Lesestabel mai 24, tema nyheter

Da skriver vi mai måned.

Dagene flyr så fort forbi, at jeg føler jeg når ikke tak i dem.

Var ikke dagene lengre før? Og flere?

Denne måneden har jeg kun 16 bøker i stabelen.

Jeg prøver nemlig desperat å komme ned til et nivå der jeg greier å lese alle.

Men det skjer nok aldri.

For før bloggen er publisert har stabelen vokst, nå er det 17, De døde kommer til bryllup lurte seg inn.

Og jeg venter også på Victoria Hislops nyeste, så jeg kan like godt lime inn den her også.

Det blir 18 og igjen flere enn jeg vil nå å lese.

 

Det er altfor mange som frister.

Og det er dusinvis i hylla jeg gjerne ville hatt med.

I mitt hverdagslige liv her i godstolen, er arbeidet med bøkene, min store glede.

Selv om jeg innimellom blir lei av både å lese og skrive.

Tenk hvor kjedelig det er hvis alt av papirbøker forsvinner.

Gubben og jeg reiser jo gjerne på cruise og der har det alltid vært bibliotek.

På de nye skipene er det ikke lenger det.

De bruker heller plassen til andre ting, bøkene er redusert til en liten tralle der du kan legge fra deg de du har lest.

Og vi ser alle lesebrettene når vi vandrer rundt på dekk.

Ikke noe galt det, man ser jo fordelene, lettvint å reise med og miljøvennlig.

Men jeg har vansker med å lese e-bøker.

Jeg greier ikke å konsentrere meg, jeg faller ut.

Dessuten elsker jeg å se bøkene.

Men nå må jeg ikke prate meg bort.

Månedens stabel er nyheter.

Noen var med forrige måned også, da leste jeg kun de norske.

Denne måneden er det kun oversatte.

Leseeksemplarer, og teksten under bildene er fra omslagene.

Det er stor variasjon i temaer og tidsepoker, akkurat slik jeg liker det.

Krim, historiske romaner, feelgooddrama.

Hvis jeg bare kunne få finvær nå, så jeg får sitte ute i solen og lese.

Jeg skal ha en rolig måned hjemme, så da er det håp om mye lesetid.

Er det noen av disse du vil lese eller har lest?

Jeg hører gjerne fra deg og del gjerne bloggen min.

Kanskje flere blir inspirert ?

 

 

Sally Page, Historiesamleren

Leseeksrmplar fra Kagge forlag

 

Vær obs på at den ser nok annerledes ut i butikken enn hos meg for jeg har et Leseeksemplar.

 

 

 

Den hjertevarme romanen Historiesamleren gir et rørende portrett av vaskehjelpen Janice. Hun samler på livsfortellingene og hemmelighetene til de hun vasker hos, men strever med å finne nøkkelen til den låste døren i seg selv.

Hun vet at det er gjennom menneskers historier man virkelig lærer dem å kjenne. Fra den nyskilte Fiona og sønnen hennes, til den operasyngende Geordie og den grusomme Mrs. Jadajadajada og hunden Decius; Janice har et unikt innblikk i lokalsamfunnet gjennom jobben hun gjør i folks hjem.
Når hun begynner å vaske hos Mrs. B – en vanskelig og hyperintelligent kvinne i 90-årene – møter hun til sin overraskelse noen som vil høre hennes historie. Mrs. B er overbevist om at det er mer ved Janice enn hva øyet kan se. Hva er det hun skjuler? Og har ikke alle en historie å fortelle?

 

Efraim Pedersen, De døde kommer til bryllup

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Egentlig var stabelen ferdig, men så lå denne hylla og hoppet av Iver etter å få vist seg frem. Ja, så snill som jeg er, fikk den lov å være med.

Men jeg merket litt uro i stabelen, det er nok derfor den ikke er helt snorrett. Ikke alle likte at enda flere snek seg inn.

Særlig de som var i stabelen fra forrige måned. Jeg måtte love dem at de skulle få komme først, hvis ikke hadde kanskje stabelen veltet.

 

 

Fra omslaget:For første gang er historiene til den samiske mesterfortelleren Efraim Pedersen fra Oterodden samlet i én bok. Historiene ble opprinnelig fortalt og nedskrevet på samisk mellom 1882 og 1927.

Efraim Pedersen skildrer på sitt særegne og poetiske vis mennesker og dyr med spesiell kraft, fiender som alltid er ute i ondt ærend, og forteller om de døde som fortsatt er nærværende. Synlige og usynlige vesener i naturen krever også sin plass i menneskenes liv. Drømmenes betydning er viktig, og varsler om både godt og vondt.

Historiene formidler kunnskap om en samisk virkelighetsforståelse som er ukjent for mange. De døde kommer til bryllup vil glede lesere med sine fantastiske historier og store fortellekunst.

 

Victoria Hislop, Arven

Leseeksemplar fra Vigmostad og Bjørke

 

Hislop  har begeistret meg stort og skuffet meg innimellom, men denne tror jeg er bra.

 

Victoria Hislop, De som er elsket

Victoria Hislop, Postkort fra Hellas

Bøker lest oktober 2021, 12 bøker.

 

 

 

Fra omslaget:Storslått pageturner fra bestselgerforfatteren av Øya. Da Helena arver besteforeldrenes leilighet i Athen, blir hun
overveldet av minnene fra somrene hun tilbrakte der som barn på 1960-tallet.Bestefaren, en kald og ondskapsfull mann, var general i det brutale
militærdiktaturet, og mens hun vandrer gjennom de støvete rommene, oppdager hunen rekke verdifulle gjenstander og antikviteter. Hvordan kom de i bestefarenseie? Og til hvilken pris? Helenas ønske om å finne svar vokser i takt med fascinasjonen for arkeologi. En sommer tilbrakt med frivillige på en utgravning på en øy i Egeerhavet gir næring til ønsket om å beskytte de dyrebare fragmentene som er hentet opp fra den solbrente jorden – og å forstå opphavet til bestefarens samling.. Underveis forelsker hun seg i de trange gatene i Athen og innbyggerne der, som viser henne antikvitetshandelens mørke sider. Men vil hunnoensinne kunne veie opp for bestefarens handlinger?

 


S.A.Cosby, Alle syndere blør

Leseeksemplar fra Press forlag

 

Dette skal være en sterk historie jeg absolutt skulle lest.

 

Fra omslaget:Titus Crown er den første svarte sheriffen i Charon County i Virginia. En søvnig småby i sørstatene uten mye kriminalitet. Men etter mange år i FBI, vet Titus godt at selv om hjembyen hans virker idyllisk, så lurer det mange hemmeligheter under de kaprifoldekkede engene.

Et år etter at Titus tiltrådte blir en lærer drept på skolen av en tidligere elev. Eleven blir selv skutt ute på skoletrappen av betjentene til Titus. Eleven er svart, betjenten er hvit. Dette gjør ikke hverdagen enklere for Titus, spesielt når en radikal gruppe vil paradere for å feire byens sørstatshistorie.

Under etterforskningen av skoleskytingen avdekkes det forbindelser til forferdelige forbrytelser. En rekke forsvinninger ser også ut til å ha tilknytning til en sak som har dype, historiske spor i småbyens egne mørke fortid. Charon County er Titus sitt hjem og ligger hans hjerte nær når religion, tro og vold møtes, så er han nødt til å ta et voldsomt oppgjør.

 

Heather Morris, Søstre i soloppgang

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Heather Morris, Tatovøren i Auschwitz

Heather Morris, Cilkas reise

Heather Morris, Tre søstre

 

 

Heather Morris skriver gripende historier om virkelige mennesker. Jeg grugleder meg til denne nye som jeg forstår vil få tårene til å renne.

Stort var det å bli invitert til Aschehoug for å spise lunsj sammen med Morris og høre historien bak bøkene. Da hadde hun bare så vidt begynt på denne nye.

Snakk om jubeldag

 

 

1942: Den japanske hæren erobrer Singapore. Øya står i brann, og mange av de utenlandske innbyggerne må flykte.
Den engelske musikeren Norah Chambers har allerede sendt datteren i trygghet, nå må hun selv komme seg unna. Sammen med en gruppe australske sykepleiere, får hun plass på skipet HMS Vyner Brooke. Men bare etter to dager til sjøs blir skipet bombet og senket.
Norah og venninnen Nestah, redder seg i land på en strand i Indonesia, men blir fanget og sendt til et enda verre sted enn det de forlot, de beryktede japanske krigsfangeleirene. Her råder sult og brutalitet, men også små glimt av håp, som når musikken fra Norahs “stemmeorkester” gir de andre fangene et øyeblikks flukt fra elendigheten. Og kanskje vil vennskapene kvinne i leiren bygger gi noen av dem håpet, styrken og kameratskapet de trenger for å overleve.
Dette er en historie om kvinner i krig: en roman om søsterskap, tapperhet og utholdenhet under de mørkeste omstendighetene.

 

 

Anne Stern, Jordmoren i Berlin

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Første bok i en ny serie og det går rykter om at den er veldig spennende. Oj, blir visst mye krim denne måneden. De norske vil nok bli prioritert. Men skal definitivt leses.

 

 

Berlin, 1920-tallet: En kvinne blir funnet død, druknet i elva Spree. Politiet tror hun har tatt sitt eget liv – men kan det stemme? Den unge jordmoren Hulda Gold er på jobb hos den druknedes nabo, som nekter å tro at det dreier seg om selvmord. Sammen med kriminalkommissær Karl North, trenger Hulda seg inn i byens skyggeside, steder der folk ikke gjerne snakker med politiet, og hvor grusomme hemmeligheter kan skjule seg blant stor nød.
Dette er den første boken om jordmoren Hulda Gold, en krimserie som utspiller seg i Berlin på 1920-tallet.

 

Cecilia Klang, Kan inneholde spor av Tommy Roos

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Siden det er mye krim, blir nok en feelgood bra. Her står det også Serie Forshammar 1. så da betyr det vel at det kommer flere sikkert.

 

 

Tommy Roos jobber på fabrikken i hjembyen Forshammar og har vært gift med ungdomskjæresten Martina i mange år. En gang var han byens store rockestjerne, men nå er de store drømmene lagt på hylla, og musikkambisjonene er erstattet med hus, Volvo og hund. Tommy synes selv at alt går greit, men under en samtale med en parterapeut slipper Martina bomben: hun vil skilles. Samtidig får Tommy nyheten om at fabrikken trues av utflagging til Estland, med hundrevis av arbeidsledige som resultat.
Tommys liv er i ferd med å kollapse fullstendig,. Men så møter han operasangeren Gunnel Aurell, en gang en internasjonalt kjent stjerne. Kan Gunnel hjelpe ham med å finne tilbake til sin egen stemme?
Dette er en roman om de store hendelsene i det lille livet. En slags powerballade i bokform, en sang om den mannen man ønsket å bli og den mannen man faktisk

 

Andrev Walden, Jævla menn

Leseeksemplar fra Kagge forlag

 

Debutbok, kommer i handelen i midten av mai.

 

 

Fra omslaget:Julen 1983, i en tomannsbolig i skogene utenfor Norrköping, røper en mor en hemmelighet. En syv år gammel gutt ved navn Andrev får vite at hans far ikke er hans far. Den egentlige faren bor i et land langt borte og har hår ned til skuldrene. Som en indianer, sier moren, og peker mot albuen så gutten skal forstå. Det bruser i gutten. Det føles som om han er i en bok om en som får vite at faren hans er konge i et magisk land, og at en ånd skal ta ham med dit. Men det kommer ingen magiske ånder, bare nye fedre som ikke er hans.

 

Katarina Widholm, Å telle hjerteslag 

Leseeksemplar fra Vigmostad og Bjørke

 

Feelgood fra Stockholm på 30~tallet høres underholdende ut.

 

 

 

Fra omslaget:Svensk feelgood fra 30-tallet! Året er 1937 og syttenårige Betty forlater hjembyen for å bli tjenestepike hos legefamilien Molander på Östermalm i Stockholm. Arbeidsdagene er lange, og legefruens nedlatende holdning konstant. Betty er uskyldig og kunnskapssøkende, og hun ser at det i storbyen finnes både andre muligheter og en langt større frihet enn hun var vant med i hjembyen. Ikke minst knytter hun et sterkt vennskap med Viola, tjenestepiken i nabohuset. Gjennom bøkenes verden kommer Betty også i kontakt med Martin, som er universitetslektor og av jødisk herkomst. Kjærlighetsrelasjonen mellom dem blir umulig. Å telle hjerteslag er fortellingen om en ung kvinnes vei ut i livet, i en historisk tid som ligner vår egen. Det er en varm roman med tidsriktig språk og fargesterke detaljer som raskt forflytter leseren til tiden rett før andre verdenskrig bryter ut.

 

Catherine Ryanair Hyde, En helt vanlig gutt

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Catherine Ryan Hyde, Bli her

Catherine Ryan Hyde, Dagen som endret alt

Hyde skriver svært gripende bøker og jeg gleder meg veldig til denne, men….. Jeg liker godt å ha pocketbøker i juli måned, feriemåneden, så vi får se om den må vente. Nå blir vi ikke så mye på reisefot som vi vanligvis bruker å være, og her er det nå ferie hele året, så jeg har ikke bestemt meg enda om det blir pocketsommer denne gangen. Men jeg har to nye av Kelly Rimmer også, en annen av mine favoritter, som ligger på vent, så vi får se.

368 sider

 

 

Fra omslaget:NYHET fra Catherine Ryan Hyde: En helt vanlig gutt

I byen er det fullstendig kaos, samfunnet kollapser, og det er mye å være redd for.
Dette har Remy lært av sin far, som etter morens død tar med seg sønnen ut i villmarken, der de skal forberede seg på en kommende dommedag. Ingen andre vet hvor de er, matforrådet blir stadig mindre, og snart er det vinter. Remy er ensom og redd mye av tiden, og rett før han fyller 8 år, dør faren brått. Nå må han klare seg selv.

Annie er omsorgsfull mor til to adopterte tenåringer. En dag hører hun om en liten gutt som er funnet, og som virker helt vill. Han snakker ikke og er livredd mennesker. Annie ønsker å hjelpe, og er ikke den som gir opp lett, men vil hun klare å ta på seg denne oppgaven – og er det riktig med hensyn til de andre medlemmene i familien?

 

 

Susanna Alakoski, Londonjenta

Leseeksemplar fra Samlaget

 

Susanna Alakoski, Bomullsengelen

Jeg likte den første boka Bomullsengelen svært godt og er derfor spent på bok nummer 2 i serien.

378 sider

 

 

Andre bok i den kraftfulle Bomullskvartetten om arbeid, liv og lengt.

Vi er i 1950-åra. Greta har forlate mamma Hilda og bomullsfabrikken i Vasa for eit betre liv. Ho arbeider som barnejente og pleieassistent i Stockholm til draumane tar henne til London.

Ho får jobb hos den intellektuelle familien Conley, er saman med andre barnejenter frå Sveits, lærer seg engelsk og treffer Elizabeth Taylor. Bomullsfabrikken og tekstilindustrien kjennest langt unna.

Heime i Vasa er Hilda framleis ein bomullsengel i ein industri stadig meir pressa av automatisering og konkurranse frå Sverige og fjerne land. Gretas bror Jonni jobbar på Algots i Borås og forelskar seg på fagforeiningsseminar. Lite anar Greta om kva framtida vil bringe, og kva konsekvensar det kan få å forlate heimbyen sin.

Londonjenta er andre bok i den kraftfulle Bomullskvartetten om liv, arbeid og lengt for kvinnene i Finland og Sverige på 1900-talet. Dette er ei forteljing om arbeid, kjærleik og vennskap, der kvardagsliv og verdspolitikk er trådar i same veven.

 

 

Valérie Perrin, Glemt på en søndag

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Det er ikke ofte man ser en roman så lovprist og så slaktet som Perrins Å vanne blomster om kvelden. Jeg likte den godt.

Valérie Perrin, Å vanne blomster om kvelden

De tre var jeg derimot mer lunken til:

Valérie Perrin, De tre

Derfor er jeg svært spent på å lese debutboken hennes, Glemt på en søndag. Jeg ser at den får også både gode og dårlige omtaler.

320 sider.

 

 

 

Fra omslaget: Å vanne blomster om kvelden-forfatter Valérie Perrins debutbok Glemt på en søndag vant bl.a. Bokhandlerprisen i Frankrike og er solgt til 20 land. Den rommer både humor og nostalgi, og Perrin har selv sagt at den er hennes mest poetiske bok.

Glemt på en søndag handler om hvordan fortiden påvirker nåtiden, og hvordan uforløst kjærlighet kan skape dype arr.

Vi møter 21 år gamle Justine som har bodd sammen med besteforeldrene og fetteren Jules helt siden foreldrene døde. Hun jobber på et aldershjem og bruker mye av dagen på å stelle og høre på fortellingene til de gamle. Hun kommer særlig tett på den nesten 100 år gamle Hélène og bestemmer seg for å skrive ned livshistorien hennes i en blå notisbok.

Mens Justine hjelper Hélène med å bearbeide minner om både kjærlighet og krig, inspirerer Hélène Justine til å ta et oppgjør med fortidens hemmeligheter og til å takle hennes livs store tap.

Men én dag begynner de pårørende å motta mystiske telefonsamtaler fra aldershjemmet, og alt blir snudd på hodet.

 

Mikki Brammer, Ting vi angrer på

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Noe vi kommer til å få mer av er bøker om døden, da det nå begynner å bli et tema som ikke lenger skal ties om. Heldigvis. Vi har behov for å snakke om hele livet også den delen der vi forlater dette livet. Og for ikke å snakke om sorgprosessen for de som er igjen.

336 sider.

 

Fra omslaget:Ting vi angrer på er en hjertevarm, klok og humoristisk roman som tar tak i et av de mest tabubelagte emner i den vestlige verden – døden – og forvandler den til en hyllest til livet.

Clover Brooks har alltid følt seg tettere knyttet til de døende enn til de levende. Da hennes elskede bestefar dør alene mens Clover er ute og reiser, begynner hun å arbeide som sjelesørger i New York og dedikerer livet til å hjelpe folk gjennom deres siste tid på jorden.

Clover tilbringer så mye tid med de døende at hun ikke har mye tid til overs til seg selv – helt til hun bestemmer seg for å forlate New York for å finne den gamle flammen til en av klientene sine. Reisen tvinger Clover til å tenke over hva hun ønsker for sitt eget liv … og om hun våger å åpne opp for nye vennskap og ny kjærlighet.

Ting vi angrer på er Mikki Brammers debutbok, og er så langt solgt til 32 land.

 

Tina Frennstedt, Det siste bildet 

Leseeksemplar fra Vigmostad og Bjørke

 

Tina Frennstedt, Forsvunnet

Tina Frennstedt, Nedtelling 

Tina Frennstedt, Skjærsild

 

Bok 4 gleder jeg meg til. Enda er det flere nye krimbøker jeg skulle hatt med, men de må vente. Jeg følger for mange serier. Jeg er blitt litt flinkere til å la være å begynne på nye, men fremdeles har jeg vansker med å la være.

 

 

Fra omslaget:

Nervepirrende og overraskende – basert på virkelige hendelser.
En ung kvinne forsvinner sporløst på vei hjem fra en kveld på byen i København. Seks år senere dukker et bilde av henne opp på nettet. Hun sitter i en ukjent bil, med rufsete hår og et stresset blikk. Kort tid etter blir det lagt ut et nytt bilde, denne gangen av en kvinne som hadde vært savnet i sytten år. Kvinnenes skjebner kobles overraskende til en kjent skuespillerinnes flytting til Österlen. 
Tess Hjalmarsson, lederen for Skånes Cold Case-gruppe, er tatt ut av stillingen sin på grunn av en feil. Men da profiler Carsten Morris ber om hennes hjelp, blir hun kastet inn i den dramatiske etterforskningen rundt bildene og de savnede kvinnene.

 

 

Ruth Kvarnström-Jones, De fabelaktige kvinnene på Grand Hôtel

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Ny serie som jeg er svært spent på for jeg er jo veldig glad i historiske bøker, men liker ikke for mye hjerte/smerte så håper denne vil passe meg.

 

 

Ruth Kvarnström-Jones er født i Storbritannia, men har bodd i Sverige i 35 år. Hun har tidligere utgitt Halllenholm-serien på svensk, men dette er den første boken på norsk. De Fabelaktige kvinnene på Grand Hôtel er den første boken i den nye serien Stockholms Perler, der vi får møte historiens kvinner i noen av Stockholms mest spektakulære bygninger. Serien har allerede blitt en internasjonal snakkis og rettighetene er foreløpig solgt til åtte land.


Året er 1901 og Stockholm er en by i endring. Mens de rike drømmer om større boliger, vakrere utsmykninger og det beste av tekniske nyvinninger – drømmer de fattige om mat til familien og en rimelig lønn å leve av.
Det legendariske Grand Hôtel er en juvel i den svenske hovedstadens krone. Men hotellet er i økonomisk knipe, og de dresskledde herrene i styret har kommet fram til at de trenger en helt spesiell kvinnes talent for å redde hotellet: Wilhelmina Skogh. Hun eier en rekke fremgangsrike hotell langs de svenske jernbanene. Men hun er like fryktet som respektert som leder.
Den unge Ottilia forlater den lille byen Rättvik, for å jobbe ved det myteomspunne hotellet. Sammen med flere andre kvinner må hun kjempe mot urettferdigheter og hindringer i en mannsdominert bransje. Kvinner forventes å ta seg av hjemmet – men hva er et hotell om ikke et hjem?

 

Rebecca Makkai, Jeg har noen spørsmål til deg

Leseeksemplar fra Kagge forlag

Det er veldig mange spennende romaner denne måneden, av forfattere jeg aldri har hørt om før. Kagge forlag gir ut utrolig mye nytt og spennende for tiden og det er en glede for en leselysten bokblogger.

 

Fra omslaget:

Jeg har noen spørsmål til deg er en intens pageturner og en litterær triumf, og en New York Times bestselger.

Den prisbelønte forfatteren Rebecca Makkais fjerde og mest bemerkelsesverdige roman så langt, er en besnærende og brennaktuell roman, som både er et fengslende mysterium, en undersøkelse av kollektiv hukommelse, og historien om én kvinnes oppgjør med fortiden.

Bodie Kane, en vellykket lærer i filmhistorie med en anerkjent podkast, har lagt fortiden bak seg. Hun vil helst ikke tenke på familietragedien som preget ungdomstiden, og de fire stort sett ulykkelige årene på en internatskole i New Hampshire, der medeleven Thalia Keith ble drept. Omstendighetene omkring drapet og dommen mot en trener på skolen, Omar Evans, blir fortsatt heftig diskutert på nettet.

 

Natasha Lester, En ny verden

Leseeksemplar fra Bonnier norsk forlag

 

Lester er en av mine favoritter når det gjelder historiske romaner, basert på virkelige personer. Jeg har likt svært godt alle hennes bøker. Jeg gleder meg derfor veldig mye til å lese denne nye. Vil bli prioritert.

Natasha Lester, Den franske fotografen

Natasha Lester, Syersken fra Paris

Natasha Lester, Den hemmelige gaven

Natasha Lester, Huset på Rivieraen

Natasha Lester, Alix St. Pierres Tre liv

 

 


Dette er en engasjerende og følelsesfull roman inspirert av virkelige hendelser, fra bestselgende Natasha Lester som har solgt over 75 000 bøker i Norge.

Manhattan, 1922: Evelyn forlater sin konservative familie for å forfølge den usannsynlige drømmen om å bli en av landets første kvinnelige fødselsleger.

For å finansiere utdannelsen kaster hun seg inn i det famøse Broadway-showet Ziegfeld Follies som danser, og risikerer dermed sitt gode navn og rykte. Må hun vende familien ryggen for godt og ofre sjansene til den store kjærligheten – alt for å oppnå det tilsynelatende umulige?

 

 

 

Jeannette Walls, Herfra og til månen

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Jeg har lest tre bøker av Walls før. Dette er omtaler fra den første tiden jeg blogger bøker. Da hadde jeg kun månedsoversikter.

Krystallslottet og Sølvstjernen:

Bøker lest november 2016

Ville hester:

Bøker lest juli 2017

Walls skriver fra eget liv og fra bestemorens og bøkene er fantastiske. Jeg er derfor utrolig spent på denne.

 

Fra forfatteren av bestselgeren Krystallslottet kommer en høydramatisk og gripende roman med handling lagt til den amerikanske forbundstiden.

Sallie er datteren til den karismatiske Duke Kincaid, en stor mann med mye makt i en liten by. Sallie vokser opp i Virginia på 1920-tallet, midt i den amerikanske forbudstiden. Familien har tjent store penger blant annet på ulovlig brennevinshandel. Hun husker lite av moren som døde tidlig, og faren har giftet seg på nytt og fått sønnen Eddie.

Sallie ligner sin far, hun er skarp og ressurssterk, mens Eddie er som sin mor – skjør og engstelig av natur. Når Sallie prøver å få Eddie til å bli litt tøffere, blir han utsatt for en ulykke, og Sallie blir kastet på dør.

Ni år senere kommer hun tilbake, fast bestemt på å kreve sin plass i familien. Det viser seg å være vanskeligere enn hun trodde, men med hevet hode tar hun tak i hemmelighetene og skandalene som skjuler seg i det store huset.

Du kommer til å falle pladask for Sallie, en temperamentsfull, uredd kvinne som nekter å bli satt i bås.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg