Påsken 2022, Lese, lese, lese, spise, krim på Tv

Ja det er vinter her på Nordvestlandet.

Det blir innevær, ikke balkongvær.

Vi skal være hjemme, ikke mange planer.

Lunsj i dag, blir rester fra restepizza i går.

Jeg brukte opp noe tacokjøttdeig, salsa og ost fra fryseren, blandet med et glass Dolmio, toppet med rødløk, tomater, hakket hvitløk/oliven(fra kjøledisken på Rema), rest fra tapasaften).

Jeg har lagd rekesalat.

Veldig god Rekesalat

Senere i påsken, blir det kanskje Eggesalat.

EGGESALAT MED SKINKE OG PURRELØK

Det er fiskepudding i rekesalaten, men kun to skiver, derfor blir det fiskepudding til middag mandag.

I morgen er vi bedt bort på påskelunsj sammen med vennegjengen.

I kveld blir det innbakt scampi.

SCAMPI MED SURSØT SAUS

Vel da var menyen klar, tom mandag.

 

Så var det lesestoff.

Det blir ikke krim på meg i påsken, det får gubben ta seg av.

Han leser Geir Tangen sin trilogi for tiden, i gang med nok 2. Hjerteknuser.

Selv følger jeg månedens lesestabel, tema Nyheter 2022

Lesestabel april, Tema Nyheter 2022

Det er en blanding av feelgood og vanlig skjønnlitteratære.

 

I dag skal jeg lese ut:

Jorid Mathiassen, Der hvite liljer vokser

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

Den dumpet ned i postkassa mi her en dag og la seg fremst i lesekøen.

Ja, du er freidig sa jeg til den.

Nå har jeg kommet halvveis og koser meg veldig.

 

Der hvite liljer vokser av Jorid Mathiassen er en vakker og dramatisk fortelling om livslang kjærlighet og krigens brutalitet. Romanen har handling på to tidsplan, der den ene kvinnens skjebne får innvirkning på den andre kvinnens valg. Romanen er inspirert av historien om Blodveien i Nordland, der krigsfanger fra Jugoslavia ble satt til å bygge veier for tyskerne under 2. verdenskrig.

Nordland 2009: Linnea har behov for å komme bort fra Oslo etter at et kjærlighetsforhold har tatt slutt, og takker ja da venninnen tilbyr henne å låne det gamle huset som har tilhørt hennes grandtante Marie på Hjartøy i Nordland. Linnea vet ingenting om hva som venter henne da hun kommer til den forblåste øya midt i mørketiden og utfordringene lar ikke vente på seg. En dag finner hun en liten klokke som setter henne på sporet av en dramatisk historie fra andre verdenskrig.

Nordland 1942: Ungjenta Marie blir rykket opp fra den trygge tilværelsen på Hjartøy da hun blir sendt til søsteren på Rynes, noen mil lenger nord for hjemstedet. Rett ved gården er det en tysk fangeleir der serbiske soldater lever under svært kummerlige forhold. Men midt i grusomhetene vokser kjærligheten fram da Marie møter den unge fangen Jovan. Begge vet at det kan bety døden hvis forholdet blir oppdaget.

Etter hvert som Linnea finner ut mer om Maries dramatiske fortid, tar også hennes eget liv en ny vending.

 

På senga i kveld etter påskekrim, begynner jeg på:

 

Isabel Allende, Violeta

Leseeksemplar fra Gyldendal forlag

 

Jeg sluker alt fra Isabel Allende. En av mine desidert beste favorittforfattere.

 

Isabel Allende, Etter vinteren

Isabel Allende, Over havet

Isabel Allende, Den japanske elskeren

Isabel Allende, En lykkens datter

Bøker lest juni 2021, tema før år 1900, 12 bøker

 

Violeta kommer til verden en stormfull dag i 1920, som første jente i en velstående familie med fem sønner. Etterdønningene av første verdenskrig er fremdeles merkbare, og Spanskesyken inntar hjemlandet Chile nesten i det øyeblikket hun blir født. På grunn av farens forutseenhet overlever familien, men depresjonstiden endrer alt. De mister alt de eier, og blir nødt til å trekke seg tilbake til en vill og avsidesliggende del av landet.

Violeta lever et utrolig liv og opplever noen av historiens viktigste hendelser: kampen for kvinners rettigheter, tyranners seire og fall, og til slutt ikke én, men to pandemier.

Gjennom øynene til en lidenskapelig og besluttsom kvinne skaper Isabel Allende nok en gang et gripende, ambisiøst og imponerende epos.

 

Mandag bør den være lest og jeg fortsetter:

 

Natasha Lester, Huset på Rivieraen

Leseeksemplar fra Anemone, Bonnier forlag

 

Jeg har lest alle bøkene som er oversatt av Natasha Lester og likt den svært godt. Det har vært gripende og tankevekkende bøker, type mine favorittbøker å lese.

Natasha Lester, Den franske fotografen

Natasha Lester, Syersken fra Paris

Natasha Lester, Den hemmelige gaven

 

Paris, 1939: Éliane forelsker seg i den talentfulle maleren Xavier mens hun arbeider ved Louvre-museet. Da nazistene okkuperer byen, må Xavier dra til England, og Éliane begynner å jobbe sammen med den mystiske Rose Valland. De tar fatt på det farlige og hemmelige oppdraget med å kartlegge alle de uvurderlige kunstskattene tyskerne beslaglegger. Nåtid: Remy forsøker å komme seg på bena igjen etter en kjærlighetssorg da hun på mystisk vis arver en eiendom på den franske Rivieraen. I det herskapelige huset oppdager hun en katalog over kunstverk som ble stjålet under andre verdenskrig. Da hun gjenkjenner et maleri som hang på barnerommet hjemme i Sydney, begynner hun å lure på hvor godt hun egentlig kjenner familien sin.

 

Marianne Teie, Dama til Rune

Leseeksemplar fra Cappelen Damm, lånt av Norli Åndalsnes

 

Denne har fenget min interesse,  etter å ha sett gode omtaler

 

Dama til Rune er en morsom, mørk og desperat roman om livskrise, utfordringene med å være to og om hvor vanskelig det er å finne roen alene på en familiehytte.

Den navnløse hovedpersonen, altså «dama til Rune», reiser opp på hytta for å komme vekk fra nettopp Rune, men det viser seg at det å være alene trigger alt hun har av minner og savn. Ikke er hun så alene som hun ønsker, heller. Dama til Rune kombinerer litterær kvalitet, fortellerglede, latter og et dypt, dypt mørke.

Marianne Teie har tidligere utgitt to diktsamlinger, Dama til Rune er hennes første roman.

 

Kristin Hannah, Vinterhagen

Leseeksemplar fra Feelgoodbøker, Cappelen Damm

 

Kristin Hannah har gitt meg noen fantastisk leseopplevelser, men også en jeg ikke likte.

Dette er ingen ny bok, men er nylig oversatt til norsk og jeg er spent.

Kristin Hannah, Nattergalen

Kristin Hannah, Det store ødet

Kristin Hannah, For alle vinder

Kristin Hannah, Sommernatten

 

Søstrene Whitsom er så forskjellige som to søsken kan være. Meredith ble boende i den trygge lille hjembyen, giftet seg, fikk barn og tok etter hvert over ansvaret for familiens eplehage. Den rastløse, uredde Nina er derimot stadig på reise til verdens mest urolige steder, i sitt yrke som krigsfotograf.
Da søstrenes far blir alvorlig syk, vender de tilbake til barndomshjemmet og konfronteres med sin kjølige, distanserte mor, Anya. Selv nå får de ingen trøst fra henne. Som barn var den sterkeste forbindelsen deres den russiske eventyrfortellingen moren fortalte dem. De fikk aldri vite slutten, og Nina presser nå på for å få henne til å fortelle den.
Slik innledes en reise gjennom Anyas liv i det krigsherjede Leningrad, for over femti år siden. Det moren nå endelig forteller Meredith og Nina, vil ryste dem og endre deres oppfatning om hvem de selv er.

Vinterhagen er en gripende fortelling om to søstre som oppdager at deres mor bærer på hemmeligheter de aldri hadde kunnet forestille seg. En mektig og hjerteskjærende roman som synliggjør det vanskelige mor-datter-båndet og utforsker den evige forbindelsen mellom nåtid og fortid

 

Ann-Helén Læstadius, Stjålet

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Enda en av de bøkene jeg gleder meg til i april, da jeg har sett mange fine omtaler og temaet interesserer meg.

 

 

Ni år gamle Elsa blir vitne til at en mann dreper reinkalven hennes. Hun trues til stillhet og blir smertefullt klar over at hennes opphav vekker et glødende hat.
Trusselen mot Elsa forandrer henne for alltid, og gjennom årene bærer hun med seg en del av et reinsdyrøre som en konstant påminnelse. Familien og slektningene kjemper for rettferdighet, men i det stille vokser en desperasjon.
Stjålet er en varm, men samtidig sviende skildring av en glemt del av Sverige hvor mennesker blir satt mot hverandre. Der reinsdyr blir jaget og brutalt drept, uten at politiet etterforsker forbrytelsene. Der spenninger mellom samer og andre beboere forgifter generasjoner.
Augustpris-vinneren Ann-Helén Laestadius’ første roman for voksne er basert på virkelige hendelser

 

Da spørs det om alle disse blir lest.

Om kveldene blir det krim.

 

Jeg ble fortalt at Gunnar Staalesen sin serie om Dumbo og Maskefjes, går på Nrk.

Vi har ikke lest bøkene så da passer det fint.

 

Wisting, sesong 3.

Shetland, sesong 6. Den gleder jeg meg veldig til. Knallgod serie på Nrk.

 

 

Denne har jeg ikke sett før, men så litt kjekk ut.

Vi liker ikke disse maratonseriene som aldri tar slutt, men denne var 6 episoder tror jeg.

Helst vil vi ha en eller to, til nød 3 eller 4.

Annika tror jeg kanskje vi har sett en eller to episoder av, for innbiller meg at de er avsluttende.

Vel, i tillegg til Magnum og Rookie, har vi vel snart nok til å dekke alle kveldene hele påsken.

Tenk før når vi hadde kun Nrk.

 

Og tror du ikke, vi fikk påskedagene.

Det har ikke skjedd før tror jeg, så da ble jeg glad.

Påskegodis og bestemorsnuppen, som nå er for gammel til å bli kalt det, hadde bakt kanelsnurrer.

Snakk om å være priviligert.

Bøker, god mat, godt selskap og tv-underholdning.

Verdens mest bortskjemte, spør du meg

I dag

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg