Tove Braathen, Marka

Tove Braathen, Marka

Leseeksemplar fra Vigmostad & Bjørke

 

Marka har ligget på vent en stund, så nå håpet jeg å få lest den, for den har fine omtaler. Jeg har ikke lest noe av Braathen tidligere.

Vi følger tre personer i denne romanen. Noen er skildret sårt og fint, som lille Leon. Der skulle jeg ønsket meg en avslutning. Ble litt uklart på slutten synes jeg. Raymond er også fin, men ville gjerne hatt enda mer fra hans barndom. Halldis ville jeg også lært bedre å kjenne. Egentlig en fin roman, om hvordan vi blir påvirket av oppveksten vår,  men ville hatt litt mer om hver enkelt person. Jeg hadde ønsket at de krøp mer oppunder huden på meg.

 


Gripende roman om å viktigheten av å bry seg, og om menneskets forhold til naturen.
Raymond har bodd i skauen hele sitt voksne liv. Det er en forutsigbar og god tilværelse, men denne varme sommeren tørker ut blåbærlyngen og vekker minner om en annen hetesommer, den som endret livet hans for alltid. Og varmen bringer med seg folk. 
Hvorfor er hun i den store tømmerhytta tilbake, etter alle disse årene? Og guttungen 
som reker rundt i skogen med bare føtter og skitten T-skjorte, er det ingen som passer på ham?
Tove Braathen (f. 1952) har tidligere arbeidet som lærer, blant annet ved Edvard Munch videregående skole i Oslo. Hun har to voksne barn og bor på Grorud med ektemannenHun har fått mye oppmerksomhet for sine romaner om dagsaktuelle temaer som blant annet delt by og skolepolitikk. Hun har utgitt fire romaner: Alle disse dagene (2017), Effekten av måneskinn på nyfallen snø(2018), Ja, vi elsker (2020) og Marka (2021).

 

 

Nå leser jeg:

H.K. Fauskanger, Skorpionbrosjen

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Fauskanger er et nytt bekjentskap for meg, men jeg er glad i historisk krim. Dette er et prosjekt som krever konsentrasjon så det er ikke noe lettlest på senga.

 

Året er 1909, og Oskar Prods Brattenschlag har nylig blitt ansatt som assistent ved den norske ambassaden i London. På vei for å kjøpe fødselsdagspresang til sin kone Ada blir han tilsnakket av en mann han  tilfeldig møter, som uoppfordret forteller om en antikvitetsbutikk like i nærheten, der det ligger en skorpionbrosje i vinduet. Denne bør Brattenschlag skynde seg å kjøpe, så ikke «verdens ondeste mann» kommer ham i forkjøpet. Brattenschlag tenker at smykket kunne passe til Ada, som er født i skorpionens tegn. Idet han er i ferd med å kjøpe brosjen og en sjelden tarotkortstokk, kommer en mann inn i butikken og krever å få kjøpe kortstokken. Mannen viser seg å være den beryktede okkultisten Aleister Crowley. Det blir opptakten til en serie mystiske hendelser, forsvinninger og uforklarlige dødsfall, som Brattenschlag uforvarende virvles inn i.

Som i sine tidligere romaner vever H.K. Fauskanger historiske skikkelser og faktiske hendelser inn i et intenst krimplott, der Brattenschlag og hans ledsager professor Lagergren stilles på de vanskeligste prøver.

 

Derfor leser jeg på senga:

 

Mari Ann Augestad, Hun reiste alene

Leseeksemplar fra Forlagshuset i Vestfold

 

Denne er også innkjøpt av kulturrådet. Forfatter foreløpig ukjent for meg.

 

 

Jeg setter Dumas tilbake og finner en ny tittel. “Til mitt barnebarn”, står det utenpå med gullbokstaver. Mor fikk den av Rakel til jul ett år. – Den er tom, men meningen er at du skal skrive ned din historie, mormor, sa Rakel ivrig. Mor smilte til Rakel og holdt bokgaven inntil brystet. Hun kommer aldri til å skrive, tenkte jeg. Ikke ett eneste ord. Med sirlige bokstaver, har hun fylt boken. Side opp og side ned. Skjønnskriften hennes griper tak i meg med elegante linjer og fører meg inn i en historie jeg aldri visste hun bar på.

 

Februar:

Lesestabel februar 2022, tema Norske forfattere

Geir Jacobsen, Lyst mørke

Glenn Johansen, Sjeledød

Bård Nannestad, Ingeborg

Ingvild Heimstad Iversen, Fiolmæle

Marit Reiersgård, Stolpesnø

Tone Skillebæk Moe, Blyantskissen

Ella Marie Hætta Isaksen, Derfor må du vite at jeg er same

Vibecke Groth, Ensom er den som ikke er nummer én for noen

Trude Teige, Mormor danset i regnet

 

Det nyeste nummeret av Hverdagsnettmagasinet, proppfull av forfatterintervjuer og mye mer, blant annet Bokidioten som denne gang funderer på hva som foregår i hodet på alle forfatterne:

https://issuu.com/hverdagsnett/docs/hverdagsnett1_22

 

Bøker lest januar 2022, 14 bøker, herav 5 krim/spenning

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg