Isabel Allende, En lykkens datter

Isabel Allende, En lykkens datter

 

Jeg har bestemt meg for å prøve å lese alle av Isabel Allende og har planlagt tre av henne denne måneden. Hun er en av mine favorittforfattere og jeg kjøper alle bøker jeg kommer over av henne, som jeg ikke har lest. Denne fikk jeg av en bokvenn.

Dette var en fabelaktig historie, mye er fornøyelig men det er også mye trist, blant annet de små kinesiske pikene, barn som ble solgt og misbrukt til de døde.
Allende er en stor historieforteller. Jeg har ikke så mye å tilføye til det som står under bildet der det står hva det handler om.

Dette er ingen ny bok, den kom ut i 1999, men nå gleder meg meg til senere i måneden når jeg skal lese den frittstående oppfølgeren, Aurora, et portrett i sepia.

Men det går nå smått med lesingen for tiden, så da spørs det hvor mange som blir lest.

 

 

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Romanen handler om den foreldreløse Eliza Sommers og adoptivfamilien hennes. Historia tar utgangspunkt i Valparaíso, Chile i midten av forrige århundre. Eliza vokser opp hos en engelsk handelsfamilie og må lære seg å oppføre seg som om hun ikke hadde noen indianske trekk. Familien er stor og sammensatt, alle har fargerike historier, kjærligheten blomstrer og avblomstrer i dramatiske og humoristiske episoder. Romanen forteller først og fremst historiene til tre kvinner, Miss Rose, Paulina og Eliza og foregår i Chile, California, i Ville Vesten-miljøer og til sjøs.

Omtale fra forlaget

En lykkens datter er en stor, fortellende roman om den foreldreløse Eliza Sommers og adoptivfamilien hennes. Historien tar utgangspunkt i Valparaíso, Chile, rundt midten av forrige århundre. Eliza . som har ekstremt god luktesans og hukommelse . vokser opp hos en engelsk handelsfamilie og må lære seg å spille piano, kle seg pent og oppføre seg som om hun ikke hadde noen indianske trekk. Familien er stor og sammensatt; alle bærer på fargerike historier; kjærligheten blomstrer . og avblomstrer . i dramatiske og humoristiske episoder. En lykkens datter er en både fantastisk og realistisk roman, som bobler over av fortellerglede. Det er en bok full av mirakuløse sammentreff, spennende beretninger og munter erotikk, på nivå med Åndenes hus. «Det damper av boka, en røverroman i særklasse.» Harriet Eide, Dagbladet«Fortellergleden og frodigheten er til stede, her som i alle Allendes bøker, og det er bare å gi seg over til innfallene, skjebnene, humoren og ikke minst kjærligheten. Dette er underholdning på sitt beste.» Ingeborg Dybvig, Kvinner og Klær

 

Tonny Gulløv, Tusenårsriket

Leseeksemplar fra Vigmostad & Bjørke.

 

Dette blir spennende, ny dansk serie, dette er bok 1. Naturligvis blir det noen vikingebøker denne måneden.

 

I år 937 er danskene i full gang med plyndringstokt i Britannia, og unge Ulv fra Cambria blir tatt til fange som trell og lenket fast på skipet Havormen. Livet om bord er nådeløst, og kjempen Ymer forsøker å lære Ulv hvordan han kan overleve. Men den fyrige Ulv passer slettes ikke til livet som trell, noe som setter livet hans i fare når han er omgitt av dansker som er villige til å ty til dødelige midler for å holde styr på slavene sine.

Juni:


Ildefonso Falcones, Barfotdronningen

 

 

Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

Februar:

Bøker lest februar 2021, 17 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2021, 17 bøker

April:

Bøker lest april 2021,19 leste, 2uleste, 3 halvferdig

Mai:

Bøker lest mai 2021. 5,5 murstein og 1 roman

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg