Vibecke Groth, Ensom er den som ikke er nummer én for noen

Vibecke Groth, Ensom er den som ikke er nummer én for noen

Leseeksemplar fra Forlagshuset i Vestfold

 

Groth har skrevet 5 krimbøker og jeg har lest en, Savnet

Vibecke Groth, Savnet

Dette er en roman og den har fått fine omtaler.

Dette var en fin roman om det å blir forlatt i ekteskapet i godt voksen alder og når man er helt uforberedt. Det kommer som et sjokk og blir til en stor sorg det er vanskelig å håndtere.

Det ble litt mye for meg de første sidene. Jeg følte Groth gjentok seg selv mye, men jeg forstår at det var slik i hovedpersonens hode. Tankene kverner dag og natt.

Vi hører jo ofte om små barn som blir skadelidende når foreldrene flytter fra hverandre. Jeg synes det er fint at Groth tar opp problemstillinger som dukker opp med voksne barn. Å skulle føre familiene sammen mens det enda er bitterhet som ligger der i forhold til bruddet.
Heldigvis for Nanna så har hun ikke økonomiske utfordringer. Når hjem og hytter og et langt liv skal deles, er det en ekstra utfordring hvis noen ikke har en god jobb og penger i banken.

Solid, tankevekkende roman.

 

 


Nanna er nesten 60 år, bestemor, partner i et advokatfirma og lever et godt liv med villa på Oslos beste vestkant. En dag rakner alt; Christian, mannen hun har vært gift med i 30 år, forlater henne for en yngre kvinne. Nanna kjemper en intens kamp for å prøve å komme seg på bena igjen, samtidig som en av klientene hennes opplever et drama som Nanna tvinges til å ta del i. Dette er en intens og gripende roman om svik og svakhet, vennskap og styrke.

 

Nå leser jeg

Trude Teige, Mormor danset i regnet

 

Jeg har ikke tall på hvor mange fine omtaler jeg har sett av denne romanen. I høst kom en frittstående oppfølger, Morfar pustet med havet. Selv om de kan leses frittstående, ville jeg gjerne lese mormor først. Jeg har den på,e-bok og jeg liker ikke lese e-bøker, derfor har de to bøkene gått inn og ut av stablene, nesten hver måned. Nå kjøpte jeg mormor danset i regnet så den skal bli lest.

 

Tre generasjoner kvinner og én mørk hemmelighet.

Juni har arvet huset til besteforeldrene og drar tilbake til øya der hun vokste opp. Mens hun rydder i huset, kommer hun over et bilde av mormoren sammen med en tysk soldat og et brev hun skrev i 1946. Brevet har tysk poststempel. Det er helt ukjent for Juni at mormoren var i Tyskland like etter krigen, og hun bestemmer seg for å nøste opp hennes historie.

Jakten på sannheten fører Juni til Berlin og en liten by i det som ble den russiske sonen da Tyskland kapitulerte. Der blir hun konfrontert med en brutal og ukjent krigshistorie. Etter hvert forstår Juni at mormorens hemmelighet er noe mer enn at hun var tyskerjente, og oppdagelsen får betydning for hennes eget liv.

Mormor danset i regnet handler om en kvinnes fortielse og dens følger for datteren og barnebarnet. Men aller mest er dette en fortelling om kjærlighetens helbredende kraft. Romanen er basert på sanne historier og faktiske hendelser.

Februar:

Lesestabel februar 2022, tema Norske forfattere

Geir Jacobsen, Lyst mørke

Glenn Johansen, Sjeledød

Bård Nannestad, Ingeborg

Ingvild Heimstad Iversen, Fiolmæle

Marit Reiersgård, Stolpesnø

Tone Skillebæk Moe, Blyantskissen

Ella Marie Hætta Isaksen, Derfor må du vite at jeg er same

 

Det nyeste nummeret av Hverdagsnettmagasinet, proppfull av forfatterintervjuer og mye mer, blant annet Bokidioten som denne gang funderer på hva som foregår i hodet på alle forfatterne:

https://issuu.com/hverdagsnett/docs/hverdagsnett1_22

Januar:

Bøker lest januar 2022, 14 bøker, herav 5 krim/spenning

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg