Elizabeth Strout, Amy og Isabel 

Elizabeth Strout, Amy og Isabel 

Leseeksemplar fra forlaget Press

 

Jeg trodde dette var en ny roman av Strout, men det er debutboken. En av mine mange favorittforfattere. Hun skriver fantastisk.

Elizabeth Strout, Olive Kitteridge

Elisabeth Strout, Olive igjen

Elizabeth Strout, Jeg heter Lucy Barton og Hva som helst er mulig.

Elizabeth Strout, Åh, William

Elizabeth Strout, Lucy ved havet

 

Amy og Isabel bærer ikke preg av å være noe debutbok. Den er fantastisk skrevet som alle Strouts bøker. Hun gjør noe få greier, hun skriver om hverdagsmennesker på en slik måte at vi kjenner oss igjen.

Historien vokser og vokser jo mer vi blir kjent med personene. Og den er tankevekkende.

Hvor enkelt er det ikke å vite hvordan andre burde oppføre seg. Vi vil jo gjerne vite best, ikke sant.

Jeg erfarte dette selv nå nettopp. Vi bor jo i et område med mye natur og masse mennesker som går på fjellturer. Ofte er det redningsaksjoner. Folk som ikke er fjellvant må hentes ned. De starter på lange turer i flipp flopper eller høyhælte sko, uten mat og drikke. Jeg sa nettopp dette at mange er ikke klar over hva de begir seg ut på. Men…. Så går jeg selv på en tur. Bra sko hadde jeg. Men turen var for hard for meg, for bratt og vi hadde ikke nok vann og vi hadde ikke mat med oss. Vi skulle jo være så kort tid. Det var faktisk skikkelig ekkelt for jeg visste ikke om jeg greide å komme meg hjem igjen. Det skriver jeg om her:

Var redd jeg ikke greide å komme meg hjem igjen

Og jeg tenkte på dette når jeg leste at nettopp slik er det. Vi vet best for andre, men bør passe oss for vi har jaggu det nok selv.

Og det er det Strout skriver om. Alle har vi en eller annen utfordring. Og alle har vi hver vår historie i bagasjen som preger oss.

I starten forstår man kanskje ikke dette når man starter å lese om Amy og Isabel, mor og datter, som jobber på samme sted og er tydeligvis ikke på noe særlig talefot. Men etterhvert får vi historien, både før og etter.

Fantastisk skrevet. Strout er rett og slett unik som forfatter. Er du glad i å lese, da anbefaler jeg Elizabeth Strout på det varmeste.

 

 

Fra omslaget:I den kritikerroste debutromanen Amy og Isabelle (1998) følger vi alenemoren Isabelle og hennes seksten år gamle datter Amy gjennom en kvelende varm sommer på 1970-tallet hvor alt kommer for en dag. Hvert blikk de sender hverandre dirrer av en blanding av kjærlighet og avsky og etter at Amy blir oppdaget bak nedduggede ruter i mattelærerens bil så blir den enorme, iskalde avstanden mellom mor og datter helt uoverkommelig.

Når skandalen når alles ører så er det Isabelle som lider under den harde dommen fra innbyggerne i den lille industribyen Shirley Falls, og får forsterket skammen over sin egen hemmelige fortid. Amy og Isabelle skildrer ikke bare en tenåringsjente som opplever kjærlighet og svik for første gang, men også en kvinne som i jakten på et respektabelt liv har fornektet sine dypeste følelser og lengsler.

 

På dagen leser jeg:

 

Amy Harmon, En jente ved navn Samson

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Dette er en fantastisk lese på balkongen bok.

 

 

Fra omslaget:En jente ved navn Samson er inspirert av ekte hendelser, skrevet av bestselgerforfatter Amy Harmon.

En ung kvinne setter ut på en farefull ferd under den amerikanske uavhengighetskrigen

1780, Massachusetts. Separert fra familien i en alder av 8 år og oppvokst i den største fattigdom i Thomas-familiens tjeneste, venter Deborah Samson utålmodig på dagen da hun når myndighetsalderen og endelig kan bli fri. Da uavhengighetskrigen mellom kolonistene og britene bryter ut, ser hun guttene i familien vokse opp og gå ut i krigen, mens hun selv må bli igjen på gården. Glødende opptatt av drømmen om frihet til et helt land, tar hun på seg uniform og verver seg til den kontinentale hæren, der hennes høye høye og slanke figur gjør henne til en overbevisende soldat. Men mens Deborah kjemper for landets uavhengighet og oppdager grusomhetene på slagmarken, må hun også kjempe for å holde identiteten sin hemmelig – også fra mannen hun forelsker seg i.

 

På kvelden:

 

 Christina Erikson, Kvinnene på Svartå

Bok 1. Hvis du var min

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Slektsroman, planlagt serie.

Christina Erikson kjøpte denne herregården og ble inspirert av historien til de sterke damene som styrte her. Og merkelig nok het de Christina, som henne selv.

 

Fra omslaget: Svartå, 1782. Seksten år gamle Christina har store ambisjoner for herskapshuset faren bygger på Svartå utenfor Örebro. Selv om hun blir sendt til Stockholm for å bli presentert ved hoffet og finne en passende ektemann, er det for hestene på gården og for murersønnen Gustaf at hjertet hennes brenner.

I Stockholm blir Christina dratt inn i intrigene rundt kongen og hans søster. Samtidig oppstår det en feide mellom Svartås forvalter og Gustafs far som får ødeleggende konsekvenser. Den eneste Christina ser ut til å kunne stole på, er tjenestepiken sin.

HVIS DU VAR MIN er første del i historien om kvinnene som regjerte på Svartå herregård. Serien, som strekker seg over 250 år, forteller om kvinners utrettelige kamp for kjærligheten og retten til å bestemme over eget liv – fra slutten av 1700-tallet og frem til moderne tid. Det er en historie om himmelstormende kjærlighet, kvinnelig list og maktspill i de øvre lag av samfunnet.


Mai:

Lesestabel mai 24, tema nyheter

Anne Stern, Jordmoren i Berlin

Natasha Lester, En ny verden

S.A.Cosby, Alle syndere blør

Cecilia Klang, Kan inneholde spor av Tommy Roos

Heather Morris, Søstre i soloppgang

Steinar H. Nygaard, Perfekte forbrytelser finnes ikke

Catherine Ryanair Hyde, En helt vanlig gutt

Andrev Walden, Jævla menn

Sally Page, Historiesamleren

Tina Frennstedt, Det siste bildet 

Anne Kyong-Sook Øfsti, Det lille vi vet om mamma

Katarina Widholm, Å telle hjerteslag 

 

 

 

 

Januar:

Bøker lest, gubben og jeg, januar 24, 10 bøker

Februar:

Bøker lest februar 24, 11bøker, tema bøker i serie

Mars:

Bøker lest mars 24, 13 bøker

April:

Bøker lest april 24, 14 bøker

Favorittbøker 2023, 22 bøker

10 favorittkrimbøker 2023

Favoritter, topp 6 romaner, 2023

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg