Roy Jacobsen, de usynlige

Roy Jacobsen, de usynlige

kjøpt selv

 

Jeg har alle fire bøkene og håper å få lest de snart. Jeg har de i pocket, så da er de fine å ha med i kofferten på ferie også.

Jeg har hatt denne sengekanten i dagevis, men har vært så trøtt at det gikk smått. En fin bok men jeg ble ikke akkurat sugd inn i handlingen. Det ble litt stykkevis og delt på et vis. Den fenget men så fenget den ikke. Jeg fikk ikke helt tak i hovedpersonene.
Det tok seg opp litt når barna, de små og store måtte trå til, synes jeg. Jeg begynner lett på den neste, det blir nok i ferien og håper jeg da kommer litt mer i dybden enn jeg gjorde nå.

Men det er spennende å lese hvordan de taklet det harde livet ute på de små øyene. Det skulle vært i dag. Uten vei. Uten telefon. I det hele tatt nesten ingen kontakt med omverdenen.

 

 

Roy Jacobsen, de usynligeIngrid vokser opp på Barrøy. Havet er hennes eventyr. Fisken, stormen, fattigdommen. Hun eier årstidene, fuglene og horisonten. Ingrid må lære alt det ingen lenger kan. En dag må hun lære enda mer.

Med De usynlige er Roy Jacobsen tilbake i samme miljø som er skildret i første del av Seierherrene, kystproletariatet. Handlingen utspiller seg på en liten øy helt ytterst i havgapet på Helgelandskysten, i årene fra 1913 til 1928. Som forfatteren selv sier: «Det fantes tusenvis av slike øyer på norskekysten. I dag er det ingen. De fortjener å bli sett».

De usynlige er første av fire bøker 

 

Nå leser jeg:

Chris Tvedt, Djevelen i detaljene

Leseeksemplar fra Gyldendal forlag

 

Chris Tvedt er en forfatter jeg har lest nesten alt av. Jeg tror jeg har et hull midt i, der noen mangler. Djevelen i detaljene er hans nyeste og den er også en av de jeg håpet å få lest snart.

Chris Tvedt, Formildende omstendigheter

Chris Tvedt, Bevisets stilling

Chris Tvedt, Den som forvolder en annens død

 

 

Fra omslaget: En polakk får strupen skåret over i et treningssenter i Bergen. Den danske leiemorderen som utførte drapet, blir raskt arrestert, men det tar ikke mange dagene før han blir funnet død på cella, det ser ut til at han har hengt seg. Kort tid etter blir den lokale gangsteren Peter Olsen arrestert for å ha bestilt drapet på polakken. Alt peker i retning av at han er skyldig, men forsvarsadvokat Mikael Brenne er allikevel ikke overbevist. Det er for mange detaljer i saken som ikke stemmer. Dessuten er Mikael skeptisk til om leiemorderen virkelig har begått selvmord, slik fengselet hevder. En kveld ringer det på hjemme hos Mikael Brenne. Utenfor står Peter. Han har rømt fra fengselet for ikke å lide samme skjebne som dansken. Mikael har ikke annet valg enn å ta ham inn som en uvelkommen husgjest. Peter Olsen har noe på Mikael, et feiltrinn som vil koste ham karrieren dersom det kommer ut. Som om ikke dette var nok, dukker også KRIPOS-etterforsker Edvard Matre opp i bildet. Edvard har sin egen agenda. For ham er Mikael Brenne og Peter Olsen kun brikker i et spill for å avsløre råttenskap høyt oppe i Bergenspolitiet. Men det er et farlig spill for alle, skal det vise seg. Ikke minst for Mikael Brenne.

 

 

 

Lesestabel mai, 2022, Bøker i serie

Robert Galbraith, Lange skygger

Tove Alsterdal, Rotvelte

Mohlin og Nystrøm, Den andre søsteren 

Tina Frennstedt, Skjærsild

Ulrika Rolfsdotter, Rovhjerte

Åsa Larsson, Fedrenes misgjerninger

Gunnar Staalesen, Bukken til havresekken

Cilla og Rolf Börjlind, Den barmhjertige samaritan 

Arne Dahl, Isløsning

Jørgen Jæger, Dødssymfoni og Blodskrift

Samuel Bjørk, Ulven

 

Det nyeste nummeret av Hverdagsnettmagasinet, proppfull av forfatterintervjuer og mye mer, blant annet Bokidioten som denne gang prøver å rydde i bokhyllene sine. Lykkes hun?

https://hverdagsnett.no/index.php/magasin

Bokidioten er inspirert til å rydde….. eller?


Januar:

Bøker lest januar 2022, 14 bøker, herav 5 krim/spenning

Februar:

Bøker lest februar 2022, 24 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2022, 15 bøker, herav 14 krim

April:

Bøker lest april 2022, 17 bøker

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg