Jojo Moyes, Når hvalene synger

 

Jojo Moyes, Når hvalene synger

Leseeksemplar fra Bastion, Strawberry publishing

 

Denne ville jeg lese i november, men rotet bort tiden. Den er litt merkelig den lesingen min for tiden. Ikke bare leser jeg mindre men jeg plukker bøker som ikke er med i desemberstabelen.

Men det spiller jo ingen rolle for lesing skal være lystbetont. Jeg elsker disse stablene mine. Jeg elsker å planlegge hva som skal leses og jeg elsker å kunne finne andre som plutselig går foran.

 

Dette er en roman fra 2007, men oversatt til norsk først nå. Jeg har likt mange bøker av Moyes, men noen er litt på grensen til å bli for lett for meg. Så får vi se hva jeg synes om denne, som slett ikke var så ny som jeg trodde.

Dette var overaskende bra synes jeg. Jeg likte den svært godt. Ja det er en underholdningsroman så den er lettlest, men det er noen alvorlige temaer og moro å lese om hvaler og delfiner.  Overaskende vendinger ble det også etterhvert.

Så liker du feelgood, vil du definitivt like Når hvalene synger. Avslappende og engasjerende for meg.

Her er noen av de jeg har lest:

Fremdeles meg, Jojo Moyes

Jojo Moyes, Jenta som ble igjen

Jojo Moyes, Over horisonten

Jojo Moyes, Det siste brevet fra deg

 

 

Fra omslaget: Bli med til det stedet hvor hvalene synger … For Liza betyr de vakre, uberørte strendene og det sammensveisede samfunnet i Silver Bay, frihet og trygghet for henne selv og den unge datteren. Men det er før Mike Dormer kommer på besøk til Silver Bay, og idyllen blir brutt. Den milde og betenksomme engelskmannen, med litt for fine klær, kan ødelegge alt det Liza har jobbet så hardt for å beskytte. Ikke bare står familiebedriften og havet som huser hennes elskede hvaler i fare. Det samme gjør hennes overbevisning om at hun aldri vil – og heller ikke fortjener – å elske igjen. Mikes og Lizas verdener kolliderer i denne uimotståelige og gripende historien fra Jojo Moyes, full av kjærlighet og visdom.

 

Nå leser jeg:

Jenny Fagerlund, 24 gode gjerninger

Julegave fra Gyldendal

 

Det blir en del lettleste underholdningsbøker før jul. Det er godt å bare slappe av. Så får vi se hvor lett denne er.

 

 

Emma mister mannen sin på selveste julaften. To år senere har hun fortsatt vansker med å finne mening i tilværelsen. Samvittigheten gnager i henne. Kunne hun gjort noe for å redde ham?

En kveld hun er på vei hjem, hjelper hun en eldre mann som har gått seg vill i snøstormen. For første gang på lenge kjenner hun på en følelse av glede, og samme kveld får hun en idé: Hun skal utføre 24 gode gjerninger. En for hver dag fram til julaften.

Etter hvert som det nærmer seg jul, blir Emma kjent med nye og inspirerende mennesker, og gradvis trekkes hun ut av ensomheten og gjenoppdager hverdagens små gleder. Hvordan kommer livet til å se ut når hun våkner julaften? Tør hun igjen å satse på kjærligheten?

24 gode gjerninger er en varm, tankevekkende og romantisk fortelling om hvor ensom julen kan kjennes iblant, og hvor vanskelig det kan være å komme seg videre. Og husk: Du er bare 24 gode gjerninger unna et lykkelig liv.

 

 

 

 

 

 

 

Lesestabel desember 2021, Tema: Forsiktig, så fersk at det fremdeles ryker av dem 

Lene Lauritsen Kjølner, Jul i Sandøsund

Svein Gudbrandsen, Vokterne

Ingvild  H. Rishøi, Stargate

Hanna Blixt, Glassveranda med sjøutsikt 

Lizzie Shane, En hund til jul

 

 

Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

Februar:

Bøker lest februar 2021, 17 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2021, 17 bøker

April:

Bøker lest april 2021,19 leste, 2uleste, 3 halvferdig

Mai:

Bøker lest mai 2021. 5,5 murstein og 1 roman

Juni:

Bøker lest juni 2021, tema før år 1900, 12 bøker

Juli:

Bøker lest juli 2021, 14 bøker

August:

Bøker lest august, 2021, 12 bøker lest, av de 4 krim

September:

Bøker lest september 2021, 13 bøker

Oktober:

Bøker lest oktober 2021, 12 bøker.

November:

Bøker lest november 2021, 11 bøker

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

Lesestabel desember 2021, Tema: Forsiktig, så fersk at det fremdeles ryker av dem 

Lene Lauritsen Kjølner, Jul i Sandøsund

Svein Gudbrandsen, Vokterne

Ingvild  H. Rishøi, Stargate

Hanna Blixt, Glassveranda med sjøutsikt 

 

 

Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

Februar:

Bøker lest februar 2021, 17 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2021, 17 bøker

April:

Bøker lest april 2021,19 leste, 2uleste, 3 halvferdig

Mai:

Bøker lest mai 2021. 5,5 murstein og 1 roman

Juni:

Bøker lest juni 2021, tema før år 1900, 12 bøker

Juli:

Bøker lest juli 2021, 14 bøker

August:

Bøker lest august, 2021, 12 bøker lest, av de 4 krim

September:

Bøker lest september 2021, 13 bøker

Oktober:

Bøker lest oktober 2021, 12 bøker.

November:

Bøker lest november 2021, 11 bøker

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg