Agnes Lovise Matre, Iskald

Agnes Lovise Matre, Iskald

Dette er den andre boken jeg leser av Matre. Jeg likte godt den første Skinnet bedrar og var spent på om Iskald var like bra.

Skinnet bedrar, Agnes Lovise Matre

Det synes jeg definitivt at den er. Boken er bare 300 sider og jeg liker at hun heller holder den skjerpet, enn å ha med lange utbroderinger som mange bruker, som ikke har med saken å gjøre.

Det er spennende fra første til siste side og jeg synes plottet var utrolig bra. Det skal noe til å komme på nye plott, så mange spenningsbøker som blir gitt ut nå for tiden men det har hun greid.

Jeg liker også at hun har med noen fornøyelige beskrivelser:

Sitat:

Han lyste vei med mobiltelefonen innover langs veggen til han fant bryteren bak døra til arkvirommet. Gangen ble en tanke lysere, men ikke særlig hyggeligere. En koloni av fluer og edderkopper hadde i sin naivitet satt de skrøpelige insektføttene sine på landingsstripa som besto av et kvikksølvholdig lystoffrør. Uten en eneste mulighet for å varsle nestemann hadde de blitt grillet levende.

Ja Agnes Matre har flyttet inn i min “må lese alle” liste. Jeg gleder meg til neste og er enig med ektemannen, Geir Tangen, hvis bøker jeg faktisk ikke har lest enda, at skrive det kan hun.

Jeg funderer også på hvordan samtalene handler om  i mørke høstkvelder i slike hus der det begge skriver krimbøker. Det begynner jo å bli noen av disse krimekteparene.

Lars Kepler er et pseudonym som benyttes av det svenske forfatterekteparet Alexander Ahndoril og Alexandra Coelho Ahndoril. Vi har også ekteparet Cilla og Rolf Börjlind, som nok er mine desiderte favoritter med Sprinfloserien.

 

Klokken 05.00 ljomer lyden fra fløyta på M/F «Utne» mellom fjellene i Hardanger. Norseman Xtreme er i gang, verdens tøffeste og desidert kaldeste triatlonkonkurranse. Den lokale lensmannen Bengt Alvsaker er en av 250 nervøse utøverne som hopper i den mørke, iskalde fjorden. Men da han og de andre svømmerne har kavet seg i land i Eidfjord for å hive seg på syklene, ligger en skikkelse med startnummer 22 livløs igjen i vannet.

Da opptellingen gjøres ved konkurransens slutt, viser det seg at en deltaker med samme startnummer likevel er kommet velberget i mål på Gaustatoppen. Hvem er da den druknede, og hvordan havnet han blant Xtreme-deltakerne? Det blir snart åpenbart at det ikke var en ulykke.

Bengt Alvsaker og hans team står foran sin hittil mest kompliserte sak. Jakten på en drapsmann i det lille lokalsamfunnet skal virvle opp mye grums og avdekke gamle og betente hemmeligheter. De idylliske Hardanger-bygdene blir aldri de samme igjen.

7 kommentarer
    1. Herlig? Fin anmeldelse. Vi har flere krimektepar der ute ser du. Chris Tvedt og Elisabeth Gulbrandsen har skrevet tre krimbøker sammen, og Kurt Aust og Kim Wessel skrev sin første ifjor. Men Agnes og jeg er de eneste (!) i verden som vi vet om der begge skriver hver sine krimbøker, og begge er utgitt på store anerkjente forlag. Det er litt gøy … 😃

      1. Og «herlig» skulle ha et utropstegn, ikke et spørsmålstegn etter seg. Kona til Kurt Aust heter dessuten ikke Kim, men Kin. 😳

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg