Robert Galbraith, Lange skygger

Robert Galbraith, Lange skygger

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Sjelden har jeg sett så mange har etterspurt neste bok, som de gjorde med femte boken om Cormoran Strike. Den lå nederst i bunken min, men ble den første som ble lest. Den er nemlig så stor at den måtte ligge nederst. Ikke bare av størrelse med også av sider, 900. Oxen-bøkene er også av slikt stort format og jeg liker det egentlig, for de ligger så stødig i fanget når man leser. Eneste utfordringen er på senga når det er få sider igjen. Da er de vonde å holde.

Det tok noen dager å lese denne,  men det var en glede. Engelsk detektivkrim. Jeg som vanligvis ikke liker for mange detaljer, beskrivelser og situasjoner som egentlig ikke har med saken å gjøre, ja det er denne krimboka full av og likevel storkoser jeg meg.

Det er ikke heseblesende action her, ikke i det hele tatt og mye er om hovedpersonene Cormoran og Robin. Det lønner seg nok derfor å begynne på bok 1. Dette er den femte boken.

Jeg har sett de tre første på Hbo, og ser ut som den fjerde også er filmatisert.

Robert Galbraith, Hvit død

Robert Galbraith, Når gjøken galer

Det er noen groteske beskrivelser for de som ikke liker det, men de er korte og ikke mange, så man kan lett bare hoppe forbi de.

Jeg lot meg særlig begeistre over slutten uten at jeg skal si mer om det.

Robert Galbraith er et psevdonym for Joanne Rowling, som har skrevet Harry Potter bøkene.

 


Lange skygger
er femte bok i den kritikerroste serien om detektiv Cormoran Strike og assistenten Robin Ellacott.

Under et besøk hjemme i Cornwall blir privatdetektiv Cormoran Strike overfalt av en kvinne som ber ham hjelpe til med å finne moren, Margot Bamborough – som forsvant under mystiske omstendigheter i 1974.

Det er nytt for Strike å jobbe med en henlagt sak – for ikke å snakke om en førti år gammel, uløst en. Til tross for den ørlille sjansen for suksess, blir han interessert og tar på seg oppgaven, på toppen av en rekke saker han og hans partner i detektivbyrået, Robin Ellacott, allerede jobber med. Robin sliter samtidig med en problematisk skilsmisse, uønskede tilnærminger fra annet hold og sine følelser for Strike.

Etterforskningen av Margots forsvinning viser seg å være en djevelsk kompleks sak, som inkluderer tarotkort, en psykopatisk seriemorder og upålitelige vitner. Og de må innse at selv en flere tiår gammel sak kan vise seg å være dødelig …

 

Nå leser jeg:

 

Tove Alsterdal, Rotvelte

Fått den av en venn

 

Jeg har lest en bok av Alsterdal og har lyst til å lese flere. Det var Blindtunnel

Tove Alsterdal, Blindtunnel

Jeg har flere av hennes tidligere utgivelser i hylla, men velger å begynne på Rotvelte, som er første bok i en ny serie om Eira Sjödin. Bok 2, Synkehull, ligger foreløpig i auguststabel, muligens juni, for jeg må ha en måned til med nyheter 2022. Utfordringen er at jeg også har en stabel igjen med 2021. Travelt å være bokidiot.

 

 

Olof har sonet ferdig. Han livnærer seg av tilfeldige oppdrag helt i randsonen av det alminnelige arbeidslivet. En lys sommernatt er han på vei nordover, han skal levere en bil som noen har kjøpt. På impuls svinger han av motorveien og kjører landeveien som fører til barndomshjemmet. I dusjen finner han faren sin død, drept med en jaktkniv.

En opplagt mistenkt
Politietterforsker Eira Sjödin har akkurat kommet tilbake til sin barndoms trakter for å ta vare på sin gamle mor. Drapet på Olofs far er ikke bare den mest alvorlige kriminalsaken bygda har opplevd siden mordet på Lina, det setter også i gang en prosess i bygda der gamle minner kommer til overflaten. Også for Eira bringer etterforskningen stadig fram nye minner fra barndommen.

Marerittet
Eira var ni år da Lina ble drept. Olof var gutten i marerittene hennes. Men var han virkelig skyldig? Eira forstår at mange har latt være å snakke i alle disse årene fordi Olof var en «perfekt gjerningsmann». Én av dem som har visst mer enn han har sagt, er hennes egen bror, Magnus.

Stigende stjerne
Tove Alsterdal har allerede rukket å gi ut flere bøker på norsk – men det er først nå, etter tildelingen av Glassnøkkelen, den prestisjefulle prisen for beste nordiske krim, at hun virkelig har fått det publikummet hun fortjener. «Tragisk, engasjerende og infernalsk bra komponert», framholder juryen i sin begrunnelse. Dette er en sånn bok som det bare er å la seg oppsluke av, dykke ned i og bli der riktig lenge. Her er både spenning og sterke følelser, tradisjon og brytningstid – kort sagt alt som kreves av en god krim!

 

 

Mai, tema Bøker i serie

 

Det nyeste nummeret av Hverdagsnettmagasinet, proppfull av forfatterintervjuer og mye mer, blant annet Bokidioten som denne gang prøver å rydde i bokhyllene sine. Lykkes hun?

https://hverdagsnett.no/index.php/magasin

Bokidioten er inspirert til å rydde….. eller?

 

 


Januar:

Bøker lest januar 2022, 14 bøker, herav 5 krim/spenning

Februar:

Bøker lest februar 2022, 24 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2022, 15 bøker, herav 14 krim

April:

Bøker lest april 2022, 17 bøker

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg