David Ärlemalm, Litt død rundt øynene

 

Aschehoug har startet ny leseutfordring i gruppen, Det må du lese, og i og med at det denne gang  ikke er norske bøker,( i januar leste jeg kun norske forfattere), henger jeg litt etter, men leste den første nå i starten av februar.

https://www.facebook.com/groups/1048985358612432/?ref=share

Kiley Reid, Litt av en tid 

 

Nå var jeg klar for bok nummer to, februarboken:

Bok 2 i Aschougs leseutfordring.

 

David Ärlemalm, Litt død rundt øynene

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Jeg leste den i to jafser. Den er lettlest, store bokstaver og mye luft.

Og den luften trengte jeg, for jeg holdt nesten pusten hele boken. Jeg var dritnervøs. Igjen tror jeg jo at det er virkelige mennesker det handler om. Jeg blir jo så redd for dem, håper så inderlig det skal gå bra.
Det er ganske typisk at de som har vært gjennom tøffe tak fra før, de fortsetter å møte motstand og mistenkeliggjøring.

Rykter og skittkasting er ille, men samtidig er det viktig å følge dem opp.

Det er ikke en bok full av følelser. Arto går litt mekanisk på autopilot for å mestre hverdagen, men samtidig forstår vi hvor mye den lille datteren betyr for han og hvor glad han var i kona si.

En veldig bra debutbok det der. Anbefales varmt.

 

Fra omslaget: Når Sofia dør av en overdose, må Arto bli nykter. Han prøver hardt å skape et normalt liv for seg selv og den fem år gamle datteren Bodil. Så blir han beskyldt for å ha solgt narkotika til ungdommer og får sparken fra jobben på skolekjøkkenet. Arto prøver å redde Bodil og seg selv, men presses til å skaffe penger slik han gjorde før, slik han kan best, og tvinges stadig lengre inn i en verden av løgn, kriminalitet og vold.Fortellingen om Arto og Bodil er rå og øm. Artos kamp for å overleve som tidligere rusmisbruker og alenepappa viser et fordømmende og umenneskelig samfunn fra en skyggeside vi sjelden får lese om.

 

Nå leser jeg:
Gabi Gleichmann, Aurelia

Leseeksemplar fra Kagge forlag

 

Historie fra Bratislava som starter på 1900- tallet, ja det høres interessant ut. Hvis jeg liker denne, vil jeg kjøpe Udødelighetens elexir, utgitt i 2012.

 

 

En historie om en usynlig kvinne i et brutalt århundre. Etter farens død, finner Aron Kohn en koffert i leiligheten hans. Den inneholder et bokmanus, skrevet av en kvinne ved navn Aurelia. Manuset er Aurelias egen livshistorie, en historie som avslører store familiehemmeligheter. Fortellingen begynner i Bratislava tidlig på 1900-tallet og beveger seg gjennom et herjet Europa og over til krigens og etterkrigstidens USA.

“Aurelia” er en sterk fortelling om ikke å kunne velge sitt liv, om å leve uten noensinne å høre til. En storslagen og fengslende historie om en europeisk kvinne i et brutalt århundre, i skyggen av holocaust og atombomben.

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Februar:

 

Februarlesestabelen 2021 er klar, tema Dramatiske romaner og feelgood, fra hele verden

Kiley Reid, Litt av en tid 

Christy Lefteri, Birøkteren fra Aleppo

Jesmyn Ward, Menn vi høstet

Martha Hall Kelly, Syrinpikene 

Sofia Lundberg, Eiketreet


Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg