Arnaldur Indridason, Mørket vet

Arnaldur Indridason, Mørket vet

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Jeg har lest mange av Arnaldur Indridasons bøker, men de siste årene har jeg falt av og jeg husker faktisk ikke hvor mange jeg har lest. Det passet derfor fint at han nå har kommet med en helt ny serie og jeg har de to første, Mørket vet og Jenta ved broen.

 

Mørket vet er en rolig etterforskingskrim. Det er ikke actionfylt og ikke makabert, så de som liker roligere bøker, vil nok like denne.

Det er også litt en oppvekstroman fra Island, så det er også litt en roman synes jeg. Jeg liker bøker fra Island, om folket og naturen og historien. Så for meg må det ikke være full fart hele boken igjennom, så jeg ikke får dratt pusten, men heller kan kose meg med personskildringer og fundere på hvordan alt henger sammen.

Jeg gleder meg til å følge pensjonisten videre i neste bok. Det var nemlig en krimgåte til i boken som vi ikke fikk svar på, nemlig hvem tok livet av Konrads far.

 

 

Mørket vet er første bok i en ny kritikerrost serie om den pensjonerte politimannen Konrad. Den islandske mesteren har skrevet en sterk og gåtefull historie om fortidige løgner og synder som til slutt kommer for dagen.

En turgruppe oppdager et lik dypt nede i isbreen Langjökull, trolig en forretningsmann som forsvant i området tretti år tidligere. Den gangen ble det gjort omfattende søk, men etter en langvarig politietterforskning sto de igjen uten svar. En av mannens forretningsforbindelser satt kort i varetekt, men politiet hadde ingen fellende bevis.

Nå blir den samme mannen arrestert, og Konrad, den pensjonerte politimannen som ledet saken den gang, blir tilkalt for å gjenoppta etterforskningen. Da en kvinne kommer med ny informasjon, kan det se ut som de endelig har funnet løsningen på den langstrakte gåten.

 

 

Litt usikker på om jeg når flere bøker denne måneden. Igjen har jeg ikke kalkulert med at jeg ikke har så mye tid til lese, men er opptatt med andre ting. Får jeg tid, vil jeg lese:

 

Ellen Hofsø, Soldråper

Leseeksemplar fra CálliidLágádus

Jeg leste Elvesang i september og likte godt den godt. Soldråper er en frittstående etterfølger.

Ellen Hofsø, Elvesang 

 

 

 

En frittstående fortsettelse av romanen Elvesang. Bøkene forteller historien om to ukuelige kvinneskikkelser i hvert sitt land på Nordkalotten på midten av 1800-tallet. Mora Ulrika i Pajala som måtte sende fra seg sin datter og sønn til norskekysten for at de ikke skulle omkomme av sult i Tornedalen, og dattera Kaarina som nå holder på å bli voksen i Lavangen i Nord-Norge.

 

 

 

Oktober:

 

 

Lesestabel, oktober 2021, Kjente og kjære

Lene Lauritsen Kjølner, Mord på Kilen

Agnes Matre, Til døden

Lene Lauritsen Kjølner, Sort gryte

Alyson Richman, Den lange reisen

Camilla Grebe, Alle lyver

Lucy Dillon, Leksjoner i kjærlighet

Lene Lauritsen Kjølner, Damen i Proseccotåken 

 

Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

Februar:

Bøker lest februar 2021, 17 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2021, 17 bøker

April:

Bøker lest april 2021,19 leste, 2uleste, 3 halvferdig

Mai:

Bøker lest mai 2021. 5,5 murstein og 1 roman

Juni:

Bøker lest juni 2021, tema før år 1900, 12 bøker

Juli:

Bøker lest juli 2021, 14 bøker

August:

Bøker lest august, 2021, 12 bøker lest, av de 4 krim

September:

Bøker lest september 2021, 13 bøker

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg