Ragna Dahl, Kamelonjenta

Ragna Dahl, Kamelonjenta
Gave fra Forlagshuset i Vestfold, når jeg var der på besøk i juli
Kamelonjenta har hoppet inn og ut av stablene i månedsvis, og det er den nok lei av. Helt på tampen av måneden nå, ropte den så høyt, at jeg bare måtte få den inn i stabelen. Jeg turde ikke annet. Jeg var redd for konsekvensene hvis jeg lot den stå sammen med de andre som står på vent.
Jeg trodde dette var en krim, men det var det ikke. Det var en sterk oppvekstroman og en historie om å være redd for at ingen vil elske en og en vil bli alene. Når den frykten kryper inn i en, ja da finner man seg i mye.
Jeg likte at hovedpersonen i boken er obs på at hun ikke må bli lik de som mobber henne, selv om hun fantaserer om hevn.
Hun er et typisk eksempel på at de som opplever tøffe tak ofte dissosierer, for å slippe å ta inn det som skjer med dem.
 Sitat:
Jeg kaller meg selv for kamelonjenta, hun som er ekspert på å late som om ingenting har skjedd, ekspert på å skjule sår og smerte og alt det jævlige folk gjør.
Året er 1962. Anna skal begynne i første klasse på Svartbygdas barneskole. Hun er full av forventning, og mest av alt gleder hun seg til å få nye klassevenner. Istedenfor trivsel og læring, blir hun fanget i en spiral av mobbing. Hun innser at volden ikke tar slutt, men fortsetter hjemsøker henne og former henne. Som ung kvinne begynner hun å ta oppgjør med sine forfølgere. Kampen for å overleve koster mer enn hun er klar over.
Denne har jeg også lest, omtale kommer, men likte den.

Marie Kvernmo, Møtet 

Leseeksemplar fra CálliidLágádus

 

Hva passer vel bedre når man skal lese norske forfattere,  enn å få med også en bok fra det samiske forlaget CálliidLágádus

Jeg fikk tre bøker fra dem og jeg har lest og likt to av de, så nå har jeg kun denne igjen.

Per Lars Tonstad, Aldri så galt at det ikke kan bli verre

Karin Bjørset Persen, Heksetriaden

 

 

Miriam er en samisk kvinne fra kysten av Nord-Troms og har giftet seg med en mann fra reindriftsmiljøet i Guovdageaidnu og bosatt seg der. Hun lever et begrenset liv hvor alt dreier seg om barn, hus og hennes utro juristektemann. En dag koker det over for henne, og hun pakker kofferten i sinne og drar med det samiske koret til storbyen for å synge på en festival. Det blir en tur som forandrer alt. Da festivalen er over, vet hun at hun aldri blir den samme igjen.

 

 

Jeg leser fortsatt på denne og fortsatt har jeg litt dårlig konsentrasjon om dagen, så jeg kan lese bare litt i gangen. Slik er det med lavt stoffskifte. Noen ganger er det vanskelig å lese konsentrert.

Derfor vingler jeg veldig med hva jeg skal lese nå.

 

Aili Kristina Hannisdal, Høy på deg sjæl

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

De som følger bloggen min,  vet at jeg er et følelsesmenneske, og jobber ofte hardt for å holde humør og motivasjon oppe. Jeg er derfor veldig spent på om jeg finner noen tips, som passer meg, i denne boken. Jeg krysser fingrene.

 

 

I Høy på deg sjæl – endorfin som medisin får du en rikholdig verktøykasse for å ta i bruk føl-bra-stoffene som den utrolige hjernen din stimulerer produksjonen av. Kom i god hjerneform og opplev en daglig endorfindusj.

Hodet kjennes som bomull og bena som gelé. Motivasjonen er fullstendig fraværende. Men ikke undervurder hjernen din, den er et fantastisk maskineri. Og nøkkelen til å gjenfinne balanse, motivasjon og lykkefølelse ligger i hvordan du bruker den.

Så bli med inn i hjernens og nevrotransmitternes forunderlige verden, hvor lydbølger blir musikk og lidenskap, og glede og sorg blir til. Fordi hver eneste følelse filtreres gjennom dine sildrende elektriske kretser og nevrologiske baner, skjer ikke livet med deg, men gjennom deg. Derfor kan det å endre en eneste ting forandre alt, nemlig ditt eget fokus.

Lær hvordan du kan gå fra å være umotivert til produktiv, opprørt til balansert, ukonsentrert til fokusert. Bli høy på endorfiner, og føl deg bedre når du trenger det!

Aili Kristina Hannisdal er lege, musiker, låtskriver, endorfinentusiast og hundeeier. Hun spesialiserer seg innen psykiatri.

 

 

Jeg har luktet litt på denne, 42 sider lest,  men den har ikke sugd meg helt inn, så hmmm, er usikker på om dette er den riktige akkurat nå.

 

Stein Sørensen, Brønnøya
Leseeksemplar fra Kolon forlag
Denne dukket opp i postkassa og jeg aner ikke hva som venter meg. Jeg har sett at anmeldelsene spriker litt i alle retninger, så vi får vente og se.

Realitystjernen Maria Ruge myrdes under en fest på Brønnøya utenfor Oslo, og øyelege og milliardarving Jon Holm Matsen blir tilsynelatende et tilfeldig vitne til mordet. Matsen mistenker straks at motivet for drapet ligger i hans egen fortid og i de hemmelighetene han i 19 år har holdt skjult for familie og venner. Slik begynner en eventyrlig etterforskning av egen hukommelse, oppvekst, studietid og identitet, på jakt etter hvordan Jon Holm Matsen kunne ende opp ved Maria Ruges døde kropp.

Brønnøya er en bok om skyldfølelse, samvittighetsgjeld, om arv og hvitvaskede formuer, og om forsøket på å skjule egne motiver for seg selv og andre.

 

Eva B. Ragde og Trude Teige, På åstedet

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Denne ser jeg veldig mange har likt godt så jeg ser frem til å lese den. Det kan derfor være at jeg leser litt i denne på dagtid i dag.

 

 

 

Hvorfor står stolen slik? Er blodsporene fra liket eller drapsmannen? Hørte virkelig ikke naboen skrikene til barnet? Utallige spørsmål må besvares når en forbrytelse skal oppklares. Nitid arbeid og tålmodighet danner rammen for Eva B. Ragdes jobb som en av Norges fremste kriminalteknikere. Her forteller hun detaljert om arbeidet sitt når hun kommer til et åsted – om det er et brutalt drap eller et terrorangrep som under 22. juli der hun med bevitnet grusomhetene på nært hold.

Sammen med krimforfatteren Trude Teige tar Eva B. Ragde med oss inn i rystende saker som på hver sin måte kaster lys over hele spekteret av oppgavene hun må forholde seg til når en forbrytelse er blitt begått, og hvordan hun klarer å håndtere det grufulle som menneske. Virkeligheten er ikke for de med svake hjerter.

 

 

Men hva tar jeg med meg på sengekanten?
Det får bli denne:

Tore Renberg, Ingen tid å miste

Leseeksemplar fra min lokale bokhandel, Norli Åndalsnes

Tollak til Ingeborg, kom susende inn på slutten av måneden. Da var allerede mesteparten av januar planlagt. Jeg gadd ikke å plukke ut flere bøker, så jeg lar denne ligge. Når jeg den, så er det fint, hvis ikke får den vente.

 

Når Edels mann går bort etter lang tids sykeleie, står en kvinne på 84 år tilbake med åpne og underlige dager. En fremmed tomhet kommer til syne, ensomhet og lengsel. Hva skal Edel fylle tiden med?

Det er 1998. Edel er både munn- og fotrapp, lekker og elegant. Hun er årvåken i møte med mennesker, men også litt skarp i tungen, hvis noe skulle irritere henne. Og det er det jo en hel del som gjør.

Suverene Edel har en innadvendt datter som ikke pynter seg, en datter moren synes skulle legge seg i selen for å få tak i et skikkelig mannfolk. Skal det være så vanskelig å male leppene en smule og fremstå noe innbydende? Og hvor er verden for øvrig på vei? At de ikke serverer poteter på kinarestauranten kan hun til nød lukke øynene for, men sånn folk slenger rundt seg med omtrentligheter og river ned alt som er pent, hva skal det bli av det hele?

Sammen med datteren Tove steller Edel i stand et enkelt arrangement. De to kvinnene skal møtes hver onsdag. For, som Edel sier, «å tilbringe litt tid sammen».

I Ingen tid å miste blir vi kjent med to svært ulike kvinner sorgen har utpekt til nytt samvær. Renberg går tett på det bestandige, det forgjengelige og det forfengelige. Det er en slående enkel roman, kraftfullt lysende og humørfylt, fra en av våre store fortellere

 

 

Januar:

 

 

Arild Svendsen, Gresset på andre siden

Tore Renberg, Tollak til Ingeborg

Lars Mytting, Hekneveven 

Anniken Steinarsdottir, Sindmakteren

Lene Lauritsen Kjølner, Dakota rød 

Geir Tangen, Vargtimen

Anne Grete Preus, Stråets lengde

Ragna Dahl, Kamelonjenta

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg