Alyson Richman, Den lange reisen

Alyson Richman, Den lange reisen

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Jeg har lest alle Richmans bøker og likt alle svært godt.

Jeg sier bare, sett av tid, når du begynner på Den lange reisen. Jeg elsket hvert et ord. For en eventyrlig, herlig, leseopplevelse.

Fra de første linjene var jeg solgt. Jeg begynte om kvelden og leste litt. Og satte meg så ned så snart jeg hadde mulighet dagen etter og leste den ut. Endelig en bok som fengslet meg så mye at alt annet måtte vente. Jeg er fæl til å måtte sjekke meldinger og spille  litt Township, innimellom lesingen, men her ble ikke iPaden løftet en mm og gubben måtte vente for å se siste episoden av Furia.

Hver person i boken har sin historie, men likevel flyter historien lett. Vi er innom ulike land og hver har sine opplevelser som har preget dem.

Jeg vet at ofte blir jeg grepet av en bok når den føles “ekte”, selv om det er en roman og når jeg leser etterordet ser jeg at forfatteren har basert historien på det virkelige mennesker har opplevd og så satt det sammen til en nydelig symfoni, som rommer alle følelser, inkludert noen få rørte tårer på slutten.

Kjære Alison Richman, jeg elsker bøkene dine og du blir bare bedre og bedre. Jeg kjenner jeg har tårer i øynene når jeg skriver dette. Har du enda ikke oppdaget denne forfatteren, da må du bare lese. Mange av de basert på virkelige historier.

Sukk, jeg må vente på en ny.

 

Alyson Richman, Skyenes hemmelighet

Alyson Richman, Et hav av minner

Timer av fløyel, Alyson Richman

En himmel av brev:

Bøker lest oktober 2016

Hele livet på en dag:

Bøker lest januar, februar og mars 2015

 

 

 

 

I sin nyeste roman vever Richman sammen en gripende fortelling om tre liv sammenflettet av skjebnen: en tobarnsmor i en amerikansk forstad, en ti år gammel vietnamesisk båtflyktning og en hardt skadet krigsveteran.

Året er 1979, og Grace Golden finner en forlatt gutt på gaten i den lille forstaden hun bor i. Hennes eget liv, som er preget av lengsel til hjemlandet og traumer etter en barndomsulykke, gjør at hun føler et intenst behov for å beskytte den lille gutten som åpenbart er langt hjemmefra.

Bakgrunnen er Amerika i årene etter Vietnam-krigen, og i Den lange reisen vever Richman sammen tre historier om lengsel, smerte og kjærlighet. Hvordan kommer man seg videre etter et ufattelig tap? Iblant er det de mest uventede vennskapene som helbreder oss.

 

Alyson Richman har skrevet til sammen åtte romaner, og Den lange reisen er hennes sjette på norsk, etter Hele livet på en dag, En himmel av brev, Et hav av minner, Timer av fløyel og Skyenes hemmelighet.Bøkene hennes er utgitt på tjue språk. Hun bor på Long Island i New York sammen med ektemannen og to barn.

 

Nå har jeg begynt på denne, for etter en nydelig feelgood, føler jeg ofte for en helt annen sjanger.

 

Camilla Grebe, Alle lyver

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Jeg har lest de fire første Siri Bergman bøkene, som Grebe har skrevet sammen med søsteren Åsa Träff og de tre siste Grebe har gitt ut alene.

Bøker lest januar og februar 2016

Camilla Grebe, Skyggejegeren

Camilla Grebe, Dvalen

Camilla Grebe, Husdyret


Camilla Grebe, Åsa Träff, Mannen uten hjerte

 


Maria er heldig, og hun vet det. Hun trives i jobben som lærer, hun elsker sønnen sin, sin nye mann Samir og – som oftest – bonusdatteren Yasmin. Men når Yasmin sporløst forsvinner en desembernatt og Samir blir anklaget for å ha drept sin egen datter, raser Marias tilværelse sammen. 

Ingen kan vel drepe sitt eget barn? I alle fall ikke mannen hun elsker og kjenner så godt?

Alle lyver handler om den fine linjen mellom løgn og sannhet som vi stadig balanserer på. En besettende kriminalroman og en skildring av en familie i fritt fall.

 

 

Oktober:

 

 

Lesestabel, oktober 2021, Kjente og kjære

Lene Lauritsen Kjølner, Mord på Kilen

Agnes Matre, Til døden

Lene Lauritsen Kjølner, Sort gryte

 

Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

Februar:

Bøker lest februar 2021, 17 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2021, 17 bøker

April:

Bøker lest april 2021,19 leste, 2uleste, 3 halvferdig

Mai:

Bøker lest mai 2021. 5,5 murstein og 1 roman

Juni:

Bøker lest juni 2021, tema før år 1900, 12 bøker

Juli:

Bøker lest juli 2021, 14 bøker

August:

Bøker lest august, 2021, 12 bøker lest, av de 4 krim

September:

Bøker lest september 2021, 13 bøker

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg