Jeg må sparke hardt

 

Jeg hadde et prosjekt gående med tankekraft.

Jeg skulle snu fra ” jeg vil ikke stå opp” til “jeg har lyst til å stå opp”

Det var forbausende lett å snu.

Kanskje fordi jeg har lyst til at dagen er litt lengre så jeg får gjort mer.

Hei, vent nå! Gjort mer?

Utfordringen er jo at jeg ikke gjør stort.

Joda, jeg er oppe før 8 nå men noe arbeidslyst og iver etter å komme i gang, ja det er totalt fraværende.

 

Det er ikke sitte ute dag. De dagene er det lettere å lure seg unna.

Hemmeligheten til i det hele tatt få gjort litt, er å gjøre bare bittelitt.

Og det har jeg gjort i dag.

Ved å gjøre bittelitt, vokser det til å bli litt mer.

At det blir så mye i dag, nei, det tror jeg ikke.

Jeg vil nemlig lese, for det er også et prosjekt jeg aktivt bruker for å gjøre dagen god.

Men det var ikke det jeg begynte med.

Nei, jeg begynte med et annet prosjekt.

Her har jeg mer jeg skal gjøre og kanskje blir det mer utover dagen, kan#kje blir det mer en annen dag istedenfor.

Ja for tenker jeg at jeg mååååå gjøre det, da roper volken min, vil ikke vil ikke.

Derfor må jeg i så fall lures på nytt, slik jeg lurte meg i gang i dag.

Jeg startet med å bære ut tomat/paprika og vanne urter.

Vanning er noe jeg slett ikke er flink til å huske, men nå når jeg må passe på barna mine, ja da er det lettere.

Jeg fikk en lavendel denne uken når jeg hadde bokvenner på besøk.

Da måtte jeg ned i kjelleren og hente opp en pyntekrukke.

Den har ikke fått stått fremme på årevis så den ble så glad for å få komme frem i lyset.

Den har en tvilling også, kanskje den også.skal få komme opp.

Drivhuset har kommet på balkongen men er foreløpig tomt.

Så tømte jeg ene auk-en.

Jeg har jo kjøpt tomat/chili kit.

Og sitrongress.

Det siste er ekstra spennende.

Jeg kjøpte jo nå på asua-butikken for det er mye brukt i asiatiske retter.

Tirsdag og søndag denne uken har jeg planlagt asiatisk.

 

De tre persilleplantene fra auk-en pottet jeg om.

Så får vi se om jeg greier å ta vare på dem.

Når jeg gidder, skal jeg vanne denne så jeg får en ny pose jord.

Da skal jeg potte om basilikum for jeg har tre av de også.

Det er jo moro å så nye ting.

Men jeg har høstet og høstet hele vinteren og er redd jeg nå ødelegger hele greia.

Men jeg vil prøve.

Som sagt må jeg ha noen prosjekter og dette passer meg.

Bøker er som sagt et prosjekt jeg bruker mye tid på.

Og bloggen selvfølgelig.

Jeg må ha prosjekter for å ha noe å skrive om.

Og ingenting av dette tjener jeg penger på.

Selv om jeg får veldig mange bøker, bruker jeg penger på å reise på bokmøter.

Men nettopp disse møtene er så viktige for de gir meg en jobbfølelse.

Møte med forlag og forfattere som setter pris på det man gjør.

Møte mennesker med samme interesse, det er bare herlig.

Jeg er bedt på et møte i august.

Det er når vi er i Hellas.

Men hvis Hellasturen må avlyses pga av jobbingen til pensjonisten, ja da drar jeg dit.

Omtale Underskogen!

Ulrika Lagerlöf, Underskogen

Jeg forbereder juni presentasjon.

Må snart begynne på den,

Men disse to kommer til helga, de må inn i stabelen.

Kanskje en inn i juni, en i juli?

Jeg er jo veldig glad i stuepiken Molly.

Et dristig kunstran på Mollys bryllupskveld avslører hemmeligheter som lenge har ligget begravet, i denne fengslende og hjertevarme romanen fra bestselgerforfatteren av Stuepiken.

Et bryllup. Et ran. En hemmelighet

Molly Grays liv er i ferd med å endres på måter hun aldri kunne ha forestilt seg. Hun har to store hendelser å se frem til: innspillingen som skal foregå på hotellet av Skjulte skatter, den populære TV-serien om verdifulle antikviteter, og enda bedre: bryllupet med Juan Manuel.

Da Molly tar med seg noen pyntegjenstander til TV-serien for å få en verdivurdering, blir en av dem, et fabergéegg, vurdert som sjelden og veldig verdifull. Mollys nye rikdom blir slått stort opp i mediene, og hun forbereder seg på å selge sin uvurderlige skatt. Men så, på auksjonsdagen, forsvinner den plutselig, og Molly og hennes venner befinner seg midt i det frekkeste kunsttyveriet i manns minne.

Nøkkelen til dette mysteriet ligger i fortiden, i en lenge glemt dagbok, skrevet av Mollys bestemor. For første gang får Molly vite om bestemorens hemmeligheter: at hun var født inn i en velstående familie og forelsket seg hodestups i en ung mann som ikke var bra nok for foreldrene hennes. Og som om det er skjebnebestemt, viser det seg at bestemorens store kjærlighet er en Molly kjenner godt …

Tjenestepikens hemmelighet er en fortryllende og sjarmerende krimgåte.

Nita Prose, Stuepiken

Nita Prose, Den mystiske gjesten 

Nita Prose, Julemysteriet

Fra omslaget av I stormens øye!

1946: Andre verdenskrig er over, og Emma Clarkson gleder seg til å begynne voksenlivet. Hun drømmer om å studere ved universitetet, selv om det betyr å måtte flytte fra den ville og vakre øya Sable Island, der hun og faren alltid har bodd. Men da Oliver Harris, en sjarmerende, britisk kaptein blir reddet fra et skipsvrak i nærheten, endres livet hennes for alltid.

Emma forelsker seg dypt i Oliver, men han reiser hjem til England og kommer ikke tilbake som han hadde lovet. Emma bestemmer seg for å glemme ham, og da en kjekk veterinær ankommer øya for å studere de ville hestene der, forelsker hun seg igjen, bare for å oppdage at det ikke blir helt som hun trodde …

1995: Joanna Griffin sørger over sin døde bestemor, og blir sjokkert da hun oppdager at bestefaren en gang elsket en ung kvinne ved navn Emma. Hun bestemmer seg for å krysse havet i et forsøk på å løse opp i hemmelighetene fra bestefarens fortid …

Julianne MacLean, En verden i flammer

Kjært barn har mange navn, historisk drama, feelgooddrama, drama, her er de jeg har lest i 2022

 

 

Og nyeste Anna Stuart, håper jeg finner veien hit.

 

Denne gripende og uforglemmelige romanen fra andre verdenskrig er inspirert av de utrolige historiene om de tapre kvinnene som kjempet under Warszawaoppstanden.

Polen 1944

«Ta denne beskjeden, gjem den godt.» Med skjelvende hender stikker Hana papirbiten inn mellom brødene i kurven hun bærer på. Hvis denne hemmeligheten havner i feil hender, kan familiens liv være i fare …

Hanas hjem har blitt flammenes rov, familiens bakeri i sentrum av byen er en saga blott. Røyken fra de brennende bygningene rundt henne stiger mot himmelen. Men Hana har allerede mistet mer enn nok. Faren ble brutalt drept av nazistene, og forloveden er flyger i flyvåpenet, og hun aner ikke om han lever eller er død.

Både Hana og de to yngre søstrene deltar i motstandskampen, hver på sin måte. Den temperamentsfulle Zuzi er med i en motstandscelle bestående utelukkende av kvinner, mens den mer forsiktige Orla er sykepleier på et hemmelig sykehus.

Hana selv beveger seg på kryss og tvers i Warszawas gater, med beskjeder som ikke må komme i fiendens hender. Og den lille lappen hun nå skal levere, kan innebære slutten på undertrykkelsen og lidelsene – eller en katastrofe for henne og familien …

 

 

Og denne for Børnes kommer til Osterøy i høst. Det har kommet to bøker til i denne serien og jeg er veldig spent.

Men at Børnes er invitert til Osterøy krimfestival er jo et bra kvalitetsstempel. De blir gitt ut rett i pocket, så det er billige bøker. Perfekt for feriekofferten.

 

Tigerhjerte er en unik og stemningsfull romanserie der handlingen kretser rundt oppklaringen av et brutalt mord. Torill Børnes har skapt en fengslende blanding av historie, kjærlighet, drama og vennskap – en oppslukende sidevender som både berører og får pulsen til å stige!

Bergen, 1900: Lillian er tjue år gammel og har vokst opp i Kina sammen med sin norske far og halvt kinesiske mor. Etter farens plutselige død drar hun til Bergen for å finne ut hva han mente med det siste ordet han sa før han døde: Tigerhjerte.

Lillian averterer etter en assistent som skal hjelpe henne med å gå gjennom farens dokumenter på jakt etter svar, og nitten år gamle Elvira er en av søkerne. Hun bor sammen med moren og to yngre søsken under fattigslige kår, og står uten jobb etter å ha blitt anklaget for tyveri.

Samtidig rystes Bergen av et grufullt mord: En mann blir funnet drept i et bambusbur, et gammelt kinesisk torturredskap. På buret er det risset inn kinesiske tegn, og da Lillian blir hyret til å oversette, får hun sjokk da hun ser at det står Tigerhjerte … Nok en gang har ordet dukket opp i forbindelse med et dødsfall.


Og jeg er så spent på Lys over to hav.

M.L.Stedman, Et liv langt borte

Etter fire år ved fronten, ønsker Tom Sherbourne seg vekk fra alt og alle, og takker ja til den ensomme og farlige jobben som fyrvokter på Janus Rock på Australias sydveslige kyst. Etter hvert finner likevel kjærligheten ham, og unge Isabel forlater gladelig alt for å leve med Tom i havgapet. Men drømmen de to deler om å bli en familie på flere, knuses, igjen og igjen.

En dag driver en båt i land. I den ligger en død mann. I armene hans, et spedbarn som fortsatt lever. Mot alle regler, og ikke uten kvaler, bestemmer paret seg for å ta hånd om barnet som sitt eget. Flere år senere, når de vender tilbake til fastlandet, viser det seg at beslutningen har ødelagt langt mer enn de kunne forestille seg.

M.L. Stedmans høyt elskede debutroman om kjærlighet, skyld og tilgivelse har solgt i over 5 millioner verden over og er utgitt på 45 språk.

 

Trylleglasset skal også inn i dommerstaben, en klassiker jeg ikke har lest:

Herdis ser så mye mer enn det de andre ser. Hun har en sterk sensitivitet overfor alt rundt seg og en fantasi som fargelegger hennes verden. Men hun strever med å finne sin plass, i familien og i leken blant de andre barna i nabolaget. Hjemme er ingen til stede, og bestevenninnen Mathilde har valgt Evelyn over Herdis. Når Herdis kikker i trylleglasset sitt, eksploderer den grå virkeligheten i et vell av farger og former, og åpenbarer seg som noe langt mer vidunderlig enn det den egentlig er.

Trylleglasset er første bind i trilogien om Bergensjenta Herdis Hauge, Torborg Nedreaas’ sterke og rystende oppvekstskildring, som ble utgitt for første gang i 1950. Med stor psykologisk innsikt skildrer Nedreaas Herdis’ barndom og gryende ungdom i Bergen på begynnelsen av 1900-tallet, i den urolige tiden før og under første verdenskrig. For Trylleglasset mottok Nedreaas den første Kritikerprisen i

 

Og når sommer på Villa Hilda kommer, skal den inn i august.

Herdis ser så mye mer enn det de andre ser. Hun har en sterk sensitivitet overfor alt rundt seg og en fantasi som fargelegger hennes verden. Men hun strever med å finne sin plass, i familien og i leken blant de andre barna i nabolaget. Hjemme er ingen til stede, og bestevenninnen Mathilde har valgt Evelyn over Herdis. Når Herdis kikker i trylleglasset sitt, eksploderer den grå virkeligheten i et vell av farger og former, og åpenbarer seg som noe langt mer vidunderlig enn det den egentlig er.

Trylleglasset er første bind i trilogien om Bergensjenta Herdis Hauge, Torborg Nedreaas’ sterke og rystende oppvekstskildring, som ble utgitt for første gang i 1950. Med stor psykologisk innsikt skildrer Nedreaas Herdis’ barndom og gryende ungdom i Bergen på begynnelsen av 1900-tallet, i den urolige tiden før og under første verdenskrig.

Jeg planlegger august som om vi skal på ferie som planlagt, men kanskje drar vi i juli eller senere på høsten. Slik er det bare når pensjonisten har pensjonert seg fra pensjonisttilværelsen.

Juli ser foreløpig sånn ut, men her blir det helt sikkert endringer.

Jeg har jo bøker igjen fra april/mai stabel som må fordeles.

August forberedes også.

Ja du kan le, men dette er noe jeg koser meg med.

Jeg plukker frem bøker og flytter de hit og dit.

Jeg kjenner forventningene og gleden i meg og det er viktigst av alt.

Det kribler inni meg av glede.

Det er god medisin for kroppen.

 

I går kveld så vi A dogs story. Jeg gråt så mye at jeg sa til gubben at dette må være basert på en virkelig historie og det er det.

Rett og slett en nydelig film.

 

Nå skal jeg spille litt og deretter lese mer i denne.

Ingen middagslaging for det er bare rester i dag.

I dag

 

Ulrika Lagerlöf, Underskogen

 

Ulrika Lagerlöf, Underskogen

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Fin serie og tankevekkende også. Hva skjer hvis vi ukritisk hogger ned trærne?

Jeg liker godt denne serien, selv om min personlige smak gjør at jeg kunne tenkt meg litt mer om skogen og livet som tømmerhoggere og skogforvaltning og litt mindre kjærlighetsstyr. Men det må kanskje til for å fenge lesere?

Den hopper mellom nåtid og 1949 og det handler om slekta til hovedpersonen Eva som vi møter i nåtidsdelen.

Boken er velskrevet og den er fengende å lese, så sidene flyr av gårde.

Moro å høre om de ulike vekstene og interessant er jo kampen mellom det å verne og det å tjene penger på skogen.

 

Fra Aschehoug:

Ulrika Lagerlöf jobber med kommunikasjon i skogsbransjen. Hun bor i Uppsala og debuterte i 2021 med Stanna hos mig.

Moltemyra er inspirert av hennes egen slektshistorie. Moren hennes er oppvokst i Bastuträsk i Västerbotten, og på 1940-tallet jobbet mormoren hennes som kokke i en tømmerkoie.

 

Det er en planlagt trilogi.

 

Bok 1:

Ulrika Lagerlöf, Moltemyra

 

 

 

 

Fra omslaget:

Året er 1949 når Siv på nytt drar på arbeid i skogshoggerkoien i de dype skogene i Västerbotten. Livet som husmor var ensomt, og i koia blir hun venn med Märta, en ung kokke som hun skal lære opp. Men Sivs hemmeligheter blir etter hvert tydeligere og truer med å forandre alt – for både Siv og familien hennes.

I nåtidens Djupsele kjemper Eva med tenåringssønnen, Vilgot, Hans engasjement for skogen bringer dem på kollisjonskurs. Midt i konflikter om avvirkning av skog og en truet kulturarv, finner Eva svar på hvordan hennes egen historie er knyttet sammen med skogens tidløse kraft.

Dette er bok to i serien Tømmerfolk, hvor kvinnene står i sentrum av fortellingen om den svenske skogens historie og de konfliktene som omgir den.

 

 

Nå leser jeg:

 

Riis & Rodahl, Ulykkens år

Leseeksemplar fra Kagge forlag

 

Ny historisk serie, noe jeg liker, hvis det bare ikke er for mye romantikk.

 

 

Fra omslaget:

Ulykkens år er første bok i en ny, storslått historisk romanserie fra Danmark og det virkelige Egeskov slott. Serien byr på intenst og medrivende drama fra 1800-tallets herskaps- og tjenerliv i Norden.

En tragisk hendelse en tidlig morgen i 1874 snur livet på hodet for den unge baronessen Jessie. Når storebroren blir funnet livløs i den kalde vollgraven rundt slottet, er hun med ett enearving til Egeskov, og med det følger forventninger om et stort offer.

Også på slottskjøkkenet merkes konsekvensene av den skjebnesvangre dagen. Spesielt for den nye tjenestepiken Oda, som sliter med å finne sin plass blant de intrigante kollegene. Og helt nederst i hierarkiet blir stallgutten Stig dratt inn i dramaet, når han blir bedt om å levere et kjærlighetsbrev i all hemmelighet.

 

 

Nå leser jeg denne:

Jenny Ashcroft, Under en gyllen sol

Leseeksemplar fra Vigmostad og Bjørke

 

Jenny Ashcroft, Fyrtårnets hemmeligheter

Denne leser jeg på senga og koser meg med den. Særlig fordi det er overraskende vendinger, ikke bare forutsigbarhet.

 

 


Fra omslaget:

SØKES: Ledsager til ungt, foreldreløst barn under overfart til Australia.

LONDON, 1941. Rose lengter etter en ny begynnelse. Det er så mange grunner til at hun burde ha ignorert annonsen: krigen, den krevende overfarten, familien hun etterlater seg, forloveden som venter … men fristelsen blir for stor. Få uker senere legger hun ut på reisen og har allerede knyttet et nært og varmt bånd til fem år gamle Walter.

Men i Queensland venter noe ganske annet enn de begge ble lovet. Rose kan ikke forlate Walter før hun vet at han får et lykkelig liv – og hun forstår snart at nøkkelen ligger hos den sårede onkelen hans, jagerpiloten Max. Men hvordan skal hun noen gang klare å si farvel til Walter? Og hva om det ikke bare er ham som gjør at hun ønsker å bli?

 

 

 

Lesestabel april/mai, tema Litt av hvert, det meste nytt

Eva Fretheim, Papirdukkene.

Ingrid Berglund, Sov Dukkelise

Inger Johanne Øen, Selv om himmelen faller

Hallgrímur Helgason, Seksti kilo solskinn

M.L.Stedman, Et liv langt borte

Sondre Bjørgum. Skogfruen

Rebecca Alexander, Hjem til øya

Hallgrímur Helgason, Seksti kilo solskinn

Fredrik Backman, Mine venner 

Sara Strömberg, Sot

Patrick Taylor, En irsk doktor 

Garrett Carr, Gutten fra havet

Agnes Matre, Fartsblind

 

Oversikt over leste bøker 2025

De 12 bøkene jeg likte best i 2025

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

Hva gjør vi nu, lille du

Denne uka har vært travel for meg.

12 gjester til buffet 17. mai.

To Ålesundsturer og besøk i heimen.

I ukene fremover derimot, skal vi være i ro hjemme.

Gubben er opptatt på jobb.

 

 

 

Vet ikke helt hva som skjer jeg men han får nå opp så celebre venneforslag på.facebook også.

Er det ikke nok med en dronning i hus?

 

En av prosjektene mine er mat.

Mat må vi ha, derfor er det et nyttig prosjekt.

Og mye bedre enn husarbeid,  selv om jeg bør prøve å få litt husvask på prosjektlisten også.

Skuffene på kjøkkenet er ruskete igjen og jeg skulle ryddet matbod i kjelleren og vasket ned bad og kjøkken.

Men det får vente.

Det er så mange oppskrifter å velge blant, umulig å vite hvilken som er best.

https://rasamalaysia.com/beef-rendang-recipe-rendang-daging/#h-recipe-summary

Nå skal jeg lage mat med krydder jeg ikke er noe glad i så, det blir spennende.

Kardemomme, nellik, stjerneanis, kanel, med mere.

karriblader, sitrongress, galangal, limeblader, gurkemeie

Gochujang(bønnepaste), rekepaste, tamarind, sambal oelek, chili, risnudler, palmesukker, dumplingark

 

Meny for uka:

 

Lørdag

Rester kjøtt og kyllingvinger

Søndag:

Rester kjøtt med fetaost, stekte poteter, salat

Mandag:

Stekt blandaball med bacon 

Tirsdag:

Kjøttboller og pasta (rester)

Onsdag

Fisk av noe slag

Torsdag

Hainanese Chicken Rice (dampet kylling med ris)

https://www.youtube.com/watch?v=-Ax1yFWhPsU

Fredag:

Klippfisk med kålrot og potet

Lørdag

Vårruller, (rester) 

Søndag:

Biff rendang.

Info

Oppskrift: Beef rendang

Du trenger følgende til to porsjoner:

• 1 gul løk, hakket grovt

• 2 fedd hvitløk, hakket

• 2 cm ingefær, hakket

• 2 cm galanga (ev. ingefær)

• 1 stilk sitrongress

• 1,5 cm gurkemeie, skivet

(Du kan erstatte fersk gurkemeierot med malt gurkemeie eller fersk ingefær, avhengig av hva som er viktigst for retten din: fargen eller smaken. [1, 2]
1. For smak og aroma:
  • Malt gurkemeie: Det vanligste alternativet. 1 ts malt gurkemeie tilsvarer omtrent 1 ss revet, fersk gurkemeierot.)

• 5-6 tørkede røde chili

• 3 ss peanøttolje

• 350 gram storfekjøtt i terninger

• 1 boks kokosnøttmelk

• 2 kaffi limeblader

• 1/2 lime, juice og zest

• 1/2 dl revet kokosnøtt

• Garnityr: 1 hakket vårløk eller en håndfull korianderblader

Slik gjør du: 1. Hakk løk, ingefær, galanga, hvitløk og gurkemeie grovt. Ta bort de 3-4 ytterste skallen på

sitrongresset (ta vare på skallet, dette kan du ha i te). Hakk resten av sitrongresset. 2. Del chilien i 3-4 biter. Kok opp vann og ha det i en liten kopp sammen med chilien. La chilien

trekke litt og rør litt rundt slik at frøene faller til bunn i koppen. Fisk ut biter av chiliskallet

(Men hva bruker jeg, skallet eller frøene?)

3. Bruk en morter eller blenden til å mose sammenløk, ingefær, galanga, hvitløk, gurkemeie,

citrongress

  1. Varm opp oljen i en gryte. Fres under omrøring løk- og urteblandingen til den får en gylden farge og lukter godt. Ha i kjøttet og stek videre til kjøttet har fått en fin brunfarge.
  2. Hell i kokosnøttmelk og ha i limejuice, limezest og limeblader. Ha i en klype salt og kok opp. Senk varmen og la gryten stå og småputre uten lokk 1-1 1/2 time eller til kjøttet er er mørt. Husk å rør om en gang i blant så maten ikke svir seg.
  3. Rist revet kokosnøtt på en tørr stekepanne til det er blitt brunt og mal det i en morter etterpå.
  4. Når gryten har blitt tykk i konsistensen blander du inn kokosnøtt.

Serveres med hakket vårløk.

Tilbehør: 

  • Fres spinat eller revet bladbete i olje til bladene har krympet godt inn. Blandes med ristede peanøtter.
  • Hvit ris som er først stekt i olje og kokt i vann sammen med et par nellikspikre og stjerneanis.

Gubben og jeg har jo fått hver vår nye tjener.

Jeg har den inne, han ute

Jeg bruker kaldt vann uten såpe for jeg liker det, men sønnen mener jeg bør ha litt såpe i til det blir helt rent. Den gamle har nok sluntret unna og ikke vasket skikkelig. Vi får se hva jeg bestemmer meg for.

 

Til og med oppå stolfotene vasker den.

Kunne han ikke ryddet bordet også?

 

Her er et annet prosjekt.

Prosjekt drivhus.

Det kommer det mer om senere.

 

I ettermiddag skal jeg kose meg med kaffe og sjokolade og denne boken.

Fra omslaget:

Ulykkens år er første bok i en ny, storslått historisk romanserie fra Danmark og det virkelige Egeskov slott. Serien byr på intenst og medrivende drama fra 1800-tallets herskaps- og tjenerliv i Norden.

En tragisk hendelse en tidlig morgen i 1874 snur livet på hodet for den unge baronessen Jessie. Når storebroren blir funnet livløs i den kalde vollgraven rundt slottet, er hun med ett enearving til Egeskov, og med det følger forventninger om et stort offer.

Også på slottskjøkkenet merkes konsekvensene av den skjebnesvangre dagen. Spesielt for den nye tjenestepiken Oda, som sliter med å finne sin plass blant de intrigante kollegene. Og helt nederst i hierarkiet blir stallgutten Stig dratt inn i dramaet, når han blir bedt om å levere et kjærlighetsbrev i all hemmelighet.

 

 

I kveld blir det rester av ost og kjeks og ølpølser til tv-kosen.

På senga koser jeg meg med denne.

 

Fra omslaget:

SØKES: Ledsager til ungt, foreldreløst barn under overfart til Australia.

LONDON, 1941. Rose lengter etter en ny begynnelse. Det er så mange grunner til at hun burde ha ignorert annonsen: krigen, den krevende overfarten, familien hun etterlater seg, forloveden som venter … men fristelsen blir for stor. Få uker senere legger hun ut på reisen og har allerede knyttet et nært og varmt bånd til fem år gamle Walter.

Men i Queensland venter noe ganske annet enn de begge ble lovet. Rose kan ikke forlate Walter før hun vet at han får et lykkelig liv – og hun forstår snart at nøkkelen ligger hos den sårede onkelen hans, jagerpiloten Max. Men hvordan skal hun noen gang klare å si farvel til Walter? Og hva om det ikke bare er ham som gjør at hun ønsker å bli?

 

Og så venter jeg på disse som jeg har måtte forlate i Oslo. De skal inn i junistabel.

Og disse

 

Og disse. Ja, men Mariann du får ikke plass til alle i juni.

Og for ikke å snakke om den nyeste av Næss.

Jeg har bare en uke igjen av mai og mange igjen i den stabelen også, som var for april og mai.

Men de vi ikke får med i juni, kan vi ta i juli og august.

Jeg har bestemt meg for å ha blanding pocket og innbundet.

Rett og slett plukke de som frister mest.

Jeg gleder meg til prosjektene mine.

I dag

 

På tur igjen og jeg møter likesinnede


Det ble en bytur til og det var bra for når jeg kom hjem sist, var det mye jeg manglet fra Asia-butikken.

Det er ikke knallblå himmel i dag, men fint likevel.

Innfjorden



Måndalen

 

Tresfjordbrua

Da er vi her igjen. Besøkende ville se Ålesund.

Noen står på vent.



Jeg fant noen likesinnede og satte meg på vent.

 

Ikke kjøp, bare se


Koselig familietur.

 

Vi hentet storegutt på hybelen i Ålesund også, så han ble med.

 

Trøttinger altså.

 

 

Tresfjordbrua tilbake.

 

Nå er kjerringa fornøyd.

Jeg fikk tak i nesten alt.

Nå er jeg snart klar for asiatiske retter.

Det tror jeg blir gøy.

I dag

Oppskrifter jeg vil prøve inspirert av de landene vi besøkte i Asia

Dette er den mest usystematiske og rotete bloggen jeg noengang har hatt og kanskje også den jeg har brukt flest timer på. Målet var å,samle retter fra de landene vi besøkte i februar/mars 2026.

Kanskje vil noen nyttes ut etterhvert om jeg finner noen jeg liker bedre.

Jeg har linket til alle sider der jeg har hentet info og oppskrifter.

Fra Singapore

Singapore februar 26.

Celebrity Millenium. Fra Singapore

Tilbakeblikk på Asiaturen 2026, del 1

Tilbakeblikk på Asia-turen, 2026, del 2

Google sier:

Singapore er et kulinarisk knutepunkt kjent for sin blanding av kinesiske, malaysiske og indiske smaker. De mest ikoniske rettene inkluderer Hainanese Chicken Rice (dampet kylling med ris), krydret Laksa-nudelsuppe, Chilli Crab i søt-sterk saus, og Satay-grillspyd.
  • Hainanese Chicken Rice: Betraktes som nasjonalretten; posjert kylling servert med ris kokt i kraft.

Jeg går derfor for den siden jeg har alle ingrediensene. Og moro med en enkel video. Dæggern hvor sulten jeg ble.

 

Screenshot

 

Morsomt å lese om mattradisjoner i Singapore i bloggen Helles kitchen.

 

https://helleskitchen.org/hainanese-chicken-rice-den-ultimate-paskekyllingen/

https://helleskitchen.org/streetfood-i-singapore/

 

 

Indonesia:

Celebrity Millenium, Bali, Celukan Bawang, februar 26, del 1

Celebrity Millenium, Benoa Bali, Indonesia, februar 26, del 2

Celebrity Millenium, Bali, Celukan Bawang, del 2

Her er det litt begrenset hva jeg kan lage før jeg kommer meg til en Asia-butikk og får kjøpt ingredienser jeg mangler, men kan prøve denne versjonen.

Og nå passet det slik at jeg fikk  meg en Ålesund tur og kunne handle.

 

Men jeg blar og blar i oppskrifter og greier ikke å bestemme meg.

Jeg har studert i timesvis og nå går det helt i surr.

 

 

 

 

Jeg tror jeg må gå tilbake til start.

Singapore er i boks, men jeg sliter med Indonesia.

Jeg må bare ta et valg.

Jeg finner ei oppskrift og så mangler jeg en ingrediens og så går det helt i surr her.

Her ser jeg at man kan fryse ingrediensene så man har til senere.

Screenshot

https://www.altasiatisk.no/oppskrifter/kylling-satay-med-spicy-peanottsaus

Men grillspyd med sataysaus fikk vi og  Alt asiatisk har en enkel oppskrift.

Hun har startet med abonnement på sine oppskrifter men denne lå åpen og jeg har de tre kokebøkenehennes.

 

Screenshot

Oppskrift:

https://millasmat.com/middag/mie-goreng-indonesisk-stekte-nudler

 

 

 

Malaysia

Celebrity Millenium, Penang, Malaysia, February 26

Screenshot

 

oppskrift:
https://lisevonkrogh.wordpress.com/2016/08/13/malaysisk-beef-rendang/

Bildet over er hentet herfra.

Mange av rettene går igjen i de Asiatiske landene.

Istedenfor tamarind kan jeg bruke worchestersaus, mango chutney eller granateple sirup med mere.

Char Key Teow, Malaysia 

Screenshot
Screenshot

Thailand:

Tom yum goong. Alt asiatisk 2, side 80

Celebrity Millenium, Phuket, Thailand, march 2026

Celebrity Millenium, Phuket, Thailand, mars 2026, del 2

 

 

Laksesalat med mango, Alt asiatisk 2, side 102

 


Vietnam :

Celebrity Millenium, Ho Chi Minh, Vietnam, mars 2026, del 1

Celebrity Millenium, Ho Chi Minh, Vietnam , mars 2026, del 2

Celebrity Millenium, Ho Chi Minh, Vietnam , mars 2026, del 3

Alt asiatisk 2, side


Gòi Cuôn, sommerfugler med peanøttsaus
Her fant jeg en oppskrift i kokeboken Alt asiatisk 1 , side 34, Elisabeth Le

 

Og kjøttboller, side 56, Alt asiatisk 2, side 80

 

Hongkong :

Celebrity Millenium, mars 2026, Macau, del 1

Celebrity Millenium, mars 2026, Macau, del 2

Celebrity Millennium, Hong Kong, mars 2026, del 1

Celebrity Millennium, Hong Kong, mars 2026, del 2, Aberdeen

Celebrity Millennium, Hong Kong, mars 2026, del 3, Stanley market

Her går vi for dumplings og igjen Alt asiatisk, enklest det med en kokebok på norsk

Alt asiatisk 2, side 102

 

Screenshot

https://millasmat.com/middag/char-siu

 

 

Taiwan

Celebrity Millennium, Taiwan, Keelung and Kiefen, mars 2026

Celebrity Millennium, Taiwan, Keelung and Kiefen, mars 2026, del 2

 

Taiwqn var ikke enkelt å finne oppskrifter fra, men vi prøver denne, men må,bytte ut søtpotetstivelde med mais.

Screenshot

 

Siste landet vi var i, var Japan

Japan:

Celebrity Millenium, Nagasaki, Japan, mars 2026

Celebrity Millennium , Mars 2026, Kagoshima, Japan

Tokyo, Mars 2026

 

Screenshot

Ser enkelt ut så den går jeg for.

https://www.godt.no/oppskrifter/suppe/7508/ramen-nudelsuppe-med-kylling

https://www.santamariaworld.com/no/oppskrifter/ramensuppe-med-svinekjott-og-egg/

 

Fantastisk rett og slett, og rørende også

Først hadde jeg koselig besøk på formiddagen.

Deretter var jeg med ei venninne til Ålesund.


Igjen heldig med været. Rett og slett nydelig.


Se sauene er ute. Det er herlig.

Og jeg sukket henført for det var to store cruiseskip i havna.

Se hvor lang den er.

Der er det plass til mange.

Bra de kommer med båt og ikke med bobiler, sier jeg.

Det hadde blitt sikkert 4000 bobiler, huttetu.

 

Og i Ålesund fant jeg en ny tjener.

Vi måtte spørre om veien og da ble tjeneren så interessert, for Fontenehuset hadde han ikke hørt om.

Kartappen min viste nemlig mange gater og det mente han var helt feil, så han dro avgårde.

Se hvor målbevisst han er der i front.

Han I brun jakke. Ja, det var slik fart på de at jeg ble hengende etter.

Enda lenger bak ble jeg.

Først etterpå forstod jeg at kart appen min stod på bil, ikke gåing.

Aha, ikke rart den var tullerusk, akkurat som kjerringa som eier telefonen.

Ålesund er en veldig fin by.

 

Og her er det vi dro for.

Screenshot

Parkinsonforeningen hadde demonstrasjon av en sko som kan gjøre gangen bedre.

Og det var så rørende å se.

Han presiserte at det var ikke alle som fikk hjelp av denne skoen.

Men jeg så mange som hadde problemer med å gå og når de fikk på seg skoene, gikk de mye mer avslappet.

Noen tok til tårene når de kjente endringen og jeg felte en tåre bare ved å se på dem.

Det er sensorer i skoene og ved bevegelse vibrerer det og med det responderer hjernen annerledes.

Det forskes på om hjernen endrer mønster så den også blir bedre til å gå, uten skoene.

Jeg syntes det var kjempeinteressant.

Jeg har jo essensiell tremor som gjør at jeg skjelver på hender og føtter og håper det kan komme sko som kan hjelpe meg også til å få roligere bein.

29000 koster skoene og foreløpig har de ikke fått ja på søknader til nav, men de jobber med saken.

Og så vil jo staten ha 6000 av de i moms. Det er skammelig.

Spennende blir det å følge denne forskningen.

 

 


Koselig er det her i jugendbyen.

Fin er hjemveien også.

Tilbake over Tresfjordbrua.

Jeg har ønsket meg en tur til Asia-butikk og det fikk jeg i dag.

Nå har jeg kjøpt det jeg trenger for å la Goong tom yum suppe og alle de asiatiske rettene jeg har sett på.

Nå kan jeg finne oppskrifter.

Jeg har også bestilt sitrongress frø hos auk og skal bli spennende å se om jeg får til de.

Jeg var innom oliviers og kjøpte et krydder jeg liker.

Og innom Life og kjøpte kanel, gurkemeie og eplecider eddik.

Tjo hei, så herlig det er.

Og så fin og rørende dag i godt selskap.

Og på toppen av det hele har jeg fått eldstemann og samboeren på besøk.

Hurra roper jeg.

I dag

 

 

Ofte vanskelig å forklare

 

Jeg så dette på Facebook i dag og syntes det forklarte det med stoffskifte og utmattelse veldig fint.

Har man lavt stoffskifte kan mange fungere helt normalt mens andre sliter med at mye i kroppen ikke fungerer optimalt.

Derfor er det viktig å ikke overbelaste kroppen. Man må kjenne signalene for man henter seg ikke inn igjen så lett. Der andre trenger noen timer til å hvile, kan vi helt møte veggen.

Man har også dårligere stressmestring.

Har du som meg insulinresistens i tillegg, forsterkes disse effektene.

Dette kan være vanskelig å forstå for de rundt en.

Å lære å kjenne kroppen sin er derfor svært viktig.

Det jeg jobber med nå, blant annet ved hjelp av de meditasjonskveldene jeg har, er å lære meg hvordan raskere roe ned, når kroppen stresser. Kroppen kan være stresset selv om man ikke gjør noe og det er en utfordring.

Akkurat nå føler jeg meg roligere.

Jeg lagde buffet til 12 i helga og ja jeg var sliten, men jeg følte stresset var lavt.

 

 

Gubben hadde sin første dag i dag, tilbake i Veidekke for et engasjement.

Så i månedene fremover skal vi være mye hjemme og det tror jeg kroppen vil sette pris på.

Jeg skal prøve så godt jeg kan å ikke planlegge men ta ting som de kommer.

Jeg har jo hatt en liten vri på “jeg vil ikke stå opp” og gjort det om til “jeg har lyst til å stå opp” og det hjalp forbausende raskt. Jeg tenker ikke lenger at jeg ikke vil stå opp.

Men…..det er viktig at jeg likevel lytter. Er kroppen sliten en dag, må den kanskje ha mer hvile.

Og planen er å lese mye.

Denne kom i dag og skal få komme i junistabel.

Og i dag ble det en herlig utedag.

Jeg gikk ut allerede klokka 8.

Men mye lest er det ikke blitt, mest iPad og jeg har hatt besøk.

Dette er en ny serie, sånn herskapelig og tjenere tror jeg.

Blid er jeg ihvertfall.

Og mens jeg satt der ble det noe rart på øyet mitt.

Som en flekk som vandrer rundt.

Jeg vasket øyet og byttet linse men det hjalp ikke så jeg måtte google.

Flekker på øyet er som regel ufarlige “flytere” eller skygger i glasslegemet, men de kan også være tegn på rifter i netthinnen. Hvis du opplever plutselig forverring, bør du oppsøke lege

Så hører jeg flere venner har hatt det, en slik som er vanlig for de over 40 og jeg er jo litt over 40. 😂

Lysestakene jeg fikk i helga passet godt inn i stua mi.

 

Agnes Matre, Fartsblind

Denne har fått omtale i dag.

 

I morgen blir det full fart her.

Jeg får besøk på formiddagen, så skal jeg være med ei venninne til Ålesund og så kommer sønnen og samboeren på besøk. Og tenk at jeg stresser ikke med det heller.

Nå ser jeg MasterChef og så skal jeg i seng til 22.30.

Slik at jeg kan glede meg til å stå opp.

I dag

Agnes Matre, Fartsblind

 

Agnes Matre, Fartsblind

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Fartsblind var veldig fengende.

Lettlest og etter hvert mer og mer spennende.

Jeg synes dette er Matres beste bok i denne serien.

Jeg likte den svært godt.

 

Jeg er litt utålmodig med unødvendige beskrivelser. Jeg vet mange elsker dette, for å se for seg det som skjer, men jeg er en sånn som pløyer gjennom bøkene, bare unntaksvis liker jeg les sakte bøker, med mange beskrivelser. I starten tenkte jeg derfor, å nei, dette går sakte, men det var bare de første sidene. Når jeg først var i gang, var jeg så inni handlingen at jeg hadde nok slukt dusinvis av beskrivelser uten å tenke over det. Og det er dette som er hemmeligheten for meg, om det fenger eller ei. Hvis det først interesserer meg, da legger jeg ikke merke til det som ellers irriterer.

Og Fartsblind var en slik bok for meg, der alt rundt meg blir borte, for jeg er inni boken.

I tillegg er det høyaktuelt tema, nemlig ungdom som rekrutteres til kriminelle handlinger. Dette er en skremmende utvikling.

Og jeg greide ikke å gjette hvem som stod bak, det innrømmer jeg gjerne.

Sårbare ungdommer som lett faller utenfor, er nok en hjertesak for forfatteren som har jobbet i mange, mange år som lærer og kjenner problematikken.

Nå har både hun og mannen, Geir Tangen,  sluttet som lærere og jobber heltid som forfattere.

De har hver sin serie og i tillegg jobber de med en serie de skriver sammen.

 

 

De andre bøkene i serien:

Agnes Matre, Evig fred

Agnes Matre, Fritt vilt

Skinnet bedrar, Agnes Lovise Matre

Agnes Lovise Matre, Iskald

Agnes Matre, Uvigslet jord

 

Geir Tangen, Vargtimen

Geir Tangen, Hundedager

Geir Tangen, Snøengler

 

Hos Artemisias verden finner du omtaler av flere av bøkene jeg planlegger å lese:

https://artemisiasverden.blogspot.com/

 


Fra omslaget: Det er forsommer i Hardanger. En ung kvinne blir funnet drept i skogen overfor fergekaien i idylliske Tørvikbygd. Åstedet er merkelig rent for blod og andre spor, og det er åpenbart at hun er plassert der. Hardanger er på denne tiden av året oversvømt av turister på gjennomreise, og det haster med å få kartlagt mylderet av mulige gjerningsmenn. Da politiet får mistanke om at offeret er en ung prostituert kvinne fra Ukraina, snakkes det om henleggelse. Politistasjonssjef Bengt Alvsaker og det lokale mannskapet hans blir mer eller mindre stående alene om å ønske rettferdighet for den unge kvinnen. Etterforskningen peker mot menneskehandel og prostitusjonsringer, mot rike finansfolk og ukjente bakmenn.

Så rettes søkelyset mot en fjorten år gammel norsk gutt fra området.

 

 

Etter Matre starter jeg på denne:

Riis & Rodahl, Ulykkens år

Leseeksemplar fra Kagge forlag

 

Ny historisk serie, noe jeg liker, hvis det bare ikke er for mye romantikk.

 

 

Fra omslaget:

Ulykkens år er første bok i en ny, storslått historisk romanserie fra Danmark og det virkelige Egeskov slott. Serien byr på intenst og medrivende drama fra 1800-tallets herskaps- og tjenerliv i Norden.

En tragisk hendelse en tidlig morgen i 1874 snur livet på hodet for den unge baronessen Jessie. Når storebroren blir funnet livløs i den kalde vollgraven rundt slottet, er hun med ett enearving til Egeskov, og med det følger forventninger om et stort offer.

Også på slottskjøkkenet merkes konsekvensene av den skjebnesvangre dagen. Spesielt for den nye tjenestepiken Oda, som sliter med å finne sin plass blant de intrigante kollegene. Og helt nederst i hierarkiet blir stallgutten Stig dratt inn i dramaet, når han blir bedt om å levere et kjærlighetsbrev i all hemmelighet.

 

 

På senga leses denne og den er ferdig lest, venter på omtale.

 

Ulrika Lagerlöf, Underskogen

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Fin serie og tankevekkende også. Hva skjer hvis vi ukritisk hogger ned trærne.

 

Ulrika Lagerlöf, Moltemyra

Denne leser jeg nå på senga. 100 sier lest, veldig bra. Tankevekkende også.

 

 

 

Fra omslaget:

Året er 1949 når Siv på nytt drar på arbeid i skogshoggerkoien i de dype skogene i Västerbotten. Livet som husmor var ensomt, og i koia blir hun venn med Märta, en ung kokke som hun skal lære opp. Men Sivs hemmeligheter blir etter hvert tydeligere og truer med å forandre alt – for både Siv og familien hennes.

I nåtidens Djupsele kjemper Eva med tenåringssønnen, Vilgot, Hans engasjement for skogen bringer dem på kollisjonskurs. Midt i konflikter om avvirkning av skog og en truet kulturarv, finner Eva svar på hvordan hennes egen historie er knyttet sammen med skogens tidløse kraft.

Dette er bok to i serien Tømmerfolk, hvor kvinnene står i sentrum av fortellingen om den svenske skogens historie og de konfliktene som omgir den.

Nå leser jeg denne:

Jenny Ashcroft, Under en gyllen sol

Leseeksemplar fra Vigmostad og Bjørke

 

Jenny Ashcroft, Fyrtårnets hemmeligheter

 

 


Fra omslaget:

SØKES: Ledsager til ungt, foreldreløst barn under overfart til Australia.

LONDON, 1941. Rose lengter etter en ny begynnelse. Det er så mange grunner til at hun burde ha ignorert annonsen: krigen, den krevende overfarten, familien hun etterlater seg, forloveden som venter … men fristelsen blir for stor. Få uker senere legger hun ut på reisen og har allerede knyttet et nært og varmt bånd til fem år gamle Walter.

Men i Queensland venter noe ganske annet enn de begge ble lovet. Rose kan ikke forlate Walter før hun vet at han får et lykkelig liv – og hun forstår snart at nøkkelen ligger hos den sårede onkelen hans, jagerpiloten Max. Men hvordan skal hun noen gang klare å si farvel til Walter? Og hva om det ikke bare er ham som gjør at hun ønsker å bli?

 

 

 

Lesestabel april/mai, tema Litt av hvert, det meste nytt

Eva Fretheim, Papirdukkene.

Ingrid Berglund, Sov Dukkelise

Inger Johanne Øen, Selv om himmelen faller

Hallgrímur Helgason, Seksti kilo solskinn

M.L.Stedman, Et liv langt borte

Sondre Bjørgum. Skogfruen

Rebecca Alexander, Hjem til øya

Hallgrímur Helgason, Seksti kilo solskinn

Fredrik Backman, Mine venner 

Sara Strömberg, Sot

Patrick Taylor, En irsk doktor 

Garrett Carr, Gutten fra havet

 

Oversikt over leste bøker 2025

De 12 bøkene jeg likte best i 2025

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

Dagen derpå


Da var dagen over.

Det gikk jo altfor fort.

Siden det er arbeidsdag for de fleste,  ble det tidlig kveld.

Og altfor tett mellom mat og kaffe med dessert så mange var så mett at de orket ikke dessert.

Vårrullene ble gode.

Poteter kunne jeg droppet for det gikk det lite av.

kjøttboller med bacon var godt og dadlene.

Jeg hadde for mye på fatet og ble mett med en gang jeg begynte.

Var nok for sliten, tenker jeg.

Vårruller gikk i fryseren og kjøttet ble tatt av spydene og blir gryte.

Jeg skulle ikke stekt alle vårrullene men tenkte at to på hver er passe.

Er det noe jeg ikke kan, så er det å beregne hvor mye mat som går.

Neste år må jeg skjerpe meg og lage færre retter.

 

Lakserutene var bedre når jeg varmet de i ovnen i dag.

scampiene var for lenge kokt og for lite smak.

Fetaost hadde vært nok med en ja.

Men da ser det jo så lite ut.


Gjestene bidro med mat og drikke de også, både broccolisalat og grønn salat.

Lysestaker fikk jeg også.

Bilde av de kommer når jeg orker å reise meg igjen.

I dag har jeg vasket litt i kjelleren og nå sier kroppen at den vil ikke mer i dag, i hvert fall ikke på et par timer.

Nå skal jeg lese ut denne, drikke kaffe og spise sjokolade.

Det siste også fra en gjest, men jeg ble litt flau for alle hadde med noe, men vi nådde hverken å spise opp eller drikke opp.

Og rester må jo spises, også sjokolade…..ikke sant? Kan jo bli ødelagt.

Frokost og lunsj i dag, var biter med klippfisk brandade, 2 minutt i airfryer og bedre enn i går.

Det var igjen 4 Rekecoctail og jeg fordelte de i to glass, til meg og gubben.

 

Men det ble mye mat i fryseren og jeg er redd vi ikke får plass til brød, men jeg tror det skal gå…håper ihvertfall.

Gubben er blitt så viktig nå tror han,  at han må ha to telefoner.

En gammel til arbeidsbruk og en til finere bruk og kanskje ville det da vært lurt å ta med en.

Nei her ringes det og ingen svarer.

Screenshot

Jeg ringte Apollo i dag.

Vi vet jo ikke nå om gubben får fri når vi har bestilt ferie.

Slik går det når pensjonisten streiker og ikke vil være pensjonist.

Men det var en grei ordning.

Vi kan endre reisen inntil 42 dager før mot et gebyr på kr 500,- pr person.

Hvis vi avbestiller taper vi 4000 i depositum.

Da kan vi avvente en måned og så kan vi avgjøre hva vil endre til.

Og det kan jo også hende at engasjementet hans er ferdig så vi kan reise likevel.

For meg går det greit uansett.

Hvis det ikke blir tur da, blir det tur senere….eller kanskje i fellesferien.

Det får vi se.

 

Barnet mitt har kommet.

Jeg tror jeg skal adoptere det bort til gubben og lure meg unna selv.

Foreløpig står den på vent til sønnen kommer,  så han kan ta oss et kurs.

 

Brødene glemte jeg av så de hevet for mye.

Skitt au, sikkert god likevel

I dag

Det nærmer seg feiring


Gratulerer med dagen.

Her er det siste innspurt før vennegjengen skal feire.

Fetaost er klar for ovnen.

 

Rømmedip med og uten laktose.

Gulrot og stangselleri hører sammen med nachos og dip til kyllingvingene.

Kyllingvinger i djevelsaus med rømmedip og tortillachips

Det blir nok så mye mat at vi kan invitere de som camperer på andre siden.

Ost og kjeks og litt salt snacks

Tjeneren skulle riste brød til klippfisk brandaden. Jojo

Klar for lakseruter.

 

Butterdeigen kveles, jeg mener kjevles ut. 3 plater under og 3 over.

Pensles med egg, klar for ovnen.

Det er når alt skal stekes og gjøres ferdig at det blir hektisk.

Kyllingvinger og grillskiver skal jeg steke tidlig og så holde de varm i tuppervareformer som holder på varmen.

Spyd er laget av kyllinglår, sopp og paprika, marinert i yoghurtdip, karri og garam masala.

Nok spyd til middag i morgen.

Så lagde jeg en god saus av rester av marinaden og sopp.

Vårruller klar for steking.

mozarella og tomatsalat

 

Scampipakker.

Jeg lager de ikke så store for det er så mye forskjellig å velge.

chili/hvitløksmajones til Rekecoctail

Den var det siste jeg lagde.

Burde kanskje ventet enda lenger, men jeg trenger rett og slett å hvile litt før jeg går inn for siste innspurt.

Nå står de i kjøleskapet og venter.

 

 

Et glass sprudlende må vi ha og litt vin til maten, men det blir nok en rolig kveld, for det er arbeidsdag i morgen.

Det nærmer seg feiring.

I dag