgård, brutalt myrdet midt i altergangen. Neste morgen får stockholmsadvokaten Rebecka Martinsson en uventet telefon. Rebecka er vokst opp i Kiruna og kjente Viktor, og nå ber søsteren hans, Sanna, om hjelp. Sanna er overbevist om at politiet mistenker henne for drapet, og frykter at noen vil ta fra henne barna. Motvillig vender Rebecka tilbake til barndomsbyen. Hjemkomsten vekker til live sterke følelser, og snart jages hun både av sin by Text-Enhance” href=”http://www.bokklubben.no/SamboWeb/”>egen fortid og av krefter som ønsker å bringe henne til taushet. Dette er forfatterens debutroman og den første romanen om Rebecka Martinsson.

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(20195384)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>

Spilt blod - Åsa Larsson Andreas E. Østby

Den kontroversielle presten og feministen Mildred Nilsson blir funnet hengende i en kjetting i kirken i Jukkasjärvi. Det er flere som har hatt grunn til å ønske livet av henne. Et par måneder senere reiser advokaten Rebecka Martinsson til Jukkasjärvi for å rydde opp i kirkens juridiske affærer. I Mildreds safe finner hun trusselbrev og papirer som viser at ikke alt er som det burde være når det by Text-Enhance” href=”http://www.bokklubben.no/SamboWeb/”>gjelder kirkens finanser. Hun har heller ikke kommet over drapene hun to år tidligere ble tvunget til å begå for ikke selv å bli drept. Dette er den andre romanen om Rebecka Martinsson.

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(20195384)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>

Svart sti - Åsa Larsson Kari Bolstad

Kiruna, mars 2005. En mann bryter seg inn i en ark, og by Text-Enhance” href=”http://www.bokklubben.no/SamboWeb/”>finner en myrdet kvinne i sengen. Rundt vristen har kvinnen en merkelig båndformet brannskade. Juristen Rebecka Martinsson og politifolkene Sven-Erik Stålnacke og Anna-Maria Mella blir tilkalt. De oppdager snart at saken har internasjonale forgreininger. Dette er den tredje romanen om Rebecka Martinsson.

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(20195384)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>

Til din vrede går over - Åsa Larsson Kari Bolstad

Tenåringene Wilma Persson og Simon Kyrö dykker etter et gammelt flyvrak i islagte Vittangijärvi. Sikkerhetslinen har de festet over råken de sagde i isen. Men noen kutter linen og legger en dør over åpningen. Simon greier ikke å by Text-Enhance” href=”http://www.bokklubben.no/SamboWeb/”>finne veien tilbake, mens Wilma i desperasjon hakker et nytt hull i isen med dykkerkniven sin. Noen griper hånden hun stikker opp i luften. Med sine siste krefter sliter hun seg løs. Hva slags hemmeligheter ligger gjemt i flyet? Hvem er villig til å begå drap for å skjule sine spor? Dette er den fjerde boka om statsadvokat Rebecka Martinsson og politibetjent Anna-Maria Mella.

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(20195384)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(20191978)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(19706772)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>

6 kommentarer
    1. Ja, dette kan sikkert glede dere, men jeg skal fortelle dere hvor forfatteren har fått navnet Molok fra, for nå jeg har akkurat skrevet om det på bloggen min. Det var den guden som krevde barneoffer, og som Gud forbød israelsfolket å ha noen som helst kontakt med. Det var ved Amman i Jordan at denne guden ble tilbedt på den tiden Josva inntok Løfteslandet Israel.

    2. Tros.blogg.no: Det er om å gjøre å redde barnet fra å bli tatt av dage, ellers er dette en tittel og annet enn det handler det ikke om barneofring i denne boken. Hvis det ellers er noe du ikke liker ved boken må du ta det med forfatteren , ikke med meg. Jeg liker krimbøker, og for meg var det en spennende bok. Jeg har ikke åpnet for noe diskusjon om trosretninger. Jeg har lest en krimbok, den likte jeg og jeg respekterer at du kanskje ikke liker den men jeg anbefaler den til andre som liker krimbøker

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg