Snakk om jubeldag

 

Dagen startet med et besøk i kafeen hos Cappelen Damm, for jeg skulle hente noen bøker.

Så gikk vi videre til Gyldendal.

 

Her kom Kjersti Herland Johnsen, til venstre i bildet,  og møtte oss. Hun ga oss en liten omvisning.

 

Aschehoug og Gyldendal husene er egentlig ganske lik, men hos Gyldendal ble alt revet og bygd om, så det er mye åpnere.

Artikkelen til Anne Lise finner du her:

https://hverdagsnett.no/boktips/bokrelaterte-arrangementer/1752-eksklusiv-invitasjon?fbclid=IwAR2h3p3u64UQhkLWL4Rh2uym12-lO_2xsqmIQqOo6UnG5eO5muoTFPb8UGY

Kjersti er aktuell med ny julebok. Jul i Himmelfjell. Dette er den andre juleboken hun har skrevet. Den første heter Julebrev og ble utgitt i 2020.

Kjersti Herland Johnsen, Julebrev

 

Gyldendalhuset, et hus inni huset.

 

 

 

 

 

De var veldig glad for takterrassen. Til høyre, Mona, Anne Lises datter, som også var med oss til lunsj.

 

Så går turen til Aschehoug

 

Anne Margrethe Aandahl, Aschehoug inviterte til lunsj med Heather Morris. Forfatteren bak Tatovøren i Auschwitz, Cilkas reise og Tre søstre.

Heather Morris kommer til Oslo, og du og jeg er invitert til å møte henne

Det var så kjekt å høre henne fortelle om hvordan hun tilfeldigvis fikk høre historien om Lale og Gita.  Egentlig var det meningen det skulle bli et filmmanus, så det gikk flere år før det ble bok.

Nå blir likevel historien filmet og blir til en miniserie. Heather Morris bor i Australia.

 

Helene, ansvarlig for 50 uavhengige bokhandlere, var også tilstede.

Heather forteller at for henne er det uaktuelt å skrive historier som kun er fiktiv. Hun vil basere historiene sine på virkelige mennesker. Men selvfølgelig med litt kunstnerisk frihet.

Hun har gitt ut bøker i 58 land, på 50 språk. Hun syntes selv det hørtes utrolig rart ut, men var svært takknemlig.

 

Jeg satte utrolig stor pris på at vi fikk invitasjon til å møte henne, rett og slett beæret.

Vi fikk også høre hvordan hun fikk Cilkas historie. Cilka fikk hun ikke møtt, for hun hadde gått bort, men hun fikk hennes historie fra Lale og Gitas historie, for de kjente henne og hun snakket mye med Cilkas venner og naboer.

De tre søstre, der fikk hun møte flere ganger både søstrene og deres familie.

Hun fortalte at hun ble gitt en dagbok fra da de tre søstrene rømte fra fangeleiren.

Hun skriver nå på ny bok fra Malaysia under andre  verdenskrig, der hun forteller historien om to sykesøstre, ei fra England og ei fra Australia, som jobbet med å pleie de syke, under bombingen.
Den er planlagt utgitt neste høst, så vi må nok vente en stund før vi får den på norsk.

 

Anne Lise i Hverdagsnett og jeg, har hatt mange bokopplevelser sammen de siste årene. Vi møttes på nett, med bøker som felles interesse.

Julaften i juli i Larvik

Krimhelg på Osterøy

Krimhelg Osterøy, Virkelighet møter fiksjon, 2022

Krim i hagen. Wow. Så gøy

Afternoontea i Aschehougvillaen

Lillasjel i forlagsparadiset

 

Anne Margrethe, redaktør i Aschehoug

Da tar vi farvel med Aschehoug igjen.

Håper vi får komme igjen.

En julebok fikk jeg også med meg.

Gubben var litt kry tror jeg over at også han fikk være med. Og det er jo veldig kjekt for meg at vi kan dele opplevelsen.

Etter møtet dro vi til Toppen i Lørenskog og fikk middag, deilig fårikål. Og vi spiste opp en hel iskake.

 

Fruen måtte vise meg nyinvesteringen som hun var så kry av. Det var nemlig de som var inspirasjonen bak bloggen om downsizing av lelilighet.

Nå ville hun vise at hun hadde fått fryser, så nå var de veldig fornøyd. Man må lese det jeg skrev, for å forstå den humoren. Takk for mat og godt selskap og takk til privatsjåføren og henne som igjen huser oss og oppvarter oss. Gode venner.

Vil dere lese om der, finner dere det her.

Downsizing av hus?Nei takk!!

Downsizing av hus, aldri i verden, sier Bokidioten

 

 

2 kommentarer
    1. Så koselig for deg. Dette var sikkert en stor gledes dag! Herlig med sånne opplevelser. Jeg gleder meg til julebøker, så du ga meg noen fine tips her. Ha en fin dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg