Tyra Teodora Tronstad, Det finnes ingen grenser for gult

Tyra Teodora Tronstad, Det finnes ingen grenser for gult

Leseeksemplar fra Aschehoug forlag

 

Tronstads første voksenroman og mitt første møte med forfatteren.

Av og til møter man en leseopplevelse som gjør at sjelen danser og hjertet gløder og tårene renner og man greier ikke finne ordene som forklarer hvorfor.

Jeg tror faktisk jeg må bruke et sitat fra boken til hjelp:

Jeg hører at jeg blir ivrig, som om jeg ser alt dette for første gang, og jeg gjør det, for fram til nå har jeg aldri sett annet enn de enkelte delene, og dette er noe annet. Dette er komplett, en helhet, en slags fortelling, dette er Marika Møllers siste utstilling, og den treffer meg som noe varmt, en vind, noe jeg ikke kan styre unna, jeg vet ikke hva det er. Jeg vet bare at dette er det motsatte av angst. Dette er liv.

 

Helt fra de første sidene ble jeg dratt inn i historien og den ble så sterk for meg. Det er slett ikke en roman som vil passe alle lesere, det tror jeg ikke. Her er det ikke grever og grevinnen og store slott og rikdommer, nei, her er det en eksentrisk gammel dame, som røyker som en skorstein, roter som en gris og lar være å åpne døren når noen ringer på. Hun er rett og slett vanskelig.

Likevel følger Sigrid intuisjonen sin og nærmer seg denne damen, av grunner hun ikke forstår selv heller. Og enkelt blir det slett ikke.

Men det er så mye som blir fortalt på disse 187 sidene om hva som former oss mennesker og hvorfor vi blir som vi blir, og noen ganger lukker vi døren, selv om det beste for oss ville vært å åpne den. Holder vi den lukket, kan ingen ta fra oss det som berger oss, nemlig kontrollen over livet vårt.

Historien forteller oss også mye om hva et vennskap er, respektere andres grenser og la de få være den de er og vil være.

Jeg tekstet nettopp et bilde og postet på Instagram og Lillasjel, som jeg føler det passet så godt at det skal få bli med.

 

 

 


Sigrid legger ikke så godt merke til gamle folk. Hvorfor skulle hun det? Men en dag kolliderer hun inn i den eldre, skrøpelige Marika og velter henne nesten over ende ved matbutikken. Marika er ikke frisk, hun feiler omtrent alt, og Sigrid tilbyr å bære handleposene hennes hjem. Det blir starten på et vennskap.

Hva er det med Marika som gjør at Sigrid fortsetter å besøke henne, fortsetter å bære handleposer? Er det fordi Marika har malt bilder hele livet, er det fordi hun ble maler trass i alt? I hvert fall sier Marika til Sigrid at det er mye som står i veien for den som vil skape noe, men det som står i veien, må man kaste til helvete og ut.

 

Nå leser jeg:

Yrsa Sigurdardottir, Byttedyr

Leseeksemplar fra Bonnier Forlag

 

Sigurdardottir er også en av de jeg følger, selv om jeg har noen hull midt i, 3-4 bøker jeg ikke har lest

 

Yrsa Sigurdardottir, De tause

Yrsa Sigurdardottir, Dukken

Yrsa sigurdardóttir, Galgen

Yrsa Sigurdardottir, Syndsforlatelse

Løgnen

Bøker lest oktober 2016

 

 

 

Fra omslaget: Redningsmannskaper blir sendt inn i det øde og isolerte islandske høylandet på leting etter en gruppe savnede personer. Hva fikk disse menneskene til å forlate det vesle lyet de hadde funnet og begi seg ut i mørket og vinterstormene? Uten klær eller utstyr til å klare seg i de ugjestmilde omgivelsene. Og hva gjorde de egentlig der oppe? Samtidig finner merkelige hendelser sted på radarstasjonen på Stokksnes. Og ingenting er slik det ser ut ved første øyekast. Hverken blodpølen som viser seg i nysnøen langt fra folk, barneskoen som dukker opp etter å ha vært begravd i årtier, eller det gapende hullet i klippeformasjonen ved havet som har en merkelig tiltrekning på folk.


April: 

 

 

Lesestabel april, Tema Nyheter 2022

Jenny Colgan, Den lille bokhandelen på hjørnet

Maren Uthaug, Og sånn blei det

Veronica Henry, En familieoppskrift 

Valérie Perrin, Å vanne blomster om kvelden

Jorid Mathiassen, Der hvite liljer vokser

Isabel Allende, Violeta

Kristin Hannah, Vinterhagen

Natasha Lester, Huset på Rivieraen

Ann-Helén Læstadius, Stjålet

Amanda Prowse, Drømmen om deg

Erica James, Mødre og døtre

 

Det nyeste nummeret av Hverdagsnettmagasinet, proppfull av forfatterintervjuer og mye mer, blant annet Bokidioten som denne gang prøver å rydde i bokhyllene sine. Lykkes hun?

https://hverdagsnett.no/index.php/magasin

Bokidioten er inspirert til å rydde….. eller?

 

 


Januar:

Bøker lest januar 2022, 14 bøker, herav 5 krim/spenning

Februar:

Bøker lest februar 2022, 24 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2022, 15 bøker, herav 14 krim

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg