Carmen Korn, Tideverv

Carmen Korn, Tideverv

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Tredje del i århundretrilogien

Carmen Korn, Døtre av en ny tid

Carmen Korn, Oppbruddstid. Leseeksemplar fra Cappelen Damm

Tredje del av århundretrilogien er lest. Et innblikk i hverdagslivet til flere tyske familier.

Dette har vært en interessant og lærerik serie, der vi følger Tysklands historie gjennom hundre år, gjennom opplevelsene til fire sterke kvinner og deres familier.
Oppturer og nedturer.
Man skal ha tunga beint i munnen,  for det er mange personer involvert, men det er et persongalleri forrest i boken.
Det skifter også mellom personene midt på sidene, kun med et avsnitt, så man må være oppmerksom på det.

Det er en fortellerstemme, jeg reagerer litt på det, for alle personene får samme språk på et vis. Og det er lite følelser i historien. Det er litt som om det blir fortalt av en utenforstående som kan se det hele litt fra siden.

Men kjempefin serie hvis du liker historiske bøker som ikke er grusomme å lese.

Ville vært fint å lese de fortløpende, ikke med års mellomrom, slik jeg har gjort, for da husker man jo bedre hva som har skjedd.

Moro når de kommer inn i 70 og 80~årene for meg med filmer og musikk. Da kunne jeg mimre litt her.

Overssket ble jeg over at Berlinmuren ikke falt før i slutten av 80~ tallet. Jeg trodde det var lenge før. Så glemsk blir man.

 


Tideverv
er tredje del i Carmen Korns altomfattende trilogi, og er en dramatisk saga om frihet, kjærlighet og mot, som forteller den fascinerende historien om det 20. århundre i Europa gjennom en generasjon kvinner.

Året er 1970, og Henny feirer sin syttiårsdag i Hamburg. På hagefesten er Käthe, Lina og Ida ved hennes side, slik de har vært i flere tiår. De fire venninnene har blitt både mødre og bestemødre. Til Hennys glede er også barnebarnet Katja til stede på festen, samt Idas datter Florentina og Käthes datter Ruth.

Dette er år med store hendelser. Det tyske folket er splittet, RAF-terror og Vietnamkrigen sjokkerer en hel verden, og vi opplever Berlinmurens fall. Med denne siste delen av trilogien, som avsluttes ved århundreskiftet, tar vi farvel med de fire kvinnene som har fulgt oss siden 1919.

 

På dagtid leser jeg:

Veronica Henry, Hjertets bokhandel 

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Jeg har lest en av henne før, var ikke helt topp for meg men hun er veldig populær, så jeg vil gi henne en sjanse til.

 

 

 


Emilia har akkurat vendt tilbake til den idylliske hjembyen sin for å redde familiebedriften Nightingale Books. For hennes trofaste kunder er bokhandelen som en levende drøm, men de beste historiene fins ikke i bøkene hun selger – Emilias kunder har nemlig sine egne historier å fortelle:

Det er damen på herregården som skjuler en godt bevart hemmelighet, det er alenepappaen som leter etter bøker å dele med sønnen sin, men som ikke er helt den han utgir seg for være, og det er den sjenerte kokken som prøver å finne motet til å snakke med sin store kjærlighet.

Og så er det Emilia selv, som må gjøre alt hun kan for å holde løftet hun ga til faren om redde familiebedriften.

 

 

På senga leser jeg:

Lars Mytting, Skråpånatta 

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Lars Mytting, Søsterklokkene

Lars Mytting, Søsterklokkene

 

Det er ingen som skriver som Lars Mytting. Det er bare fantastisk.

 

 

 

Tredje og siste bind i Lars Myttings romantrilogi!

Skråpånatta er en episk roman om et bygdesamfunn og et Norge på vei inn i krig, om slekters gang og angiveri, og en aldrende prest fanget i profetien om sin egen død. En ny generasjon på Hekne har arvet forfedrenes besettelser, og aner at Heknevevens varsler snart vil fullbyrdes, blant dem varselet om Skråpånatta, dommedagsnatten som etter gammel bygdetro skal bli den kjente verdens siste dag.

 

 

 

Juni:
Lesestabel juni 2024, utgitt 2023

Tone Hammer Fiskvik, Tulis Tidsfilur

Elin Hansen, Fremmed

Kirsti Eline Torhaug, Begjærets anatomi

Isabel Allende, Vinden kjenner mitt navn

Ken Follet, Lysets rustning

 

 

Januar:

Bøker lest, gubben og jeg, januar 24, 10 bøker

Februar:

Bøker lest februar 24, 11bøker, tema bøker i serie

Mars:

Bøker lest mars 24, 13 bøker

April:

Bøker lest april 24, 14 bøker

Mai:

Bøker lest mai 24, 16 bøker, herav 3 krim

 

Favorittbøker 2023, 22 bøker

10 favorittkrimbøker 2023

Favoritter, topp 6 romaner, 2023

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg