Pam Jenoff, Jenta med blå stjerne

 

Pam Jenoff, Jenta med blå stjerne

Leseeksemplar fra Cappelen Damm.

 

Jeg har lest to av Jenoff før og de er blant bøker jeg liker aller best å lese, historisk og basert  virkelige hendelser.

Pam Jenoff, Stjerner over Paris

Pam Jenoff, Skjulestedet

Hvis du enda ikke har lest Jenoff, ja da må du bare, hvis du liker sjangeren. De er ikke såkalte “damebøker”, det er gripende historier.

En utrolig bra bok av Jenoff. La dere ikke lure av omslaget med damer med ryggen til. Umulig å legge fra seg for det er innmari spennende fra side en og hele boken igjennom. Helt fantastisk. Det er en roman, altså fiksjon, men basert på historien om jødene som gjemte seg i kloakken så ikke tyskerne skulle finne dem. Jeg greide ikke å legge den fra meg.

Anbefales varmt til alle som liker historiske romaner inspirert av virkelige hendelser.

 


Fra omslaget: Jenta med blå stjerne
av den bestselgende forfatteren Pam Jenoff, er inspirert av opprivende, sanne historier fra andre verdenskrig. Den er en følelsesladd hyllest til vennskapets kraft og den ekstraordinære styrken hos et menneske som bare ønsker én ting: å overleve.

Krakow, 1942: Sadie er 18 år og bor sammen med foreldrene i en jødisk ghetto. Når nazistene ransaker ghettoen, må familien søke tilflukt i kloakknettet under byen. Her blir de boende, sammen med andre jøder som skjuler seg for å berge livet.

En dag kikker Sadie opp gjennom en rist i taket, og får øye på en ung jente på hennes egen alder. Jenta på utsiden bestemmer seg for å hjelpe Sadie og familien hennes, og det utvikler seg et vennskap mellom de to unge kvinnene. Men etter hvert som tiden går, blir møtene deres mer og mer risikofylte.

 

Det ble vanskelig å velge hva jeg skulle lese nå, på tampen av året. Hadde enda Mormor danset i regnet vært papir og ikke e-bok. Da ville jeg valgt den, men å lese på iPaden på senga, nei det vil jeg ikke. Jeg bare må få tak i papirboken. Hvis jeg kjøper den nå i januar, kan jeg lese den i februar, tema norske forfattere.
De andre som ligger i stabelen er tykke bøker. Jeg når ikke å bli ferdig i år. Enten det eller så er jeg redd de blir for trist.
Etter mye om og men og sukk og stønn, valgte jeg:

 

Martha Hall Kelly, Solsikkesøstre

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Så kom denne tykkasen susende inn i huset. Den brøytet seg lett inn i stabelen for det er jo enda en forfatter jeg liker godt, som skriver inspirert av virkelige hendelser. Jeg gleder meg.

Martha Hall Kelly, Syrinpikene 

Martha Hall Kelly, Villrosene 

 

 

Fra omslaget: Solsikkesøstre er den tredje boken fra bestselgerforfatter Martha Hall Kelly. Den er en vidstrakt fortelling om tre sterke kvinner under den amerikanske borgerkrigen.

Georgeanna er sykepleier og arbeider under den amerikanske borgerkrigen. Hennes heroiske innsats under krigen fører henne til den unge slavekvinnen Jemma, som lever under fryktelige forhold på en plantasje i sørstatene. Vi blir også kjent med Ann-May, kvinnen som driver denne plantasjen mens ektemannen er i krigen. Den ulmende konflikten mellom nord og sør vil påvirke livet til disse tre kvinnene på måter de aldri kunne ha forestilt seg.

Solsikkesøstre er inspirert av sanne beretninger og gir et levende innblikk i den amerikanske borgerkrigen, fra de umenneskelige forholdene på plantasjene, til den krigsherjede New York City og slagmarkens grusomheter.

 

 

 

Lesestabel desember 2021, Tema: Forsiktig, så fersk at det fremdeles ryker av dem 

Lene Lauritsen Kjølner, Jul i Sandøsund

Svein Gudbrandsen, Vokterne

Ingvild  H. Rishøi, Stargate

Hanna Blixt, Glassveranda med sjøutsikt 

Lizzie Shane, En hund til jul

Jojo Moyes, Når hvalene synger

Jenny Fagerlund, 24 gode gjerninger

 

 

 

Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

Februar:

Bøker lest februar 2021, 17 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2021, 17 bøker

April:

Bøker lest april 2021,19 leste, 2uleste, 3 halvferdig

Mai:

Bøker lest mai 2021. 5,5 murstein og 1 roman

Juni:

Bøker lest juni 2021, tema før år 1900, 12 bøker

Juli:

Bøker lest juli 2021, 14 bøker

August:

Bøker lest august, 2021, 12 bøker lest, av de 4 krim

September:

Bøker lest september 2021, 13 bøker

Oktober:

Bøker lest oktober 2021, 12 bøker.

November:

Bøker lest november 2021, 11 bøker

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg