Ildefonso Falcones, Sjelemaleren

 

Ildefonso Falcones, Sjelemaleren

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Falcones er en forfatter jeg følger. Jeg har lest alle. Bestandig er det mursteiner, denne er på 688 sider. Fantastiske bøker.

Ildefonso Falcones, Barfotdronningen

Ildefonso Falcones, Jordens arvinger

Dette var ikke noe lettlest roman. Den er fra Barcelona på, tidlig 1900. Kontrastene er store og konfliktene er mange mellom arbeiderbevegelsen, kirken og de rike. Stadige streiker, mye sult og arbeidsledighet, rus, kirken truer til seg makt, mens de rike betaler for de mange kunstnere som preger denne tiden.

Vi følger fattige,  men kreative Dalmau Sala, som jobber som keramiker hos en av de velstående og sliter med å passe inn, han dras mellom de rike og de fattige.

Vi var på en Gaudí-utflukt når vi var i Barcelona i 2017 og har bilde av noen av husene som er omtalt i romanen. Bildene mine er dårlige. Kvaliteten på mobilbilder har vært gjennom en revolusjon siden 2017.

 

To av Gaudis kreasjoner. Milahouse øverst og Casa Batlló

Vi besøkte også Sagrada Familia, kirken Gaudí startet å bygge, som enda ikke er ferdig.

 

Independence of the seas, Barcelona, juli 2017

Det finnes mye hvis du googler og det er fantastisk å se hva de bygde denne tiden. Se på de mosaikkarbeidene. Jeg har sagt til gubben at neste gang vi er i Barcelona, vil jeg se mer av disse husene.

https://www.casabatllo.es/en/

https://www.casabatllo.es/en/antoni-gaudi/casa-batllo/inside/

http://palau de la música catalan

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Palau_de_la_Música_Catalana

https://www.palaumusica.cat/en/lluis-domenech-i-montaner_1011274

 

 

Dette er ikke bare en roman, men et historisk dokument med mange navn og hendelser som krever konsentrasjon når en leser. Selv om det er ikke alt som er autentisk, det er fiksjon og Falcones har også flyttet en del hendelser i tid. Likevel lærer vi mye om denne tiden. Opptøyene der 80 religiøse bygninger ble brent og mange andre streiker er med.
Men…. Noe kunne vært kuttet. Særlig i første del, kunne vi vært spart for litt av fyllekulene til hovedpersonen. 700 sider er mye. Og de første 300 sidene ble litt tunge for meg.

For en jobb det må være å oversette denne romanen fra spansk. Nå har ikke jeg noe litteraturutdanning, men som leser må jeg si at jeg er imponert over oversettelsen.

Denne nyeste romanen av Falcones, er altså ikke for de som ønsker en lettlest underholdningbok, men for de som liker en god, velskrevet, historisk roman.

Ildefonso Falcones er en av mine favorittforfattere. Jeg bøyer meg i støvet. Han er en mester.

 

 

 

Barcelona, 1901. Kontrasten mellom rik og fattig er stor, og de politiske spenningene ulmer i byens gater. Arbeiderbevegelsen er i vekst, og den konservative katolske overklassen gjør seg klar til kamp.

Kunstneren Dalmau Salas er fanget mellom to verdener. Han er født og oppvokst blant Barcelonas stolte håndverkere, mens hans store kjærlighet, Emma, er sterkt engasjert i arbeiderbevegelsen. I takt med at Dalmaus kunstneriske virke når nye høyder, begynner hans politiske overbevisninger og kjærlighet til Emma å vakle. Kan Dalmau fortsette å formidle de de fattiges elendige kår gjennom kunsten sin, når han selv lever det søte liv? For å finne seg selv, må han avgjøre hva som er viktigst for ham, både som mann og som kunstner.

 

 

 

 

Januar:

Lesestabel januar 23, tema 2021

Peter May, Blodets bånd

Camilla Läckberg, Henrik Fexeus, Mentalisten

Martha Hall Kelly, Solsikkesøstre

Aslak Nore, Havets kirkegård

Stefan Ahnhem, Siste spiker

 

 

2022:

Mine 10 favorittromaner i 2022

De 6 beste krim/spenningsbøker 2022

Kjært barn har mange navn, historisk drama, feelgooddrama, drama, her er de jeg har lest i 2022

Bokåret 2022, Arrangementer, og 50 titler jeg har likt godt.

 

Her finner du min lille nettbokhandel. Der vil jeg legge ut de bøkene jeg liker aller best, nye hver måned.

De blir sendt deg direkte fra Ark.

https://pokket.no/lillasjel/

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg