Asbjørn Sandøy, Kokkejævel, Livet mellom måltidene

Asbjørn Sandøy, Kokkejævel, Livet mellom måltidene

Leseeksemplar fra Kagge forlag

 

Kokkejævel er på samme bloggportal som meg. Han kom inn som et skudd og feide alle andre av banen. Et frisk pust av noe annet enn sminke og interiør og styling, en annerledes influenser, som har opplevd både oppturer og nedturer i livet.

Han ble nettopp pappa igjen og med det kuppet han lesestatistikken i Dagbladet foran pandemi og all verdens krig og ufred. Gledet meg til å lese hans historie. Jeg har allerede sett at boken har mange fine bilder og oppskrifter og siden min mor er fra Øksfjord, ikke så langt fra Alta, synes jeg det er kjekt med oppskrifter på mat fra det området.

Livet mellom måltidene var en stor overraskelse og en positiv sådan. Mannen er flink med ord. Det er sterkt å lese historien hans, både fra oppveksten og gleder og store sorger han har hatt i voksen alder.

Han forundrer seg også over noe jeg forundrer meg over, nemlig hvordan vi mennesker reagerer og oppfører oss. Hvor lite toleranse vi ofte viser overfor våre medmennesker. Vi er ikke bestandig like snille med hverandre dessverre. Vondt er det å lese om voksne mennesker som snur seg bort og ikke tør eller vil å bryte inn når noen blir plaget.
Dette er en mann med store følelser og som har ord til å beskrive de.

En fin bok som jeg gjerne anbefaler.

I tillegg til historien, har han også skrevet dikt.

 

Sitat:

Du våknet skuffet hver morgen

Natten er altfor kort

Du gleder deg ikke til dagen…

Det har du aldri gjort

 

Frokosten spises i stillhet

Klumpen i magen gror sterk

Du vet at om under en time

 

Er det i gang igjen

 

Jo da, du har noen venner

Men ingen våger å stå fram

Å bli sett sammen med deg på skolen

Er farlig og forbundet med skam

 

Skolen har blitt til et rovdyr

Et beist ingen i verden kan slå

Det jaktes og lekes og drepes

 

Kjæreste Gud, kom og hjelp meg!

 

Jeg makter ikke mere nå!

 

Et bankende lite hjerte

I en utmattet liten gutt

Døren låses fra innsiden

Og smilet kommer fram til slutt

 

 

Kokkejævel har tatt Norge med storm. Med fortellinger fra hverdagslivet i Alta erobret han bloggtoppen fra rosabloggerne. Asbjørn Sandøy, som er kokkejævels egentlige navn, forteller følsomt og nært om livet selv. I denne boka byr han på fortellinger han ikke har fortalt før: om en tøff oppvekst i Vesterålen, om kokkeyrket som forandret livet hans, og om det vonde tapet av to barn. Selv om det har vært røft til tider, har Asbjørn en fandenivoldsk innstilling og en rå humor, som gjør at smilet og latteren aldri er langt unna. Ikke maten heller – her er også hans aller beste oppskrifter.

 

Nå skal jeg lese:

Jenny Colgan, Jul på øya

Leseeksemplar fra Lesetid, Gyldendal

 

Denne gleder jeg meg veldig til, for jeg har likt så godt de to første bøkene jeg har lest om Flora. Varmt og lunt og med akkurat passe romantikk for meg. Denne type romantiske bøker liker jeg.

Disse er best å lese etterhverandre, da vi følger Floras historie

Jenny Colgan, Velkommen til Floras kafé

Jenny Colgan, Den endeløse stranden

 

 

 

Julen på den skotske øya Mure er kald, forblåst og utrolig vakker. Nå er tiden for å kose seg foran peisen med en god kopp te eller kanskje en liten whisky, sammen med de nære og kjære – med mindre man, som Flora, er gravid med den tidligere sjefen sin og redd for å fortelle ham om det. I det som skal være fredens og gledens høytid, vil Joel synes at Flora kommer med godt nytt?

I mellomtiden prøver Saif, lege og flyktning fra krigsherjede Syria, å feire sin første jul i Vesten sammen med sønnene, mens kona hans fremdeles er savnet. Er det mulig for den lille familien å finne en form for lykke?

«Sjarmerende – en absolutt glede å lese!» Sophie Kinsella

«Ingen skriver koselig og avslappende romantikk som Jenny Colgan.» Sunday Express

«En smellbongbong! Boken du må lese denne julen.» The Sun

«En fryd fra begynnelse til slutt.» Daily Express

«En naturlig morsom, varmhjertet forfatter som skaper personer du elsker og bryr deg om lenge etter at du er ferdig med å lese.» Lisa Jewell

 

November:

 

Camilla Reimers, I desember

Maria Kjos Fonn, Heroin Chic

Jojo Moyes, Det siste brevet fra deg

Peter May, Lockdown i London

Lene Lauritsen Kjølner, Petra Pettersens perfekte plan

Kjersti Herland Johnsen, Julebrev

Ingrid Storholmen, Støvberar

Gudrun Skretting, Tre menn til Vilma

Frode Eie Larsen, Så ble det kaldt

Annika Estassy, En sang til Hedda

Rahma Hamed, Å samle solstråler fra Mosul til Drammen

 

Oktober:

Bøker lest oktober 2020, 17 bøker

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg