Finn dine egne små lykkepiller.

Velvel, klokka er blitt 12.

Jeg har vært oppe siden ni, men fortsatt er kroppen sur og grinete.

Den vil ikke helt våkne i dag.

Det er da jeg må gi den medisin.

Og den medisinen er gratis og uten bivirkninger.

 

Jeg gir den en liten meditasjon.

Det roer systemet og gir en god mental boost.

Jeg trenger ingen hjelpemidler.

Jeg bare lukker øynene noen minutter.

Tankene som kommer sender jeg bare videre.

Senere, sier jeg, dere kan komme igjen senere, hvis det er nødvendig.

Jeg konsentrerer meg om hvilke farger ser jeg med øynene lukket.

5~10 minutter gjør underverker.

 

Den neste medisinen er å gi meg selv små gleder.

Jeg må nemlig gjøre denne jobben selv.

Ingen kommer og slenger gleder i fanget mitt.

Jo litt gjør de jo det, fine meldinger foreksempel.

Men de kan jeg jo ikke fikse selv.

Og jeg kan glede meg over at gubben kommer hjem i dag.

Og glede meg over at jeg faktisk gleder meg hver torsdag.

Jeg får også en liten, holder på å bli stor, middagsgjest i dag.

Det gir stor glede.

 

De små gledene kan være at hurra jeg kom meg gjennom et vanskelig brett på Candy Crush.

Ja det er tilfeldig da, men heldig at det skjedde nå, for det skaper en liten innvendig jubel.

Og så bruker jeg den medisinen som gir meg glede hver dag.

Jeg har begynt å planlegge mars nemlig og april og litt mai og juli, ikke juni, hmmm

Hvilket tema jeg skal ha og hvilke bøker passer til temaet.

Ja ikke fordi det må bli som jeg planlegger, kun fordi forventningene booster hjernen min.

Jeg skaper de gode hormonene som beroliger og løfter.

For ikke å forglemme dagens episode av MasterChef Australia.

Jeg gleder meg hver eneste dag fra mandag til fredag.

 

Dette er små gleder i hverdagen for meg.

Små, men de er ikke uten betydning.

Nei de er faktisk svært svært betydningsfulle.

De løfter en lettere nedstemt kropp.

Det må ikke være de store begivenhetene.

Finn dine egne små lykkepiller.

I dag

 

Sommernatten leste jeg i går, omtale kommer. Vi var en familie skal jeg lese i dag.

Jeg har lest mye denne måneden og de som opprinnelige stod som ekstra, la jeg nå inn i stabelen. Jeg har også lagt inn Amanda Prowse, Theo, hvis jeg skulle komme så langt, for nå kommer snart den tredje i trilogien, Kitty.
Amanda Prowse, Anna

Chanel Cleeton, Da vi forlot Cuba

Chanel Cleeton, Da vi forlot Cuba

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Dette er en oppfølger til en bok jeg likte godt.

Chanel Cleeton, Neste år i Havanna

Den første boken var utrolig spennende og lærerik og det håpte jeg denne vil være også.

Jeg likte denne også, men den var på langt nær så bra som den første. For andre derimot, kan det være at de liker denne bedre. Her var det mindre historie og heller mer kjærlighetshistorie. Hovedpersonen Beatriz nekter å være som forventes av henne, bli gift og kun til pynt, så hun blir spion for CIA.
Jeg kunne dog tenkt meg å høre mer om oppdragene hennes og mindre om elskeren.  Men tror nok mange vil finne denne romanen spennende hvis de liker underholdningsbøker.

 

 

Florida, 1960: En ung og vakker cubaner i eksil er villig til å risikere livet for å få landet sitt tilbake.

Beatriz Perez mistet alt til den cubanske revolusjonen – familien, folket sitt, landet sitt. Hun blir rekruttert av CIA til å infiltrere Fidel Castros innerste sirkel, og blir dratt inn i en spionverden som er både fascinerende og farlig. Beatriz er oppslukt av hevntanker og trangen til å ta tilbake det livet hun har mistet.

Mens den kalde krigen strammer seg til rundt henne, fanges Beatriz mellom den cubansk-amerikanske politikken og en forbudt affære med en mektig mann. Én liten feil kan komme til å koste henne alt – ikke bare landet hun elsker, men også mannen som har stjålet hjertet hennes …

 

 

Nå leser jeg:

Kristin Hannah, Sommernatten

Leseeksemplar fra Feelgoodbøker, Cappelen Damm

 

Enda en Kristin Hannah bok. Tenk å kunne ligget på en solseng på Gran Canaria nå med sprudlende i glasset, gode venner, sol og varme og en Kristin Hannah nok. Sukk, godstolen hjemme får duge enn så lenge.

 

 

 

Jude er vant til å sette barnas behov foran sine egne, og tvillingene Mia og Zack er blitt oppvakte og fornøyde tenåringer. Da de blir kjent med foreldreløse Lexi, er ingen mer støttende til det enn Jude.
Lexi har hatt en vanskelig oppvekst, og vennskapet med Mia betyr alt for henne. Så forelsker hun seg i Zack, og de tre blir uadskillelige. Men det siste året på high school bringer med seg uventede farer, og en sommernatt blir Judes største frykt til virkelighet: Det skjer en ulykke.

Sommernatten er en levende, følelsesmessig sterk roman, som stiller viktige spørsmål om morsrollen, tap, identitet og tilgivelse. Det er en utsøkt, gripende roman som snakker til alle kvinner om det som betyr mest i livet.

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Februar:

 

 

2021 er klar, tema Dramatiske romaner og feelgood, fra hele verden

Kiley Reid, Litt av en tid 

Christy Lefteri, Birøkteren fra Aleppo

Jesmyn Ward, Menn vi høstet

Martha Hall Kelly, Syrinpikene 

Sofia Lundberg, Eiketreet

David Ärlemalm, Litt død rundt øynene

Gabi Gleichmann, Aurelia

 


Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

Jeg liker deg ikke

 

Jeg fikk dette vidunderlige hjelpemidlet til jul.

En robotstøvsuger.

Etter skapvasken i går, ja det ble bare et skap i går, ble det ruskete på kjøkkenet.

Ta deg en kose deg dag

Mens jeg vasket skap, vasket roboten hybelen min.

Jeg må bære den inn dit pga dørstokken, men det er ganske behagelig at det er vasket der, mens jeg gjør andre ting.

Stue og kjøkken fikser den selv, når jeg klikker clean.

Etter skapvask, satte jeg meg derfor ned med kaffen min og så tv mens Roborock tok turen inn på kjøkkenet og vasket gulvet for meg.

 

Det er imidlertid en frøken på fire bein som ikke er så begeistret som meg.

Hun har ikke reagert på den gamle robotstøvsugeren vi hadde, men denne liker hun ikke.

Når roboten starter opp, sier den starting to clean.

Da reagerer katten og er tydelig misfornøyd.

Når roboten skal til kjøkkenet må den passere pus.

Puta til Tutta blir et hinder så roboten må sirkle seg rundt pus for å komme videre.

Da slår hun til den.

Jeg liker deg ikke, freser hun

 

Den sirkler seg forbi pus som freser det beste hun kan.

Den går inn på kjøkkenet, vasker gulvet og kommer så tilbake på lading.

 

 

 

Fillern, der er den på vei tilbake. Hold deg unna meg.

Vi får håpe de blir venner en dag.

Jeg koser meg ihvertfall

I dag

Ta deg en kose deg dag

 

De som følger bloggen min, vet at jeg er ufrivillig hjemmeværende.

Og de får høre det på grensen til det kjedsommelige kanskje.

Men det tar jeg ikke så tungt for jeg gjør det som er best for meg.

Så hvem som liker eller ikke liker har jeg et avslappet forhold til.

Nå for tiden handler det for meg å klare å fylle dagen min med gjøremål.

Bittesmå gjøremål som passer helsen min.

Det betyr å gjøre litt, men ikke for mye.

 

Jeg prøver ut en ny variant som ser ut til å fungere, ihvertfall akkurat nå.

Jeg er ofte litt nedstemt i det jeg står opp.

Jeg er også litt stresset og sliten i det jeg står opp.

Kroppen trenger tid på å slippe tak i stress og søvn.

Det er som når du bråvåkner og begynner litt for raskt, som om du fortsatt sover.

Før så planla jeg ting jeg måtte komme i gang med for å få startet dagen.

Da ble det ofte et nederlag hvis ting ikke ble som jeg planla.

Nå prøver jeg som sagt en annen vri.

Det eneste jeg tenker i det jeg står opp, er at i dag skal jeg kose meg.

Jeg skal ha en kose meg dag.

God frokost, kaffe, se MasterChef Australia, iPaden og spillene mine, jeg har to jeg spiller hver dag.

Jeg koser meg uten å tenke på hva bør gjøres.

 

Det rare er at når jeg da har kost meg en stund, da kan jeg plutselig tenke at nå kan jeg vaske et kjøkkenskap.

Eller sette på en vaskemaskin eller legge sammen klær.

Nå kan jeg gjøre bittelitt.

Før jul vasket jeg noen skap.

En liten hverdagsengel gjør så godt man kan

Jeg tror det ble bare tre.

Julen kom likevel.

Nå kan jeg ta noen til.

Er det noe å skrive om, sier kanskje noen.

Ja, for meg er det det.

Jeg trenger nemlig å se at jeg gjør noe.

Jeg trenger å se mestring.

Og hver liten ting jeg gjør, det feirer jeg.

Det gjør meg tilfreds og glad.

Og hver liten ting gir meg oppmuntring til å gjøre litt til.

I mitt eget tempo.

Og kommer det dager jeg ikke mestrer, men må ha mer hvile, ja da gjør jeg det med god samvittighet.

Derfor viser jeg stolt frem bilde av to nye skap som er vasket.

Det gleder meg.

I dag

 

Se hvor god plass det ble når jeg fikk ryddet.


Siden jeg tok ut juiceren fra det andre skapet, måtte jeg jo ta dette skapet slik at jeg fikk plass til den.

 

Og når jeg først hadde plukket frem juiceren, kom jeg endelig i gang med å lage juice igjen. Det har jeg ikke gjort siden før jul.

Dagens juice

Jeg lar meg inspirere – juicing og grønnsakspising, selvskryt

 

Vær så snill Ikke begynn å mase på meg

Vær så snill

Ikke begynn å mase på meg

Det er for tidlig

Det er for tidlig, hører du

Jeg er ikke helt våken enda

Jeg orker ikke at du begynner med en gang jeg står opp

Et evig mas

 

La meg nå få denne stunden for meg selv

La meg få spise maten min i fred

Nyte morgenkaffen uten at du henger over meg

Er det så mye å be om synes du

Vær stille nå

Vær så snill, jeg ber deg

Jeg vet jeg ikke kan få fri fra deg hele dagen

Men en liten morgenstund kan du vel holde deg borte

Ja jeg er glad hjernen fungerer og jeg klarer å tenke

Jeg vil bare ha litt fred for tankesurr i det jeg står opp om morgenen

En liten time fri er det jeg ber om

I dag

 

Gabi Gleichmann, Aurelia

Gabi Gleichmann, Aurelia

Leseeksemplar fra Kagge forlag

 

Historie fra Bratislava som starter på 1900- tallet, ja det høres interessant ut. Hvis jeg liker denne, vil jeg kjøpe Udødelighetens elexir, utgitt i 2012, debutboken til Gleichmann. Og det gjorde jeg, så skal kjøpe den, når jeg kommer over den. Jeg vet jeg har sett den på pocketsalg, så jeg får snuse litt rundt når det blir salg på pocket.

Sitat:

Denne beretningen, med sitt kalde bilde av livet, som jeg nå etterlater meg i håp om at min sønn Pavel tar seg bryet med å lese den, gir ham kanskje ikke så stor mulighet for virkelig å kunne trenge inn i livet mitt og finne noe unikt hos meg, for det han finner her, er allmenne ting, ting som ethvert menneske vil erfare: redsel, hat, samvittighetskvaler, likegyldighet, glede, lengsel og sørgelige minner.

I tillegg er den full av store mangler og preget av hastverk. Hastverk i møte med døden, som lenge og stadig mer utålmodig har ventet på meg. 

Sitat: 

Jeg bærer på en sorg over at jeg aldri fikk lære Aurelia å kjenne.

Hun var en av disse millioner kvinner, banale i sin normalitet, som fødtes under ufordelaktige omstendigheter på det turbulente 1900-tallet, kvinner som aldri fikk studere eller velge sitt liv, som ofte fikk en ublid behandling av skjebnen, kvinner som levde uten noensinne ha levd, de fleste av dem uten å etterlate seg noe, for så til slutt falle i total glemsel.

Samtidig var Aurelia annerledes. Gjennom sin selvutleverende beretning har hun gitt livet sitt mening, gjort det forståelig og overvunnet døden, vist at det skrevne ord kan gi ansiktet tilbake til de glemte.

 

 

Disse to sitatene, de øverste av Aurelia, det nederste av forfatteren,  oppsummerer egentlig hele historien.

Historien om Aurelia er inspirert av Gabi Gleichmanns farmor.

Aurelia forteller sin historie til en sønn hun ga fra seg straks han var født. Hun forteller ganske enkelt om livet sitt, oppturer og nedturer, rett frem, akkurat som det er.

En fin roman som viser nettopp det disse to sitatene forteller. Skulle kanskje ønsket meg litt mer utfyllende historie men samtidig er det jo slik hun så på livet sitt og som hun skriver, i all hastverk før døden henter henne.

Den er på mammutsalget nå så jeg. Fin historie. Glad jeg ikke var kvinne på 1900~tallet.

 

En historie om en usynlig kvinne i et brutalt århundre. Etter farens død, finner Aron Kohn en koffert i leiligheten hans. Den inneholder et bokmanus, skrevet av en kvinne ved navn Aurelia. Manuset er Aurelias egen livshistorie, en historie som avslører store familiehemmeligheter. Fortellingen begynner i Bratislava tidlig på 1900-tallet og beveger seg gjennom et herjet Europa og over til krigens og etterkrigstidens USA.

“Aurelia” er en sterk fortelling om ikke å kunne velge sitt liv, om å leve uten noensinne å høre til. En storslagen og fengslende historie om en europeisk kvinne i et brutalt århundre, i skyggen av holocaust og atombomben.

 

 

Kristin Hannah, Søstre for alltid

Leseeksemplar fra Feelgoodbøker, Cappelen Damm

 

De som følger meg vet at jeg leser mye Feelgoodbøker, men er allergisk mot fir mye hjerte og smerte. Kristin Hannah er en forfatter jeg har lest to bøker av og ønsker å lese alle, hvis de fortsetter å gi meg gode leseopplevelser.

Nattergalen er nok den mest

Kristin Hannah, Nattergalen

 

 

Ingen kjenner deg bedre enn din egen søster, selv om tid og avstand skiller dere. Meghann, en vellykket, men ensom skilsmisseadvokat, har mistet de fleste illusjoner i livet. Den kjølige fasaden skjuler arrene etter en vond barndom og et skjebnesvangert valg hun tok i oppveksten. Et valg som kostet henne alt, også forholdet til lillesøsteren Claire. Claire skal nå gifte seg og rett før bryllupet kontakter hun storesøsteren og venter seg kritikk. Da Meghann i stedet kommer for å hjelpe Claire med forberedelsene, er det første gang søstrene er sammen på mange år. For å finne tilbake til hverandre, må de ta et endelig oppgjør med fortiden som har gitt begge dype sår.

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Februar:

 

 

2021 er klar, tema Dramatiske romaner og feelgood, fra hele verden

Kiley Reid, Litt av en tid 

Christy Lefteri, Birøkteren fra Aleppo

Jesmyn Ward, Menn vi høstet

Martha Hall Kelly, Syrinpikene 

Sofia Lundberg, Eiketreet

David Ärlemalm, Litt død rundt øynene

 


Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

Er du opptatt av solen?

Jeg er opptatt av solen.

Og selvfølgelig på grunn av lyset.

Jeg tror at jo eldre man blir, jo viktigere er lyset.

Jeg gleder meg nesten mer til solen snur i desember enn til julaften.

Her er solen borte bak fjellene fra tidlig i november til ca 11. februar.

I år så jeg den ikke før den 13.

Heldigvis er det nydelig vær.

 

Jeg lengter etter vår og sommer.

Jeg er ikke noe vintermenneske.

Ja jeg ser jo at det er vakkert med det hvite som glitrer, men jeg elsker alle fargene.

Farger er for meg healing.

Å kunne sitte på balkongen og ta inn alle fargene, er bare nydelig.

 

Stoffskiftet reagerer på lyset.

Kanskje er det noe av grunnen til at man trenger mer lys, jo eldre man blir.

Det er som om man går i dvale.

I år brukte jeg litt lyslampen min den mørkeste tiden.

Jeg føler det hjelper.

Om jeg bare innbiller meg det, vet jeg ikke.

Vi gjør så mye rart med hjernen vår.

Med tankene våre.

 

 

Det er jo tankene man bruker når man bestemmer seg for hva man vil ha fokus på også.

Jo mer jeg fokuserer på lyset, jo mer opphengt blir jeg i det.

Jeg prøver så godt jeg kan om høsten, å ikke fokusere på mørket.

Ikke tenke tunge tanker om at nå blir det mørkt igjen.

Heller fokusere på at tiden går raskt og vips er den tilbake.

Og det er jo fint å kunne glede seg til noe.

Gleder meg sykt til jeg og pus igjen skal innta balkongen.

Pus er jo også preget av vinteren.

Hun mjauer hvis det ikke er fyrt i ovnen.

Hun er ikke ute, bare ligger der, sover, gjesper, vasker seg litt og rusler for å spise.

Slik sett er vi ganske like, jeg og pus.

Jeg sitter her og leser, spiser og sover.

Og gleder meg til enda mer sol og lys og varme.

I dag

 

 

Nå kommer den så vidt igjen her også. Bak der starter man når man  skal gå Romsdalseggen. Slalombakken har ikke vært åpen så langt, men håper de åpner. Skøytearenaen derimot har blitt flittig brukt. Det er bra.

David Ärlemalm, Litt død rundt øynene

 

Aschehoug har startet ny leseutfordring i gruppen, Det må du lese, og i og med at det denne gang  ikke er norske bøker,( i januar leste jeg kun norske forfattere), henger jeg litt etter, men leste den første nå i starten av februar.

https://www.facebook.com/groups/1048985358612432/?ref=share

Kiley Reid, Litt av en tid 

 

Nå var jeg klar for bok nummer to, februarboken:

Bok 2 i Aschougs leseutfordring.

 

David Ärlemalm, Litt død rundt øynene

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Jeg leste den i to jafser. Den er lettlest, store bokstaver og mye luft.

Og den luften trengte jeg, for jeg holdt nesten pusten hele boken. Jeg var dritnervøs. Igjen tror jeg jo at det er virkelige mennesker det handler om. Jeg blir jo så redd for dem, håper så inderlig det skal gå bra.
Det er ganske typisk at de som har vært gjennom tøffe tak fra før, de fortsetter å møte motstand og mistenkeliggjøring.

Rykter og skittkasting er ille, men samtidig er det viktig å følge dem opp.

Det er ikke en bok full av følelser. Arto går litt mekanisk på autopilot for å mestre hverdagen, men samtidig forstår vi hvor mye den lille datteren betyr for han og hvor glad han var i kona si.

En veldig bra debutbok det der. Anbefales varmt.

 

Fra omslaget: Når Sofia dør av en overdose, må Arto bli nykter. Han prøver hardt å skape et normalt liv for seg selv og den fem år gamle datteren Bodil. Så blir han beskyldt for å ha solgt narkotika til ungdommer og får sparken fra jobben på skolekjøkkenet. Arto prøver å redde Bodil og seg selv, men presses til å skaffe penger slik han gjorde før, slik han kan best, og tvinges stadig lengre inn i en verden av løgn, kriminalitet og vold.Fortellingen om Arto og Bodil er rå og øm. Artos kamp for å overleve som tidligere rusmisbruker og alenepappa viser et fordømmende og umenneskelig samfunn fra en skyggeside vi sjelden får lese om.

 

Nå leser jeg:
Gabi Gleichmann, Aurelia

Leseeksemplar fra Kagge forlag

 

Historie fra Bratislava som starter på 1900- tallet, ja det høres interessant ut. Hvis jeg liker denne, vil jeg kjøpe Udødelighetens elexir, utgitt i 2012.

 

 

En historie om en usynlig kvinne i et brutalt århundre. Etter farens død, finner Aron Kohn en koffert i leiligheten hans. Den inneholder et bokmanus, skrevet av en kvinne ved navn Aurelia. Manuset er Aurelias egen livshistorie, en historie som avslører store familiehemmeligheter. Fortellingen begynner i Bratislava tidlig på 1900-tallet og beveger seg gjennom et herjet Europa og over til krigens og etterkrigstidens USA.

“Aurelia” er en sterk fortelling om ikke å kunne velge sitt liv, om å leve uten noensinne å høre til. En storslagen og fengslende historie om en europeisk kvinne i et brutalt århundre, i skyggen av holocaust og atombomben.

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Februar:

 

Februarlesestabelen 2021 er klar, tema Dramatiske romaner og feelgood, fra hele verden

Kiley Reid, Litt av en tid 

Christy Lefteri, Birøkteren fra Aleppo

Jesmyn Ward, Menn vi høstet

Martha Hall Kelly, Syrinpikene 

Sofia Lundberg, Eiketreet


Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

 

Det er som om jeg tror døgnet plutselig får flere timer.

Det er som om jeg tror døgnet plutselig får flere timer.

Jeg har det ikke så innmari travelt akkurat.

Stort sett sitter jeg og leser.

Jeg er ute og handler mat en gang i uka.

Det rare er at man venner seg til dette også.

Plutselig har man det travelt selv om man ikke gjør noe som helst.

 

Jeg sitter her og planlegger alt jeg skulle ha gjort.

Når jeg bare får tid.

Jeg skal tekste nye Lillasjelbilder.

Jeg har mange kladder jeg skulle skrevet ferdig.

Jeg har mye rydding og vasking som skulle vært gjort.

Jeg skal scanne gamle bilder og registrere bøker i bokelskere.

Jeg må få avsluttet regnskapet mitt.

Og lage meg skrivestue på loftet.

Ja listen er egentlig lang over alt jeg har planer om å gjøre.

Hadde bare ikke dagen vært så kort.

Og hadde enda ukene hatt flere dager.

Jeg når ikke før å slå opp øynene på mandag så er det helg igjen.

Og det uten at jeg har fått gjort noe av det jeg har planlagt.

Dette med følelsen av tid er så merkelig.

Når man drar på ferie, er det som om tiden stopper opp de første dagene.

Som om man ikke har vært hjemme på lenge.

Men plutselig fyker dagene avgårde igjen.

Og når man da kommer hjem, er det som en aldri har vært borte.

Merkelige greier det der.

Det føles som om jeg har det travlere nå enn når jeg hadde jobb og barn og full tjohei.

Så jeg får skynde meg så jeg får gjort noe.

Baker brød i dag, travle tider.

Dessuten så vi neeeeesten sola igjen, etter over tre måneder borte.

Tjo hei, her går det unna.

Nå har jeg ikke tid til å skrive mer.

I dag

 

 

Sofia Lundberg, Eiketreet

Sofia Lundberg, Eiketreet

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Jeg har lest to bøker av Lundberg og likt de begge, så jeg hadde store forventninger.

Sofia Lundberg, Den røde adresseboken

Sofia Lundberg, Et spørsmålstegn er et halvt hjerte

 

Dette er en veldig fin bok. Ikke for dramatisk. Ikke for trist. Ikke for romantisk. Rett og slett en fin, koselig bok å lese.

Det er kanskje ikke en av de bøkene du husker for evig tid. Å leve opp til Den røde adresseboken, er nok vanskelig, men Sofia Lundberg er en forfatter jeg liker godt. Har du ikke lest noe av henne enda og liker underholdningsbøker, ja da kan du kose deg med hennes tre bøker.

Sitat:

Vi kommer nær hverandre.

Vi gir og vi tar.

Spinner tråder i livets spindelvev.
Gylne tråder. Skjøre tråder.

Det gjør så vondt når de brytes.

Når vi sårer, svikter.

Når drømmen knuses.
Vi holder oss fast.
Dingler hjelpesløst i det som var.
Holder ut.
Eller slipper taket og fanges i svimlende
tanker om det som kunne vært.
Lar skylden spise oss opp.
Det går ikke an å flykte fra fortiden,
men det går an å velge hvor man skal bygge sitt bo.
La det være nå. Slipp taket.
Du er sterk.

Eiketreet av suksessforfatter Sofia Lundberg er en gripende roman om savn, skyldfølelse og sterke vennskap – men også om å finne tilbake til seg selv etter et destruktivt forhold.

Esther har mistet fotfestet etter en tøff skilsmisse, og helgene uten sønnen Adrian er fryktelig ensomme. Annenhver lørdag går hun tur til et gammelt eiketre som står på en eng ved vannet. En dag møter hun Rut der, en eldre kvinne med en fantastisk evne til å fokusere på det vakre i livet. Rut minnes sin egen ungdomstid, og Esther lar seg fascinere av fortellingene hennes.

Det utvikler seg et sterkt og uventet vennskap mellom de to kvinnene. Men det er noe som skurrer. Hvilke hemmeligheter er det Rut skjuler? Jakten på svar fører Esther til Como-sjøen i Italia, og hun forstår fort at Ruts livsskjebne er betydelig mer komplisert enn hun først ga inntrykk av.

 

Aschehoug har startet ny leseutfordring i gruppen, Det må du lese, og i og med at det denne gang  ikke er norske bøker,( i januar leste jeg kun norske forfattere), henger jeg litt etter, men leste den første nå i starten av februar.

https://www.facebook.com/groups/1048985358612432/?ref=share

Kiley Reid, Litt av en tid 

 

Nå er jeg klar for bok nummer to, februarboken:

Bok 2 i Aschougs leseutfordring.

 

David Ärlemalm, Litt død rundt øynene

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Når Sofia dør av en overdose, må Arto bli nykter. Han prøver hardt å skape et normalt liv for seg selv og den fem år gamle datteren Bodil. Så blir han beskyldt for å ha solgt narkotika til ungdommer og får sparken fra jobben på skolekjøkkenet. Arto prøver å redde Bodil og seg selv, men presses til å skaffe penger slik han gjorde før, slik han kan best, og tvinges stadig lengre inn i en verden av løgn, kriminalitet og vold.Fortellingen om Arto og Bodil er rå og øm. Artos kamp for å overleve som tidligere rusmisbruker og alenepappa viser et fordømmende og umenneskelig samfunn fra en skyggeside vi sjelden får lese om.

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Februar:

 

Februarlesestabelen 2021 er klar, tema Dramatiske romaner og feelgood, fra hele verden

Kiley Reid, Litt av en tid 

Christy Lefteri, Birøkteren fra Aleppo

Jesmyn Ward, Menn vi høstet

Martha Hall Kelly, Syrinpikene 


Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share