Eddie Jaku, Verdens lykkeligste mann

Eddie Jaku, Verdens lykkeligste mann

Ført i pennen av Liam Pieper

Leseeksemplar fra Kagge forlag

 

Når en mann på over 100 år skriver bok om at han på tross av alt det vonde han har opplevd, føler han er verdens lykkeligste mann, ja da følte jeg bare at den må jeg bare lese.

Dette var en flott bok som setter spor. En sterk historie fra en som var i fangeleir under krigen. Et foredrag ligger på youtube og skulle vært vist i alle skoler i dag. Det er en viktig del av vår historie og noe som aldri må glemmes.

Hvis du føler deg liten og betydningsløs i verden, så les boken om Eddie Jaku. Han forteller oss hvordan vi ganske enkelt kan sette spor etter oss, hvordan vi kan forandre verden. Det er ganske så sterkt å oppleve hva han måtte gjennom som jøde under krigen, men også fint  lese om hvordan han ser på livet og hvor mange han har inspirert. en bok man ikke lett glemmer, en bok og en mann som har fått følelsene frem i meg og som jeg vil bære med meg. Takk Eddie Jaku.

Her kommer noen sitater fra boken, enkle råd som er så viktige:

Sitat: Jeg lærte som ganske ung at vi alle er del av et større samfunn, og at arbeidet vi gjør, er vårt bidrag til et fritt og trygt liv for alle. Hvis jeg var på et sykehus og så instrumenter jeg hadde lagd, og visste at de ble brukt hver dag for å gjøre livet bedre, ga det meg stor glede. Dette gjelder uansett hvilken jobb du gjør. Er du lærer? Du beriker unge menneskers liv hver eneste dag! Er du kokk? Hvert måltid du tilbereder, gir verden stor glede! Kanskje du ikke elsker jobben din eller du arbeider med vanskelige mennesker, men du gjør likevel viktige ting og bidrar med din lille del til verden. Det må vi aldri glemme. Innsatsen du gjør i dag, vil påvirke mennesker du aldri vil bli kjent med. Det er ditt valg hvorvidt virkningen skal bli positiv eller negativ. Hver dag, hvert minutt kan du velge å handle å en måte som enten virker oppløftende på en fremmed eller trekke ham ned. Valget er enkelt. Det er opp til deg å ta det.

 

Sitat: Hvis du er så heldig å ha penger og et fint hus, har du råd til å hjelpe dem som ikke er like heldige, sa han til meg. Det er det livet dreier seg om. Å dele sin egen lykke. Far fortalte meg ofte at det ligger større glede i å gi enn å få, og at det viktigste i livet – venner, familie og hjelsomhet – er mye mer verdifullt enn penger. En mann er mer verdt enn bankkontoen sin. Den gangen tenkte jeg at han ikke kunne være riktig klok, men nå, etter alt jeg har opplevd i livet, vet jeg at han hadde rett.

 

 

 

Livet kan være vakkert hvis du gjør det vakkert. Det er opp til deg.

Eddie Jaku så først og fremst på seg selv som tysk, dernest jødisk. Men alt skulle forandre seg den 9. november 1938, da han ble banket opp, arrestert og ført til en konsentrasjonsleir. De neste sju årene opplevde Eddie grusomheter det er vanskelig å forestille seg, først i Buchenwald, deretter i Auschwitz og til sist i nazistenes dødsmarsj.

Eddie kom fra prøvelsene med livet i behold og lovet seg selv å smile hver dag. Han hedrer dem som ikke overlevde ved å dele det han har lært og leve livet på best mulig måte. Nå ser han på seg selv som «verdens lykkeligste mann».
Hundreåringen har mye å lære oss om takknemlighet, lykke og et godt liv. Gjennom denne hjerteskjærende, men mest av alt håpefulle fortellingen, lærer vi hvordan det er mulig å finne lykke selv når det ser som mørkest ut.

 

Eddie Jaku

 

Eddie Jaku ble født Abraham Jakubowicz i Tyskland i 1920 og satt i konsentrasjonsleirene Buchenwald og Auschwitz under andre verdenskrig. Da nazistene drev fangene ut på «dødsmarsjen» i januar 1945, klarte han å flykte og ble på mirakuløst vis reddet av soldater fra de allierte styrkene. Han flyttet til Australia i 1950 og har bodd der siden. Eddie har drevet frivillig arbeid ved det jødiske museet i Sydney siden det ble opprettet i 1992, og har vært gift med sin kjære Flore i 74 år. De har to sønner, barnebarn og oldebarn. I 2020 feiret Eddie sin 100-årsdag.

 

 

Nå skal jeg lese:

Morten Pape, Guds beste barn

Leseeksemplar fra Aschehoug

Bok fire i Aschehougs leseutfordring må jeg også prøve å få lest.

Bok 1:

Kiley Reid, Litt av en tid 

Bok 2:

David Ärlemalm, Litt død rundt øynene

 

Bok nummer tre I godt selskap, har vunnet mange litteraturpriser, men hadde ikke så veldig bra selskap hos meg, omtale kommer i morgen i månedsoversikten.

Jeg håper at bok nummer fire, passer meg bedre.

Temaet kan ligne litt på bok 2, Litt død rundt øynene, en bok jeg likte svært godt.

 

 

Simon er løslatt fra fengsel og har flyttet fra København for å skape en ny og trygg tilværelse for den lille familien sin, selv om fortidens demoner konstant spøker i bakgrunnen.
Fetteren Mickey har planer om å flykte fra ungdomsfengselet der han driver de andre til vanvidd med den uberegnelige oppførselen sin.
På Amager i København prøver Jamil å få livet tilbake på sporet etter å ha vært innlagt på en psykiatrisk institusjon. Likevel klarer han ikke å la hevntankene ligge. For noen år siden drepte Mickey og Simon bestevennen hans, Zeki i en rus av avstumpet hat.
Guds beste barn er en medrivende og rørende fortelling om vold, rasisme, svik og vennskap.
Jeg har også så smått begynt på denne:
Bernardine Evaristo, Jente Kvinne AnnetLeseeksemplar fra GyldendalDenne så jeg en reklame på og ble nysgjerrig. Men jeg må si at omtalene under gjør meg litt undrende for de blir så høytflyvende for meg at jeg ikke forstår hva de egentlig mener. Så jeg er spent om jeg liker eller ikke liker.

 

 

 

Jente, kvinne, annet er tolv personlige historier fortalt gjennom blikket til tolv ulike kvinner. Alle søker de etter noe – en felles fortid, en meningsfylt framtid, noen å elske. Forståelse fra en mor, anerkjennelse fra en far. Et sted å høre til. Eller kanskje bare et glimt av håp.

Med varme, humor og tempo lar Bernardine Evaristo hver enkelt stemme tre fram på sin unike måte, og skaper en fortelling om identitet, feminisme, tilhørighet, rase og klassekamp. Dette er historien om England slik du aldri har lest den før.

Jente, kvinne, annet vant en hel rekke priser da den utkom i 2019, og lå i månedsvis på bestselgerlistene i Storbritannia, i tillegg til å være en av Barack Obamas anbefalte bøker.

 

«Et overveldende kaleidoskopisk kunstverk. Jente, kvinne, annet er en uvanlig livsbejaende og vellykket protestroman.» Frode Johansen Riopelle, Morgenbladet

«Teksten sitrer av intensitet. Setningene strømmer frem uten stor bokstav eller punktum, så leseren blir dratt med i en kaskade av levde liv.»
Anne Cathrine Straume, NRK

«Lysende og morsom «woke»-roman.» Kenneth Moe, Aftenposten

«… jeg hyller den utopiske visjonen, og det er nettopp i spennet mellom de ulike holdningene at det blir rom for nyanser og ambivalens.»

Hedda Robertsen, Klassekampen

 

Oversatt av Cecilie Winger.

 

Leselisten for april:

 

Aprillesestabelen, Tema Nyheter 2021

Janet Skeslien Charles, Biblioteket i Paris

Douglas Stuart, Shuggie Bain

Sofie Sarenbrant, Syndebukken

Lene Julsen, Redd deg selv først

Yrsa Sigurdardottir, De tause

Gill Thompson, Et hav mellom oss

Helge Thime-Iversen, Offiseren

Catherine Isaac, Verden for mine føtter

Annie Ernaux, Far / En kvinne

 

 

Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

Februar:

Bøker lest februar 2021, 17 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2021, 17 bøker

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg