Bøker lest april 2018, 8 bøker

Reklame |

Fjellgraven, Hjorth og Rosenfeldt

Første bok ut i april var tredje bok i det som blir kalt Sebastian Bergmann serien, selv om det ikke kun handler om han, er han en av hovedpersonene. Dette fordi han kan være en arrogant drittsekk, det meste av tiden og ikke forstår jeg hvorfor vi da synes det blir så spennende å lese, men det gir en uforutsigbarhet som gjør bøkene interessante, samt at det er et bra krimkomplott selvfølgelig.

Jeg skjønner ikke hvor de tar det i fra de som klarer å skrive bok etter bok som alle er like spennende. Allerede fra første side er jeg fenget. To venninner på fjelltur finner en skjeletthånd og det viser seg at det ligger seks lik der.

Jeg skal ikke røpe mer, annet enn at historien er kompleks og etterforskingsteamet sliter med å finne ut hvem disse er og hvorfor de ligger der.

Og det store miraklet skjer at Sebastian Bergmann viser seg å kanskje ha lagt fra seg noe av drittsekktendensene eller har han det?

Omtalen min finner dere her:
http://lillasjel.blogg.no/1522778207_fjellgraven_hjorth_og_rosenfeldt.html

Bilde og tekst under bildet er hentet fra https://www.aschehoug.no/

Den er kjøpt og betalt av meg selv.

Tredje bok i serien om den originale kriminalpsykologen og profileringseksperten Sebastian Bergman. Dette er spennende, stilsikre og intelligente kriminalromaner.

To venninner på fottur i Jämtland gjør et makabert funn. En skjeletthånd kommer til syne ved et elveleie, og det viser seg at skrenten skjuler seks lik – to av dem barn.
Rikspolitikommisjonen blir tilkalt og Sebastian Bergman og resten av teamet begir seg til Jämtland. To av likene er et nederlandsk par, de fire andre en ukjent familie som ingen har meldt savnet. Alt tyder på at alle er blitt drept og begravet samtidig. Og hva med den amerikanske kvinnen i leiebil som forsvant på samme tid?
Spørsmålene er mange, det er mye som ikke stemmer, og etterforskningen står i stampe. Säpo tar over, det er snakk om “rikets sikkerhet”. Sebastian Bergman og hans kolleger får klar beskjed om å pakke sammen og dra.
Men Sebastian Bergman har ikke tenkt å fjerne seg. Han skal finne fjellgravens hemmelighet. Koste hva det koste vil.

 

Erica James, Det lille pianohuset

Etter krim, var det klart for en liten koselig feelgood. Ja, så liten er den ikke, den er ganske så tykk. Jeg likte denne boken godt. Det er kjærlighet ja, men det er også sorg og svik og hverdagsproblemer. Den favner familien og de utfordringer man møter i en familie. Det er slett ikke bare romantisk pjatt som det kan være i en del feelgood bøker, så for min del var den mye mer enn det og kan godt leses av de som ikke fordrar type lett underholdning, tror jeg. Jeg vil lese alle Erica James sine bøker, så jeg har allerede kjøpt Alt i et øyeblikk, den skal få være med på ferie. Selv om det er et par måneder til ferie, har jeg begynt å planlegge hvilke bøker som skal få være med til Middelhavet i år. Ja, dere kjenner følelsen? Å glede seg til ferie og plukke ut feriebøkene?

Omtalen finner dere her:
http://lillasjel.blogg.no/1523216888_erica_james_det_lille_pianohuset.html

 

Bilde og tekst under bildet er hentet fra Bastion forlag som også har sponset boken.

https://www.facebook.com/BastionForlag/

Hvis du åpner linken under, hører du Erica James fortelle om åpningsscenen i boken.

https://www.facebook.com/BastionForlag/videos/1673671872714447/?q=bastion%20forlag

Alle har et sted de lengter til ?

Owen Fletcher flytter tilbake til den vakre landsbyen Little Pelham, 30 år etter han reiste derfra. Han er klar til å starte på nytt, i huset som betydde så mye for han ? det lille pianohuset.

Mia Channing ser ut til å ha et ha et tilsynelatende misunnelsesverdig liv: et vakkert hjem, et lykkelig ekteskap, en god jobb og tre barn hun elsker. Men den vellykkede tilværelsen hun har bygget opp, står snart i fare for å rase.

Møtet mellom Owen og Mia gir dem begge en sjanse til å omfavne livet på nytt. Men da må de også våge å ta et oppgjør med seg selv.

Erica James slo igjennom i Norge med romanen Alt i et øyeblikk i 2016, og gikk rett inn på bestselgerlisten med Lyden av en lerke i 2017. I sin siste roman, Det lille pianohuset, skriver hun nok en gang på sitt særegne og nydelige vis fra den engelske landsbygda.

 

Gabor Matè, Når kroppen sier nei – Prisen vi betaler for skjult stress

Denne boken har jeg lest på i flere måneder. Ikke fordi den var dårlig men det var en del sterke historier som jeg måtte fordøye. Det er ikke en sluke bok, det er en bok som angår livet vårt og hvordan vi vil leve det for å holde oss friskest mulig. Om hvordan sette grenser for oss selv, ikke være konstant ja-mennesker og ikke la oss kontrollere og bli holdt nede av andre.

For en mer detaljert omtale, klikk på linken under. Denne boken er det mange som burde ha lest.

http://lillasjel.blogg.no/1523469942_gabor_mat_nr_kroppen_sier_nei__prisen_vi_betaler_for_skjult_stress.html

Bilde og tekst under bildet er hentet fra Flux forlag sine sider og de har også sponset boken.

Dette er et forlag som gir ut mange spennende bøker og jeg gleder meg til å lese flere av dem.

Klikker du på linken under, kan du lese litt fra boken:
http://www.flux.no/shop/nar-kroppen-sier/

Skjult stress, følelser og sykdom 

Denne boken handler om sammenhengene mellom skjult stress, følelser og sykdom. Den spør: Kan ensomhet gjøre oss syke? Er det en forbindelse mellom vår evne til å vise følelser og utvikling av sykdom?

Vi vet i dag at følgene av barndomstraumer og voksne menneskers levde liv sjelden tas hensyn til i behandlingsapparatet. Moderne medisinsk forskning bekrefter imidlertid det man lenge har visst ? at det er en sammenheng mellom følelser og fysisk helse.

I denne boken gir Gabor Maté oss en grundig dokumentasjon på at vi utvikler skjult stress, en tilstand vi ofte ikke er klar over at vi lider av. Skjult stress handler om at vi fortrenger negative opplevelser i fortiden for å takle livet i nåtiden.  Gjennom en rekke pasienthistorier beskriver Maté hvordan krenkelse av integritet kan føre til fysisk sykdom, og hvordan vonde erfaringer i barndommen setter dype spor, uten at de det gjelder får nødvendig hjelp i helsevesenet.

Matés vei til et helhetlig liv viser at vi selv må anerkjenne vårt egenverd som menneske. Det gjør vi ved å bearbeide den bagasjen vi bærer med oss; de opplevelsene, og traumene som har forårsaket skjult stress og i sin ytterste konsekvens kan gi alvorlig sykdom. I denne boken gir han oss nyttige verktøy i møte med oss selv og helsevesenet. Det viktigste er omsorg for eget liv og evnen til å knytte seg til andre mennesker.

 

Stormens søster, Lucinda Riley

Jeg har dusinvis av bøker som venter på lesing og Lucinda Riley, De syv søstre serien er av de. Jeg leste den første, De syv søstre, likte den godt og nå leste jeg nummer to i april, Stormens søster. Den likte jeg nesten enda bedre, så dette virker lovende. Vi gikk nå blant annet,  i fotsporene av Edvard Grieg. I alle bøkene knytter Riley sammen historiske hendelser med nåtiden. Vi følger de foreløbig 6 søstrene, hver har fått sin bok, tilbake til sine røtter. Faren deres adopterte de og de har ikke visst noe om opphavet sitt. Første bok var Maia som dro til sine røtter i Brasil, Stormens søster Ally drar da til Norge.

Søstrene er oppkalt etter stjernene i Pleiadene og Riley må ha hatt litt av en jobb med å flette disse historiene sammen for vi får små tegn i hver bok som tyder på at til slutt vil alt nøstes sammen og vi mangler jo søster nummer 7 foreløbig.

Det er gitt ut foreløbig 4 bøker i serien, den tredje er Skyggesøsteren og den fjerde er Perlesøsteren. Jeg lurer på hva salgstallene blir når den siste boken kommer ut for disse bøkene er svært populære.

Omtalen min finner dere i linken under:

http://lillasjel.blogg.no/1523556253_lucinda_riley_stormens_sster.html

Bilde og tekst under bildet er hentet fra Cappelen Damm sine sider, men jeg har kjøpt den selv.

Vil du lese litt fra boken, kan du klikke på linken under her:
https://www.cappelendamm.no/_stormens-soster-lucinda-riley-9788202445003

Stormens søster er den andre boken i den spennende og fascinerende serien om De syv søstre ? og handlingen lagt til Norge.

Ally er en dyktig seiler og skal konkurrere i en av verdens mest utfordrende regattaer når hun får beskjed om adoptivfarens brå og mystiske død. I hui og hast reiser hun tilbake til barndomshjemmet, det vakre slottet ved Genevesjøen, for å treffe sine søstre. Hun har også, uten at søstrene vet det, innledet et kjærlighetsforhold ?

I etterkant av de opprørende hendelsene forlater Ally sjølivet for å følge sporene adoptivfaren har etterlatt henne slik at hun kan finne tilbake til sitt biologiske opphav. Sporene fører henne til Norge, og her oppdager hun at hennes egen historie er nært knyttet historien til en ung og ukjent sangerinne, Anna Landvik. Hun levde for over hundre år siden og var med i den første oppsetningen av Ibsens Peer Gynt, til Griegs berømte musikk. Vi får ta del i Annas dramatiske reise fra en liten bygd i Telemark, via Christiania og videre ut i verden.

 

Jarle Sten Olsen, Bare du som passer på

Jeg var så klar for en ny krim og denne var jeg spent på. Jeg fikk den tilsendt direkte fra Jarle Sten Olsen og det hadde ikke vært kjekt om jeg ikke likte den. I så fall måtte jeg jo bare si det, for jeg er bestandig ærlig i mine omtaler. Heldigvis likte jeg den godt.

Den tok opp et aktuelt tema, asylpolitikk og vekst av høyreekstremisme og også våre fordommer, samtidig som det var mord som ble etterforsket.

Lettlest, fengende krim, anbefales. Vi venter på neste fra Sten Olsen.

Jarle Sten Olsen har fra før skrevet thrilleren Steady.

http://lillasjel.blogg.no/1523902544_jarle_sten_olsen_bare_du_som_passer_p.html

Boken er sponset.

Jarle Sten Olsens hjemmeside:
https://www.jarlestenolsen.no/

Omtale fra forlaget

Tom Moen, video-journalist i NRK, blir presset til å dra til Bø i Telemark for å utføre et oppdrag for SORG, spesialenheten for overvåking av reaksjonære grupper. Oppdraget, som i utgangspunktet virker som en enkel jobb, viser seg å være langt farligere og gjør at han må nøste i en fortid mange ønsker å glemme. Tematisk fokuserer boken på fremveksten av et nytt ytre-høyre, i Norge såvel som i Europa, og trekker paralleller tilbake til andre verdenskrig.

Lene Lauritsen Kjølner, I de beste sirkler

Ny krim og av det humoristiske, lette slaget. Jeg forstår ikke helt hvordan denne forfatteren har fått gå under min radar. Hun har gitt ut fire bøker før og jeg har ikke hørt om henne. Hun har nettopp flyttet til Juritzen forlag og jeg håper de gjør en bedre jobb med å promotere henne enn de tidligere forlagene har gjort, for det fortjener hun. Dette er krim i en sjanger jeg er sikker på alle vil like, ja ikke de som kun liker hardbarkede, råe detaler da, for det finnes det ikke her.

Så snart jeg kommer over de første fire bøkene til pocketpris, skal de inn i min bokhylle, det er helt sikkert.

Den minner meg litt om Linda Skomakerstuen sin bok,

http://lillasjel.blogg.no/1512844673_uten_vesentlige_feil_eller_mangler_linda_skomakerstuen.html

Og Pastor Vivekabøkene:
http://lillasjel.blogg.no/1509126801_pastor_viveka_og_giftmordene_og_pastor_viveka_og_hundrersjublileet.html

Her er omtalen min av I de beste sirkler:
http://lillasjel.blogg.no/1524245541_lene_lauritsen_kjlner_i_de_beste_sirkler.html

 

Jodi Picoult, Det store i det lille

Månedens bok og kanskje en av det som vil bli årets beste bok  for meg. Den fikk meg til å gå i meg selv og innse at jeg kanskje ikke er så fordomsfri som jeg ønsker å fremstå. Vanligvis er bøker om rasisme av en slik karakter at det er lett å si at uff, at det går an at noen er så ond. Det er det her også, men samtidig utover i boken, avsløres de små episodene hvor vi behandler mennesker ulikt ut fra ulike kategorier uten at vi helt er klar over det.

Jeg måtte lese et stykke ut i boken før personene krøp oppunder huden på meg. I starten føltes det bare trist og upersonlig men sakte men sikkert ble jeg grepet og jeg følte meg mørbanket og filleristet av å måtte se ting i meg selv, jeg ikke hadde anerkjent.

Jeg forstår at jeg har mye god lesing igjen, siden dette var første boken min av Jodi Picoult. Jeg har allerede kjøpt Historiefortelleren.Det kan være at også den får være med på cruise i sommer for den kom nettopp nå hoppende inn i feriestabelen. Den stabelen er foreløbig for høy, så noen må desverre belage seg på å trå ut igjen. 18 bøker på 12 dager er nok i det meste laget når man også skal innom 8 byer, 4 land.

http://lillasjel.blogg.no/1524502152_jodi_picoult_det_store_i_det_lille.html

Bilde og teksten under bildet er hentet fra Cappelen Damm sine sider og de har også sponset boken:

https://www.cappelendamm.no/_det-store-i-det-lille-jodi-picoult-9788202565183

Nr. 1 på New York Times? bestselgerliste

Kjærligheten som binder oss sammen er sterkere enn de forskjellene som skiller oss.

Når en nyfødt baby dør etter en rutineoperasjon på sykehuset, er det ingen tvil om hvem som vil bli stilt til ansvar: sykepleieren som hadde forbud fra babyens far om å ha noe som helst med barnet å gjøre.

Det sykepleieren, forsvareren hennes og barnets far ikke vet, er at dette dødsfallet kommer til å forandre livet deres for alltid, på godt og vondt.

Det store i det lille er en roman om fordommer og makt, om hva som skiller oss og binder oss sammen. Den åpner øynene dine.

 

Yrsa Sigurdardottir, Syndsforlatelse

Etter å ha lest en sånn gripende bok, måtte jeg igjen ha noe avkoblende, som jeg kunne distansere meg litt fra. Det er derfor så fint å lese litt variert.

Jeg har gått glipp av en del lesing på sengen denne måneden, takket være trekking av en visdomsjeksel. Smertene ble verre når jeg lå, så da ble det ikke koselig å lese. Jeg liker jo å legge meg tidlig, for så å fordype meg i en god bok.

Yrsa har jeg lest flere av før. De beste så langt har vært for meg de tre første. Så ble jeg litt satt ut, for det ble litt sånn spøkelsesaktig preg over de, så jeg tok en pause, men har et par stående i hylla, Dødskipet og De uønskede, men det er også et par jeg mangler.

Jeg synes Syndsforlatelse var en bra bok om et aktuelt tema, nemlig mobbing. Men det ble litt for mye av intrigene mellom de ansatte på lensmannskontoret. Det kunne vært kortet mye ned, for det dro litt ned, men likevel en spennende bok og Sigurdardottir, skal jeg lese alle bøker av.

Omtalen finnere dere her:
http://lillasjel.blogg.no/1524856782_yrsa_sigurdardottir.html

Bilde og tekst under bildet er hentet fra Kagge forlag som også har sponset boken.

Vil du lese litt fra boken kan du åpne linken under:
http://www.kagge.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&b_kid=1044788&b_id=1687723

Syndsforlatelse

Islands krimdronning er tilbake med ny bok ? brutal og aktuell.

En tenåringsjente blir brutalt slått til døde på kinoen der hun jobber, og liket av henne blir slept avgårde av en maskert person. Videoklipp der hun ber om tilgivelse blir sendt til vennene hennes fra snapchatkontoen hennes. Når hun endelig blir funnet, er kroppen hennes merket med et 2-tall. 

En tenåringsgutt møter samme skjebne noen dager senere, og igjen sendes klipp der han ber om nåde ut i sosiale medier. Liket hans blir funnet merket med et 3-tall.

Huldar blir involvert i etterforskningen, likeså barnepsykologen Freyja, som raskt mistenker at mordene er mobberelaterte – og at det handler om hevn. Spørsmålet er Freyja og Huldar har mulighet til å redde liv hvis de klarer å finne mønsteret i hevnerens plan.

 

Første bok ut i mai er Fredrik Backmans Bjørnstad. Backman er mannen bak En mann ved navn Ove.

 

4 kommentarer
    1. Men likevel imponerende. Eg har erfaring med at det er utrolig vanskelig å lese bøker og gjøre andre smarte ting, når eg ikkje er nødt. Da forsvinner liksom motivasjonen. Er det ikkje sånn med deg?

    2. Forskjellen er nok at jeg ikke har en frisk kropp men en som trenger ro og hvile. Jeg har og et aktivt hode som lett stresser meg. Jeg har voksne barn, mannen mye borte på jobb og bøkene er min avstressing og glede. Når jeg i tillegg da kan skrive omtaler, føles det som en liten jobb og da blir det enda mer dyrebart. I de årene jeg hadde barn og var yrkesaktiv, ble det ikké mye lest 🙂 Det jeg har å gjøre er husarbeid og hvis jeg da kan lese istedetfor, ja da er valget lett 🙂 Bøker har bestandig vært en lidenskap for meg, helt siden jeg var barn. Fikk jeg en julegave som så ut som en bok, ventet jeg med å pakke ut den helt til slutt, for å spare på spenningen. Vi liker å dra på cruise og utenom å utforske nye steder, koser vi oss både jeg og gubben med å sitte og lese. Det høres vel littfælt ut når man har tusenvis av aktiviteter rundt oss, men det gir oss ferie, å bare kunne la humla suse, selv om det da ikke er insekter ombord 🙂 Personlig Utvikling:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg