Merete Junker, Redebyggeren

Merete Junker, Redebyggeren

Leseeksemplar fra Gyldendal forlag

 

Både jeg og gubben har lest alle Junkers bøker og vi har likt de godt. Nå gleder jeg meg over at det har kommet en ny.

Merete Junker, Jenta med ballongen

Merete Junker, Tvillingen

Merete Junker, Pumasommer

Merete Junker, Venuspassasjen

Merete Junker, Vannmannen

Merete Junker, Lillemann, Ildebrann

Den har fått gode kritikker fra mine bokvenner og den skal få bra omtale fra meg. Junker er tilbake med en krimgåte det er vanskelig å se løsningen på. Her er det mange en kan mistenke.

Det er ikke rått og makabert og det er ikke noe thrillerspenning, men en god etterforskingskrim.

Jeg funderte fælt på hvordan alt hang sammen, akkurat slik det skal være i en god krim.

Språket har jeg ingenting å utsette på, det er bra skrevet og 300 sider er akkurat passe synes jeg. Det blir ikke mye utenomsnakk så det skjer noe hele tiden, stadig nye vinklinger.
Det er mye vi ønsker svar på, både om drap,voldtekt,  farskapssaker og uvennskap, og svarene får vi etterhvert.

Så håper vi at vi får møte Mette Minde igjen på gården i Seljord.

 

 

 

Comeback for journalist Mette Minde!

Gårdbruker Einar Engelmark blir funnet skutt og drept i skogen utenfor Seljord. Til sin store overraskelse er journalist Mette Minde nærmeste arving til Engelmarks gård, hester og skogseiendommer. Men hvem var egentlig denne ukjente onkelen hennes – og hvorfor brøt moren all kontakt med ham før Mette ble født? Motvillig må Mette forlate Finnmark og vende tilbake til Telemarkslandskapet og bygda moren forlot.

Med Redebyggeren gjør Mette Minde comeback, i en spennende kriminalfortelling om hva som kan skje i et bygdesamfunn, når mørke hemmeligheter fra fortiden kommer fram i lyset.

 

Nå begynner jeg på denne på dagtid:

Marit Reiersgård, Liksteinen

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Bitte Røed har vært aktiv her i huset i det siste, så nå er både jeg og gubben ajour.

Liksteinen er nummer fem i rekken og jeg har kun sett gode kritikker så jeg gleder meg.

 

Marit Reiersgård, Stolpesnø

Marit Reiersgård, Jenta uten hjerte

Marit Reiersgård, Paradisbakken

Marit Reiersgård, Det de døde vet

 

 

I en leilighet i Drammen blir en mann funnet død innelåst i en rosemalt kiste fra 1800-tallet. Drapsofferet var en aktiv jeger, og jaktlaget mannen tilhørte, viser seg å ha forbindelser til alvorlig miljøkriminalitet. Etterforskningen avdekker etter hvert en tragisk familiehistorie som strekker seg gjennom generasjoner. Etterforskerne Bitte Røed og Verner Jacobsen skimter snart et sterkt motiv og frykter at flere liv står i fare. Samtidig skaper deres gjensidige tiltrekning skyld og dårlig samvittighet overfor Verners gravide kone. Det hele ender i et iskaldt drama i en liten bygd i Hallingdal.  

 

Og tar med meg denne på sengekanten for å få litt variasjon:

 

Katja Oskamp, Marzahn mon amour

Leseeksemplar fra Forlaget Press

 

Denne kom også overraskende. Bestandig gøy med slike overraskelser. Noen bokvenner har syntes den var grusomt ekkel, mens andre har syntes den er fantastisk, så da gjenstår det å se hva jeg synes.

 

En kvinne på vei inn i de «usynlige årene» som middelaldrende forlater sin mislykkede skrivekarriere for å omskolere seg til fotpleier i forstaden Marzahn, hvor DDRs middelklasse flyttet inn i nybygde betonghøyhus i utkanten av Berlin på 1970-tallet. Mens føtter files, vaskes og smøres

forteller kundene sine livshistorier.

Marzahn, mon amour er en fortelling om en bydels forvandling fra et hverdagslig perspektiv. En hjertevarm beretning om det livet som var, det som kunne ha vært og det som gjenstår fortalt gjennom et rikt persongalleri: herr Paulke som var en av de første innbyggerne i Marzahn for førti år siden; fru Guse som går baklengs bort fra verden; herr Pietsch, eksfunksjonæren med sixpencelua. Historier fulle av medmenneskelighet og humor, underverk om mennesket selv – observert fra deres føtter.

 

 

Januar:

Bøker lest, gubben og jeg, januar 24, 10 bøker

 

Februar:

Bøker lest februar 24, 11bøker, tema bøker i serie

 

Mars:

Bøker lest mars 24, 13 bøker

 

Favorittbøker 2023, 22 bøker

10 favorittkrimbøker 2023

 

Favoritter, topp 6 romaner, 2023

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg