Sally Page, Historiesamleren

 

Sally Page, Historiesamleren

Leseeksemplar fra Kagge forlag

Jeg var  spent på denne, for det er ikke alle underholdningsbøker jeg liker.

I starten var jeg litt forvirret,  for jeg fikk ikke helt tak i historien, det hoppet veldig mellom personer.

Men etter noen sider, sniker den seg innpå deg. Du blir mer og mer kjent med personene utover i boken. De flettes inn i hverandre og hjelper hverandre og du blir veldig glad i dem.
Så etterhvert blir det en bok jeg ikke greide å legge fra meg, for jeg måtte vite hva som skjedde videre.

Og det er litt av noen  historier som etterhvert blir avdekket.

Det er skrevet i en lett humoristisk tone, så jeg koste meg.

Litt usannsynlig er det kanskje med en slik vaskehjelp i dagens samfunn, som fikser alle oppgaver , men det gjør ingenting, for meg for dette var koselig underholdning. Akkurat passe dose romantikk også. Ingen utslag på hjerte/smerte allergien min. Helt ypperlig.

Det eneste som manglet er en paraplydrink og en parasoll på et cruiseskip, men det kan jeg jo ikke skylde boken for, at jeg mangler. Dette hadde vært en fantastisk feriebok, men fint å lese den på balkongen min også.

 

Den hjertevarme romanen Historiesamleren gir et rørende portrett av vaskehjelpen Janice. Hun samler på livsfortellingene og hemmelighetene til de hun vasker hos, men strever med å finne nøkkelen til den låste døren i seg selv.

Hun vet at det er gjennom menneskers historier man virkelig lærer dem å kjenne. Fra den nyskilte Fiona og sønnen hennes, til den operasyngende Geordie og den grusomme Mrs. Jadajadajada og hunden Decius; Janice har et unikt innblikk i lokalsamfunnet gjennom jobben hun gjør i folks hjem.
Når hun begynner å vaske hos Mrs. B – en vanskelig og hyperintelligent kvinne i 90-årene – møter hun til sin overraskelse noen som vil høre hennes historie. Mrs. B er overbevist om at det er mer ved Janice enn hva øyet kan se. Hva er det hun skjuler? Og har ikke alle en historie å fortelle?

 

På dagen leser jeg:

Catherine Ryanair Hyde, En helt vanlig gutt

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Catherine Ryan Hyde, Bli her

Catherine Ryan Hyde, Dagen som endret alt

 

 

 

Fra omslaget:NYHET fra Catherine Ryan Hyde: En helt vanlig gutt

I byen er det fullstendig kaos, samfunnet kollapser, og det er mye å være redd for.
Dette har Remy lært av sin far, som etter morens død tar med seg sønnen ut i villmarken, der de skal forberede seg på en kommende dommedag. Ingen andre vet hvor de er, matforrådet blir stadig mindre, og snart er det vinter. Remy er ensom og redd mye av tiden, og rett før han fyller 8 år, dør faren brått. Nå må han klare seg selv.

Annie er omsorgsfull mor til to adopterte tenåringer. En dag hører hun om en liten gutt som er funnet, og som virker helt vill. Han snakker ikke og er livredd mennesker. Annie ønsker å hjelpe, og er ikke den som gir opp lett, men vil hun klare å ta på seg denne oppgaven – og er det riktig med hensyn til de andre medlemmene i familien?

På kvelden:
Katarina Widholm, Å telle hjerteslag 

Leseeksemplar fra Vigmostad og Bjørke

Feelgood fra Stockholm på 30~tallet høres underholdende ut.

 

Fra omslaget:Svensk feelgood fra 30-tallet! Året er 1937 og syttenårige Betty forlater hjembyen for å bli tjenestepike hos legefamilien Molander på Östermalm i Stockholm. Arbeidsdagene er lange, og legefruens nedlatende holdning konstant. Betty er uskyldig og kunnskapssøkende, og hun ser at det i storbyen finnes både andre muligheter og en langt større frihet enn hun var vant med i hjembyen. Ikke minst knytter hun et sterkt vennskap med Viola, tjenestepiken i nabohuset. Gjennom bøkenes verden kommer Betty også i kontakt med Martin, som er universitetslektor og av jødisk herkomst. Kjærlighetsrelasjonen mellom dem blir umulig. Å telle hjerteslag er fortellingen om en ung kvinnes vei ut i livet, i en historisk tid som ligner vår egen. Det er en varm roman med tidsriktig språk og fargesterke detaljer som raskt forflytter leseren til tiden rett før andre verdenskrig bryter ut.


Mai:

Lesestabel mai 24, tema nyheter

Anne Stern, Jordmoren i Berlin

Natasha Lester, En ny verden

S.A.Cosby, Alle syndere blør

Cecilia Klang, Kan inneholde spor av Tommy Roos

Heather Morris, Søstre i soloppgang

Steinar H. Nygaard, Perfekte forbrytelser finnes ikke

Januar:

Bøker lest, gubben og jeg, januar 24, 10 bøker

Februar:

Bøker lest februar 24, 11bøker, tema bøker i serie

Mars:

Bøker lest mars 24, 13 bøker

April:

Bøker lest april 24, 14 bøker

Favorittbøker 2023, 22 bøker

10 favorittkrimbøker 2023

Favoritter, topp 6 romaner, 2023

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg