Elly Griffiths, Jenta under jorden og Løgnens hus

Elly Griffiths, Jenta under jorden, bok 1 og Løgnens hus, bok 2

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Jeg har sett fine omtaler om denne serien av bokelskere som har lest den på engelsk. Nå oversetter Cappelen Damm de til norsk og jeg var veldig spent.

Av og til lurer jeg på hvorfor jeg faller pladask for noen bøker, mens andre er jeg mer lunken til. Jeg kan klage på noe i en bok og elske det samme i en annen. Slik jeg ikke liker for mange detaljer,  men likevel elsker Garbraith, som er så innmari detaljert og i tillegg 900 sider, som jeg heller ikke liker. Det er merkelige greier. Noen ganger kan vi ikke sette helt fingeren på hvorfor vi liker så godt en bok og liker ikke en annen, enda de kan være ganske lik.

 

Rut Galloway ble jeg veldig glad i etter få sider. Hun er en enstøing, ikke helt fornuftig heller innimellom, som vi vil finne ut etterhvert, men jeg trykket henne inn til mitt hjerte, som en god venn. Livredd for at noen skal gjøre henne noe. Katteelsker som meg selv, det er et pluss.

Spennende er det også. Til tider veldig spennende. Stakkars Ruth. Enda godt jeg vet at Griffith har skrevet mange bøker i denne serien. Griffith er et psevdonym. Dominica de Rosa heter hun egentlig.

Hun har utgitt flere serier. Bok 3 og 4 i Gallowayserien vil bli utgitt i Norge på nyåret og jeg gleder meg allerede. Jeg må vel vente til april likevel, til jeg skal ha tema bøker i serier. Jeg er jo litt rar. Kjører tema hver måned. Jeg leser mer når jeg gjør det sånn og mange synes det er kjekt å lese de samle-bloggene, så da blir det sånn.
De utgis i pocket, ca 300 sider, fantastiske feriebøker. Gubben har lest den første og han likte den. Jeg lurte meg til å lese den andre når han dro på jobb igjen, så nå ligger den på hodeputen hans og venter på at han skal komme hjem.

Annerledes plott, med en rettsarkeolog i hovedrollen. Lærerikt også, for hun skriver mye om skikker flere hundre år tilbake.

Politioverbetjent Nelson, er en særing han også. Og mange andre spennende personer får vi møte. Slik det ofte er i engelske krimserier. De er sjelden striglet i dresser alle i de seriene, slik de gjerne er i de amerikanske. Jeg håper inderlig det blir TV-serie av denne krimserien. Jeg ser for meg Vera fra krimserien ved samme navn, bare litt yngre, sammen med Columbo. Ler bare ved tanken. Det hadde vært gøy.

Anbefaler varmt Ruth Galloway. Det er ikke grotesk og makabert beskrevet, men det er bein og knokler. God lesing. Gled deg.

 

 

fra omslaget:

Da politiet finner menneskerester utenfor King’s Lynn i Norfolk, mistenker man at det er levningene etter Lucy Downey, en jente som ble kidnappet ti år tidligere. Da rettsarkeolog Ruth Galloway undersøker knoklene, viser det seg – til politioverbetjent Harry Nelsons skuffelse – at de mer enn tusen år gamle.

Helt siden Lucy ble kidnappet har Nelson mottatt mystiske brev med referanser til rituelle ofringer. Da enda en jente forsvinner og Nelson mottar et nytt brev, ber han Ruth om hjelp til å tolke brevene. Kan det virkelig være en sammenheng mellom kidnappingen av Lucy for 10 år siden og jenta som er forsvunnet nå?

Snart viser det seg at Ruth er i livsfare fordi hun hjelper politiet, og jakten på kidnapperen blir en kamp mot klokken både for den forsvunne jenta og for Ruth.

Dette er første bok i den spennende serien med arkeolog Ruth Galloway og politioverbetjent Nelson.

 

Elly Griffiths, Løgnens hus

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Bok 2

.

 

 

fra omslaget:

Da politiet finner menneskerester utenfor King’s Lynn i Norfolk, mistenker man at det er levningene etter Lucy Downey, en jente som ble kidnappet ti år tidligere. Da rettsarkeolog Ruth Galloway undersøker knoklene, viser det seg – til politioverbetjent Harry Nelsons skuffelse – at de mer enn tusen år gamle.

Helt siden Lucy ble kidnappet har Nelson mottatt mystiske brev med referanser til rituelle ofringer. Da enda en jente forsvinner og Nelson mottar et nytt brev, ber han Ruth om hjelp til å tolke brevene. Kan det virkelig være en sammenheng mellom kidnappingen av Lucy for 10 år siden og jenta som er forsvunnet nå?

Snart viser det seg at Ruth er i livsfare fordi hun hjelper politiet, og jakten på kidnapperen blir en kamp mot klokken både for den forsvunne jenta og for Ruth.

Dette er første bok i den spennende serien med arkeolog Ruth Galloway og politioverbetjent Nelson.

 

November:

 

November:

 

Lesestabel november 22, Uinnbundet, Fin blanding nytt og gammelt

Kjersti Herland Johnsen, Jul i Himmelfjell

Camilla Davidsson, En liten toroms med potensiale

Marit Reiersgård, Jenta uten hjerte

Randi Fuglehaug, Fallesjuke

Alka Joshi, Hennapiken

Patricia Wilson, En sommer i Hellas

Nita Prose, Stuepiken

Emilie Schepp, Hvite spor

Peter May, Kritikeren

Januar:

Bøker lest januar 2022, 14 bøker, herav 5 krim/spenning

Februar:

Bøker lest februar 2022, 24 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2022, 15 bøker, herav 14 krim

April:

Bøker lest april 2022, 17 bøker

Mai:

Bøker lest mai 22, 14 bøker, mest krim

Juni:

Bøker lest juni 22, 16 bøker

Juli:

Bøker lest juli 22, 10 bøker, herav 1 krim

August:

Bøker lest august, 2022, 13 bøker, herav 1 krim

September:

Bøker lest september 22, 10 bøker

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

 

 

Oktobernummeret av Hverdagsnettmagasinet!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg