Ved

Jeg ba på Lillasjel her om dagen om ord.

Jeg hadde en øvelse når jeg var på ferie i vinter der jeg tok det første ordet som kom i hodet mitt og skrev blogginnlegg om de ordene som kom.

Nå gjør jeg det samme med ord gitt av de som følger meg på Lillasjel.

Det kom nesten 140 ord, men det blir nok ikke 140 blogger, men noen skal det bli.

Tullhøne

Bobligoff

Vaskepulver

Hvorfor?

Dør

Hinderløype

Hundegodis

Garasjesalg

Dråpen

 

Siden dette var når det var kaldt, regner jeg med at det var substantivet ved som var ordet.

Ved

 

Ved bruker vi når vi trenger ild

Enten inne i ovnen eller for å lage mat ute når vi er på tur

Veden må være tørr skal den brenne

Har vi god ved, kan vi lage et stort bål som varmer oss

 

Tenker du over hvilken tanke-ved du bruker i hverdagen?

Tanke-ved?

Ja hva fyrer du med i hjernen?

Legger du gode, vennlige tanker der

Slik at du får et stort bål av positive, kjemiske prosesser som lager gode lykkehormoner?

Eller legger du inn sur, gammel, våt ved som oser og ryker og er ufyselig?

Du slipper å kjøpe tanke-veden

Du har store stabler liggende

Du kan velge om du vil bruke den fine, tørre bjørkeveden som spraker og knitrer og gir deg lys og varme

Ja for når du kan velge, tar du vel ikke den som ikke gagner deg

Den som bare vil skape problemer for deg

Ikke når du kan velge fritt?

 

Kanskje gir du bort mye tanke-ved til alle rundt deg

Hvilken ved har du gitt bort i dag?

Å nei, ikke den sure som gjør at det svir i øynene?

Har du fått slik sur ved sier du?

Ja, det skjer nok at vi får fanget fullt innimellom

Da er det lurt å legge den bort så den får tørke.

Legg den ikke på bålet ditt.

Gi den ikke videre heller, ikke før du har tørket den.

 

Kanskje ler du litt nå?

For en sammenligning, sier du kanskje?

Ja, men det er viktig.

Ved å velge våre tanker med omhu, skaper vi vår egen dag god, eller dårlig.

Vi påvirker også andre.

Hvorfor i all verden skal vi bruke den sure, våte veden, når vi har noe bedre tilgjengelig

Det er ganske innlysende, er det ikke.

I dag

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg