Elin Hansen, Fremmed

 

 

Elin Hansen, Fremmed

Leseeksemplar fra forfatteren

 

Elin Hansen, Ildtunger

En annen som gir ut selv, er Elin Hansen.

Jeg likte godt den første boken hennes og ønsket derfor å lese bok nummer to.

Fremmed falt i smak her også. Den er spennende,  for det ligger hele tiden en trussel i luften.
Det er interessant å lese om kulturforskjellene mellom nordmenn, finner og samer. Mange flyktet jo fra Nord-Sverige og Finland, denne tiden, for å søke lykken i Finnmark, der de har fisken som redning mot sulten. Der er det arbeid å finne.
Laura ser ofte syner og jeg må innimellom bla litt frem og tilbake, for å få med meg om det som skjer er virkelighet eller noe hun ser for seg i hodet. Har datteren falt i elva eller har hun ikke?

Jeg liker godt å lese bøker fra denne tiden og fra dette området for mine forfedre kom samme veien.

Anbefaler bøkene til Elin Hansen.

 

 

Fra omslaget: Det er blod på isen … Året er 1842. Laura Einosdatter Riipi er på flukt, desperat på jakt etter frihet og trygghet. Etter å ha flyktet fra et mareritt av vold og alkoholisme i ekteskapet, finner hun tilflukt i et lite fiskevær på Finnmarkskysten. Hele tiden går tankene til det som hendte og de som er etter henne. De er ikke langt bak, og Laura må kjempe for å beskytte seg selv og døtrene i det ukjente landskapet hun har havnet i. Nye utfordringer og kulturelle forskjeller mellom nordmenn, samer og finner blir en del av hverdagen. Fremmed er en hjerteskjærende historie om en kvinnes urokkelige mot og styrke i møte med motgang. Det er en fortelling om kjærlighet, tap, overlevelse og håp, og om søken etter tilhørighet i en fremmed verden.

 

Nå leser jeg:

Kirsti Eline Torhaug, Begjærets anatomi

Leseeksemplar fra Pitch forlag

 

Kirsti Eline Torhaug, Fornuftens skjøre grense

Jeg leste bok 1 i denne trilogien, Fornuftens skjøre grense og jeg syntes den var bare fantastisk.
Jeg gleder meg derfor veldig til bok nummer to.

Bøkene er basert på historier fortalt av virkelige mennesker, blant annet forfatterens onkel, Per.

 

 

Fra omslaget:En roman om vennskap, kjærlighet og livets store spørsmål. Begjærets anatomi begynner der Fornuftens skjøre grense sluttet. Per reiser til Mexico for å finne sin beste venn, Helmer, som han ikke har sett siden leirdagene i Sachsenhausen. Under overfarten forelsker han seg i den vakre, mystiske Leticia, en antikvitetshandler med bekjentskaper inn i Stalins omgangskrets. Vel fremme i Mexico vikles han inn i Fidel Castros frihetskamp – og han må velge: kjærligheten eller vennskapet og eventyrlysten.

 

Juni:
Lesestabel juni 2024, utgitt 2023

Tone Hammer Fiskvik, Tulis Tidsfilur

 

Januar:

Bøker lest, gubben og jeg, januar 24, 10 bøker

Februar:

Bøker lest februar 24, 11bøker, tema bøker i serie

Mars:

Bøker lest mars 24, 13 bøker

April:

Bøker lest april 24, 14 bøker

Mai:

Bøker lest mai 24, 16 bøker, herav 3 krim

 

Favorittbøker 2023, 22 bøker

10 favorittkrimbøker 2023

Favoritter, topp 6 romaner, 2023

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg