Tone Hammer Fiskvik, Tulis Tidsfilur

Tone Hammer Fiskvik, Tulis Tidsfilur

Leseeksemplar fra forfatteren

 

Denne kom overraskende i postkassa. Det kan være en utfordring dette at mange gir ut bøker på egne forlag og man blir bedt om å lese de. Nå kom denne dalende uten at jeg hadde lovt noe som helst, men det er ikke bestandig at man når, eller ønsker,  å lese alle typer bøker.

Jeg er blant annet ikke god på hverken dikt, noveller eller fremtidsvisjoner. Og det kan være vondt å måtte si nei, for vi forstår jo ønsket disse forfatterne har om å bli sett og likt. Men jeg når ikke å lese alt og det er lurt av de å spørre først, så de ikke bruker penger på å sende, og så blir det ikke lest.

En annen ting er at det er vondt, når det er en debutbok og man klarer ikke å like den, for man skal jo være ærlig også.

 

Tulis Tidsfilur vant pris under Indiebokfestivalen. Det er en barnebok og innimellom er det forfriskende og jeg liker litt fantasy, så jeg gir den en sjanse.

Jeg likte godt Tulis jeg. Det er en varme i boken som jeg liker, samtidig som det er et litt spennende fantasieventyr jeg tror mange barn vil like.
Det står 14 bak på boken og jeg trodde det indikerte 14 år, men det gjør det ikke. Det er forlaget som heter Fjorten forlag.

Nå har jeg ikke noe grunnlag for å bedømme hvilen alder den passer til, men jeg har to barnebarn på 8 og 11 og jeg gir boken videre til de.
Det er 191 sider med litt stor skrift, men ikke bilder, så kanskje litt vanskelig for de som akkurat har lært å lese, men de kan jo bli lest for.


Fra omslaget:Tulis Tidsfilur er en underjordisk jente. Hennes viktigste oppgave er å styre tiden. Alle delene i klokkeriet må være på plass i det store urverket for at tiden skal gå perfekt. Men så viser det seg at en del mangler. Uten den kan verden stoppe opp!
Noen mener at Tulis er den som kan klare å finne den manglende klokkonenten og redde verden. Hun må legge ut på et farlig oppdrag og kjempe mot sjømonstre, underlige skapninger og en foss som ingen noensinne har kommet forbi.
For å løse oppdraget trenger Tulis hjelp fra vennene sine – spesielt fra menneskene på Overflaten. Klarer de sammen å finne delen før tiden stopper?

 

Nå leser jeg:

 

Elin Hansen, Fremmed

Leseeksemplar fra forfatteren

 

Elin Hansen, Ildtunger

En annen som gir ut selv, er Elin Hansen.

Jeg likte godt den første boken hennes og ønsket derfor å lese bok nummer to.

 

 

Fra omslaget: Det er blod på isen … Året er 1842. Laura Einosdatter Riipi er på flukt, desperat på jakt etter frihet og trygghet. Etter å ha flyktet fra et mareritt av vold og alkoholisme i ekteskapet, finner hun tilflukt i et lite fiskevær på Finnmarkskysten. Hele tiden går tankene til det som hendte og de som er etter henne. De er ikke langt bak, og Laura må kjempe for å beskytte seg selv og døtrene i det ukjente landskapet hun har havnet i. Nye utfordringer og kulturelle forskjeller mellom nordmenn, samer og finner blir en del av hverdagen. Fremmed er en hjerteskjærende historie om en kvinnes urokkelige mot og styrke i møte med motgang. Det er en fortelling om kjærlighet, tap, overlevelse og håp, og om søken etter tilhørighet i en fremmed verden.

 

 

Juni:
Lesestabel juni 2024, utgitt 2023

 

Januar:

Bøker lest, gubben og jeg, januar 24, 10 bøker

Februar:

Bøker lest februar 24, 11bøker, tema bøker i serie

Mars:

Bøker lest mars 24, 13 bøker

April:

Bøker lest april 24, 14 bøker

Mai:

Bøker lest mai 24, 16 bøker, herav 3 krim

 

Favorittbøker 2023, 22 bøker

10 favorittkrimbøker 2023

Favoritter, topp 6 romaner, 2023

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg