Tove Alsterdal, Synkehull

Tove Alsterdal, Synkehull

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Alsterdal er en forfatter jeg liker svært godt, men jeg har ikke nådd å lese alt av henne. Hun er en av de jeg prøver å oppdatere meg på, finne tak i de jeg mangler.

Tove Alsterdal, Blindtunnel

Tove Alsterdal, Rotvelte

 

Lesestabel september 23, Romaner som har ventet

Litt på overtid, leste jeg ut en bok til fra lesestabelen i august, bøker i serie. Temaet i september er bøker som har ventet, så egentlig passet det godt, for Synkehull har ventet.

Når en bok er så bra at jeg glemmer alt rundt meg, glemmer det indre stresset og det kommer en tåre på slutten av boka, ja da er det veldig bra.

Tove Alsterdal skriver utrolig bra. Det er beskrivende om områdene nord i Sverige der de nå flytter byer pga gruvene.

Det er et annerledes og spennende plott. Det går lenge før du helt skjønner hva det dreier seg om. Det er ikke voldelig eller groteske beskrivelser og veldig spennende på slutten.

Den er lettlest, sidene fyker avsted, så jeg har lest den ut på en dag og litt i går kveld, men jeg har ikke gjort stort annet i dag. Jeg er veldig glad jeg har lest den og jeg gleder meg veldig til hun kommer med en ny. Det blir spennende å følge Eira videre. Realistisk er også det Alsterdal skriver om demens.

Jeg har en av hennes tidligere bøker i hylla, Ingen vei tilbake. Evas siste vitne og Kvinnene på stranden og En stille grav, er frittstående, og de må jeg få tak i med tid og stunder. Blindtunnel har jeg også lest, også den er frittstående. Det var den jeg leste først og Alsterdal seilte opp som en jeg ville følge.

 

 

Fra omslaget:

I et øde hus ved Offerssjön, langt inne i de svenske skogene, blir en ihjelsultet mann funnet. Han har vært innelåst lenge og har forsøkt å overleve på insekter. To av fingrene på den venstre hånden er hugget av. Politietterforsker Eira Sjödin settes på saken.

I det nesten forlatte gruvesamfunnet Malmberget, sytti mil lenger nord, finner hun et offer til. Han har også blitt innestengt for å dø. Etter hvert som Eira oppdager skremmende sammenhenger, forsvinner det nok en mann. Denne gangen berører det Eira personlig. For å finne mannen er hun villig til å risikere alt.

 

 

August:

Lesestabel august 23, Bøker i serier

May Lis Ruus, Alle mine barn kom hjem 

Tonny Gulløv, Bastarden

Geir Tangen, Hundedager

Anders de la Motte, De bergtatte 

Kristina Ohlsson, Isbryter

Max Seeck, Jenta under isen

Johanna Mo, Skyggeliljen

Pernilla Ericson, Flukt

Randi Fuglehaug, Tonedød

 

 

 

Januar:

Bøker lest Januar 23, tema utgitt 2021, 12 bøker, herav 3 krim

Februar:

Bøker lest februar 23, tema norske forfattere, 14 lest, herav tre krim

Mars:

Bøker lest mars 2023, tema nordisk, 10, 7 bøker lest, herav 3 krim

April:

Bøker lest april 23, 10 leste, pluss to halvleste, herav 2 krim

Mai:

Bøker lest mai 2023, 16,3 bøker lest, mest krim

Juni:

Bøker lest juni 2023, 16 bøker

Juli:

Bøker lest juli 23, tema pocketsommer, 14 bøker lest

 

2022:

Mine 10 favorittromaner i 2022

De 6 beste krim/spenningsbøker 2022

Kjært barn har mange navn, historisk drama, feelgooddrama, drama, her er de jeg har lest i 2022

Bokåret 2022, Arrangementer, og 50 titler jeg har likt godt.

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg