Pastor Viveka og giftmordene og Pastor Viveka og hundreårsjublileet

Du verden for en fornøyelse. Jeg overgår meg selv for tiden. Jeg liker ikke å lese bøker om fremtiden men har nå lest to bøker med fremtidsvisjoner av Maja Lunde. Jeg liker ikke humoristiske bøker og synes Artic Pizza av Magne Hovden var noe kjedelig. LIkevel tar jeg fatt på Annette Haalands bøker om pastor Viveka.

Jeg kan si at jeg digger dem. Jeg storkoste meg gjennom begge to. Jeg vil ha flere bøker og jeg vil ha film om pastoren. Det er så annerledes underholdning. Ikke feelgood med masse kjærlighet og store opplevelser, men hverdagshumor.

Pastor Viveka er en fornøyelig person. Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne når jeg skal beskrive henne. Hun er så menneskelig. Hun er jo pastor i en frikirke og skal være vennlig mot alle i menigheten, men noen ganger blir hun drittlei av dem. For å få ut litt frustrasjon går hun med t-skjorter under klærne med påskrifter som Slutt å mase. Hun har mann og fire barn med de gleder og frustrasjoner som hører med i store familier. Og på toppen av det hele skjer det mord i hennes menighet. Men det er ingen blodige mordbeskrivelser og mordene i Haalands bøker har ikke førsteprioritet. De skaper bare litt spenning i lesingen. Det mest fornøyelige er Vivekas betrakninger og filosofiske tanker om livet.

Sitat fra Pastor Viveka og giftmordene

Plutselig er hun i en rundkjøring og vet ikke hvor hun skal kjøre ut. Men det som er så bra med rundkjøringer, er jo at man kan kan kjøre rundt noen ganger, mens man tenker. Rundkjøringer er topp, ikke minst for sånne som henne, sånne med dårlig stedsans. Man får alltid en ny sjanse, liksom, tenker Viveka. Rundkjøringer er som nåden, Guds nåde. Man får en sjanse til. Hvis man gjør noe galt, hvis man kjører feil eller rett og slett nøler, er det greit.

Sitat fra Pastor Viveka og hundreårsjubileet:

Men det må være slik at uten den frie viljen, finnes det ingen godhet. Tenk om det ikke er den frie viljen som er poenget, men godheten den gjør mulig. Gud skapte oss med fri vlje fordi vi skal kunne velge det gode og det er det som veier opp for all lidelse og all ondskap, ikke den frie viljen i seg selv, men når vi velger godheten. Er det dette du mener, Gud? Slik må det være. Alle valg som gjøres av godhet, alle valg som motvirker egoismen, fordommer, grådighet, som lindrer lidelse, alle de små og store valgene er poenget. Meningen! Hver gang godheten seirer, selv om det bare er i en liten gest, så jubler universet. Det er da vi mennesker når vårt sanne format. Vi blir det vi er eslet til.

Ja, i disse to avsnittene er Gud nevnt, Annette Haaland jobber som lærer, men har også vært pastor, men disse bøkene er ikke prekener. Viveka ber også menigheten dra til helvete, så hun er ikke noe prakteksemplar. Hun går på kurs for å lære balanse og likevekt, men ender opp med å droppe ut, for hun går på trynet og synger ut med meningen sin på en lite balansert måte. Hun er rett og slett herlig menneskelig på alle vis.

Og selv om du vanligvis ikke liker krim, så bli ikke redd, for det er ikke etterforskingen av mordet som her har hovedfokus.

Jeg anbefaler Pastor Viveka bøkene til alle som liker å kose seg når de leser, lettlest og fornøyelig, men også med en dose alvorlige temaer og livsfilosofi.

Bøkene er sponset av og bilde og tekst er hentet fra https://www.cappelendamm.no/

Viveka er en frikirkepastor som begynner å bli lei av å ofre seg for andre. Hun har fire barn og en distré mann, og så ofte hun kan stikker hun av til sin hemmelige kolonihytte. Viveka har også begynt å bruke T-skjorter med påtrykte tekster under prestekjolen. Der står det blant annet: ?Slutt å mase? og ?Legaliser dødshjelp?. Når en av kvinnene i kirkekaffe-komiteen blir funnet død, brer uroen seg i nabolaget.

Bok nummer to i den sjarmerende serien om Pastor Viveka

Tiden er inne for å markere Gamla Enskedes hundreårsjubileum, men medlemmene i jubileumskomiteen er uenige om hvordan det skal markeres. Pastor Viveka må navigere gjennom alt dette, samtidig som hun går på kurs for å lære seg å uttrykke følelsene sine på en nyansert og balansert måte og har bekymringer på hjemmebane. Og som om ikke det var nok, skjer det et nytt drap.

2 kommentarer
    1. Eg har faktisk lest boka om pastoren, men kan ikkje hugse om eg likte den eller ikkje. Eg kjente igjen det du skreiv om teskjorta og banninga, og var det ikkje noko kluss med ektemannen? Elles er eg motsett av deg, eg elskar humoristiske bøker, f.eks På høye hæler over Grønnland av Siri Østli og to til som ho har skrive.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg